با افزایش رواج اتوماسیون در پلتفرمهای مدیریت کمپین، تبلیغکنندگان باید مهارتهای تحلیلی داشته باشند که به آنها اجازه میدهد تا تغییرات در عملکرد قیف را درک کنند و همچنین فرصتهای بهینهسازی را شناسایی کنند.
در طول ارائه SMX Next، فرمولها و عملکردهایی را در Microsoft Excel برجسته کردم که میتوانند به تبلیغکنندگان در دستکاری دادهها کمک کنند.
وقتی نوبت به ایجاد تحلیل تاثیرگذار میرسد، باید زمان معناداری برای ایجاد مجموعه داده صرف شود. با استفاده از این تکنیکها، مجموعههای دادهای ایجاد میکنید که میتوانند در مقیاس جمع شوند، در حالی که به شما امکان میدهند تغییرات عملکرد را در گرانترین سطوح بررسی کنید.
الحاق
=CONCATENATE(Cell1,Cell2,Cell3)
در حالی که این تابع لزوماً اعداد را تسریع نمی کند، CONCATENATE یک روش بسیار کارآمد برای صفحات انبوه بسازید و از سازگاری در ساختار URL ها و قراردادهای نامگذاری خود اطمینان حاصل کنید.
سلولها یا رشتههای متنی مشخص شده را به هم چسباند تا یک رشته متن واحد در اکسل ایجاد کند. موارد استفاده از آن می تواند گسترده باشد، از جمله:
- قراردادهای نامگذاری کمپین/گروه تبلیغاتی.
- افزودن URL به پارامترها
- ساخت لیست کلمات کلیدی
یک طبقهبندی ثابت در نامگذاری، جزئیات تجزیه و تحلیل را افزایش میدهد، زیرا میتوانید از Text to Columns برای ایجاد فیلترها در مجموعه دادههای خود استفاده کنید.
دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.
توابع IF
توابع IF می توانند به ایجاد ابعاد اضافی در مجموعه داده شما کمک کنند. در هسته خود، یک دستور IF به سادگی ارزیابی یک سلول در برابر یک شرط منطقی است.
اگر پاسخ درست باشد، یک مقدار و اگر عبارت نادرست باشد، مقدار متفاوتی برگردانده می شود. چندین تست منطقی را می توان روی هم قرار داد که به عنوان دستور IF تودرتو شناخته می شود.
با دستورات IF، می توانید تجزیه و تحلیل خود را در ریزترین سطوح شروع کنید و ارزیابی کنید که آیا داده ها بلافاصله با معیارهای مشخص شده مطابقت دارند یا خیر.
تبدیل تاریخ به هفته
فرمول بالا اجازه می دهد تا داده های تقسیم بندی شده بر اساس تاریخ را بر اساس هفته در یک ستون جداگانه دسته بندی کنند و روندهای سطح بالاتر را در اختیار شما قرار دهند.
یکی از ویژگیهای کلیدی این فرمول این است که میتوان آن را به گونهای سفارشی کرد که با هر آهنگ گزارشی که کسبوکار شما استفاده میکند (به عنوان مثال، هفته گزارش از شنبه شروع میشود) هماهنگ شود.
دسته بندی بر اساس متن
=IF(ISNUMBER(SEARCH(“text”,A1)),“text if true”,“text if false”)
فرمول بالا به شما امکان می دهد رشته های متن را جستجو کنید تا فیلترهای اضافی در مجموعه داده ایجاد کنید.
این برای تجزیه و تحلیل داده های متنی (به عنوان مثال، کپی تبلیغات، کلمات کلیدی یا کمپین ها) در مقیاس و تسریع در ایجاد برچسب مفید است.
VLOOKUP
VLOOKUP داده ها را از یک مجموعه داده جداگانه و سازماندهی شده عمودی برای یک مقدار مشخص برمی گرداند. این یکی از تاثیرگذارترین ویژگی هایی است که متخصصان PPC می توانند به کمربند ابزار خود اضافه کنند.
اگر ساده شده باشد، VLOOKUP به شما امکان می دهد دو مجموعه داده را بر اساس یک مقدار مشترک به هم بپیوندید. این می تواند یک ابزار فوق العاده قدرتمند برای سرعت بخشیدن به تجزیه و تحلیل برای تبلیغ کنندگانی باشد که:
- ممکن است از پلتفرم های داخلی به عنوان منبع حقیقت خود استفاده کند.
- در طبقه بندی نامگذاری آنها از اختصارات زیادی استفاده کنید.
در مثال بالا، یک پایگاه داده جداگانه از داده های تبدیل آفلاین با استفاده از VLOOKUP به گزارش عملکرد کلیدواژه استاندارد اضافه شده است.
در حالی که این تابع امکان تطابق جزئی را فراهم میکند، توصیه میکنم از آن فقط برای مطابقتهای دقیق در بازاریابی جستجو استفاده کنید زیرا تطابقهای جزئی معمولاً نادرست هستند.
محاسبات برای تقویت تجزیه و تحلیل: دلتاها و تاثیر افزایشی
هنگامی که مجموعه داده به دلخواه شما ساخته شد، می توانید به تجزیه و تحلیل عملکرد قیف ادامه دهید. دو محاسبه ای که می توانید برای این کار استفاده کنید عبارتند از دلتا و ضربه افزایشی.
دلتاها و تأثیر افزایشی هر دو به زمینه سازی بزرگی تغییر در دو بخش کمک می کنند (به تاریخ ها، دستگاه ها، مکان ها، مخاطبان و غیره فکر کنید).
فرمول دلتا تغییر یک متریک را نسبت به دوره قبلی یا بین دو بخش محاسبه می کند.
دلتاها به طور کلی قابل اجرا هستند، زیرا می توانند در معیارهای حجم و کارایی اعمال شوند.
از سوی دیگر، تأثیر افزایشی تأثیری را که یک متریک (معمولاً نرخی مانند CTR یا CPC) بر حجم جریان در یک قیف داشت، کمیت میکند.
دلتا و ضربه افزایشی را نمی توان به جای هم استفاده کرد.
- دلتا به سادگی نرخ تغییر است.
- محاسبه تأثیر افزایشی تأثیر مثبت/منفی تغییرات در قیف شما را برجسته میکند، با فرض اینکه همه چیز ثابت بماند. این یک نقطه بحرانی است، زیرا می دانیم که تغییرات به ندرت در خلاء اتفاق می افتد.
بنابراین، محاسبه تاثیر افزایشی باید در زمینه نحوه استفاده از آنها در نظر گرفته شود.
با این حال، این محاسبه به ما کمک میکند تا «پس چه» را کمی کنیم، که میتواند به ویژه هنگام انتقال روایت عملکرد به سهامداران کلیدی مفید باشد.
مهارت های تحلیلی خود را در مواجهه با اتوماسیون افزایش دهید
با گنجاندن این تکنیک ها در عملیات روزانه خود، در زمان خود در اکسل صرفه جویی خواهید کرد.
مهمتر از همه، شما همچنین اعتماد تیم و سهامداران خود را به دست خواهید آورد، زیرا درک شما از عملکرد بی نظیر خواهد بود.
تماشا کنید: مهارت های تحلیلی خود را با اکسل ارتقا دهید
در زیر ویدیوی کامل ارائه SMX Next من است.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.
جدید در زمین موتورهای جستجو