همانطور که به یک دوره فصلی دیگر می رویم، زمان آن رسیده است که استراتژی های تعطیلات خود را برای به حداکثر رساندن دید مشتری برای معامله گران و دوره اوج خرید آماده کنیم.
در طول سه ماهه آینده، بسیاری از ما اذعان می کنیم که احتمالاً شاهد تغییر در سطح ترافیک خواهیم بود زیرا این را به فصلی بودن نسبت می دهیم.
این روی همه مدل های کسب و کار تاثیر نمی گذارد. با این حال، برای برخی (خارج از طیف تجارت الکترونیک)، علاقه شروع به کاهش می کند زیرا تمرکز مصرف کننده در جای دیگری قرار می گیرد و اولویت های شرکت تغییر می کند.
یکی از مواردی که ممکن است لزوماً در استراتژی های سئو شما – به عنوان یک تهدید و یک فرصت – نقشی نداشته باشد، این است که صفحات نتایج جستجوی گوگل (SERP) چگونه با تغییرات در فرکانس جستجوی کاربر و هدف جستجو رفتار می کنند.
چرا فصلی بودن صفحات نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد؟
هدف نهایی گوگل ارائه یک SERP با کیفیت بالا است که نیازهای کاربر را برآورده کند و با ارائه نتایج با کیفیت بالا از یک درخواست پشتیبانی کند.
گوگل تعیین می کند که آیا یک پرس و جو نیاز به تغییر فصلی یا موقت در نحوه ارائه ارزش های پیشنهادی خاص و اهداف سودمند در SERP دارد یا خیر. آنها ممکن است در نظر بگیرند:
- آیا جستجو برای این پرس و جو افزایش یافته است؟ (مقایسه دوره Y با X.)
- آیا تغییری در رفتار SERP کاربر برای این پرس و جو ایجاد شده است؟ (تغییر در الگوهای کلیک، اسکرول، برگشت سریع.)
- آیا افزایشی در کاربرانی که پرس و جوهای بیشتری را برای اصلاح آن انجام می دهند، بوده است؟
- آیا تغییری در اصطلاحات اضافی یا توقف کلمات وارد شده به درخواست ثانویه ایجاد شده است؟
اگر گوگل تغییراتی را در این الگوهای کاربر تشخیص دهد، ممکن است شروع به آزمایش با SERP کند و نتایج و انواع منبع را بچرخاند – یا حتی به طور کلی انواع منبع و ویژگیهای SERP جدید را معرفی کند.
این چیز جدیدی نیست در سال 2018، جی آر اوکس مشاهدات خود را توییت کرد در مورد چگونگی تغییر رتبه بندی ها در ماه به ماه، با تغییرات عمده در حدود دسامبر 2017.
با گذشت زمان، گوگل این الگوها را یاد میگیرد و به مرور زمان تنظیمات SERP را اصلاح میکند.
با فصلی بودن، بیشتر بازاریابان یک الگوی داده تقریبا قابل پیش بینی دارند که برای برنامه ریزی فعالیت های بازاریابی، محتوا و پیام رسانی در محل استفاده می شود. اغلب، این جایی است که ارزیابی متوقف می شود.
بسیاری از استراتژیهایی که میدانم برای ارزیابی اینکه چگونه SERP در طول این دورههای فصلی تغییر خواهند کرد، یک قدم فراتر نروم. با این حال، درک آن بسیار مهم است تا بتوانیم استراتژی های سئوی خود را (از جمله نوع محتوا و تعداد دفعات انتشار) آگاه کنیم.
دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.
شناسایی SERP های تحت تاثیر فصلی
بسیاری از SERP های تجارت الکترونیک که ما با آنها آشنا هستیم، نوعی از فصلی بودن را تجربه می کنند، و ما معمولاً می توانیم آنها را از طریق تجربه و عقل سلیم پیش بینی و شناسایی کنیم.
اما اگر شروع به مشاهده تغییر در ترافیک و رتبه بندی URL های خاص کنید، چه؟ چگونه می توانید تشخیص دهید که آیا SERP های شما در حال شروع به آزمایش فصلی هستند یا خیر؟
پاسخ از طریق داده است. درک اینکه SERP های شما در “زمان های عادی” چگونه به نظر می رسند مهم است و از موارد زیر ناشی می شود:
- ضبط و نظارت بر ویژگی های SERP.
- نظارت بر انواع منبع (و موقعیت آنها) در صفحه نتایج.
چندین ابزار شخص ثالث این اطلاعات را ضبط کرده و آن را به صورت تاریخی حفظ می کنند.
بیایید عبارت جستجو را در نظر بگیریم [beard oil]. این یک پرس و جو با بیش از یک تفسیر غالب است، زیرا می توانم به دنبال خرید، تحقیق در مورد مارک های مختلف یا حتی تحقیق در مورد روغن های مختلف باشم.
این پرس و جو قبلاً چندین بار در طول سال جاری تغییر کرده است. اکتبر امسال، نشانه هایی از تغییر به SERP فصلی نشان داده می شود:
مارس 2022 | جولای 2022 | اکتبر 2022 |
بررسی ها مردم هم می پرسند چرخ فلک ویدیویی |
بررسی ها لینک های سایت تصاویر مردم هم می پرسند چرخ فلک ویدیویی |
بررسی ها تبلیغات خرید بسته نقشه سوالات متداول تصاویر مردم هم می پرسند چرخ فلک ویدیویی |
با نزدیکتر شدن به دورههای اوج تجارت الکترونیک و کاربران بیشتری که این عبارت را جستجو میکنند، ویژگیهای SERP گوگل عناصر تجاری متمرکز را با تبلیغات خرید و بسته نقشه (برای پاسخگویی به کسانی که میخواهند هم به صورت آنلاین و هم حضوری خرید کنند) را ترجیح داده و معرفی میکنند.
همچنین میتوانیم تغییری را مشاهده کنیم که در آن انواع منبع بالاترین رتبه را برای پرس و جو دارند.
بنابراین اگر به 5 URL رتبه بندی برتر برای جولای 2022 نگاه کنیم:
رتبه / وب سایت | نوع منبع |
شماره 1 سلامت مردان | نهاد غیر تجاری، اطلاعاتی |
شماره 2 سی ان ان | نهاد غیر تجاری، اطلاعاتی |
شماره 3 مجله GQ | نهاد غیر تجاری، اطلاعاتی |
شماره 4 آمازون | واحد تجاری، تجاری |
شماره 5 آمازون | واحد تجاری، تجاری |
و ما آنها را با اکتبر 2022 مقایسه می کنیم:
رتبه / وب سایت | نوع منبع |
شماره 1 آمازون | واحد تجاری، تجاری |
شماره 2 سلامت مردان | نهاد غیر تجاری، اطلاعاتی |
شماره 3 نام تجاری ریش | واحد تجاری، تجاری |
شماره 4 دکتر اسکوچ | واحد تجاری، تجاری |
شماره 5 مراقبت از ریش بد الاغ | واحد تجاری، تجاری |
با نگاهی به معیارهای شخص ثالث، میتوان استدلال کرد که وبسایتهایی مانند دکتر اسکواچ پروفایل، برند یا سطح محتوای مشابهی مانند GQ ندارند. اما آنها از نوع منبع متفاوتی هستند، بنابراین آستانه مورد نیاز برای رتبه بندی پایین تر است.
از آنجایی که Google در حال تغییر SERP با تمرکز تجاری سنگینتر است، تنها کاری که GQ میتواند در این سناریو انجام دهد این است که سعی کند سلامت مردان را به عنوان نتیجه دوم حذف کند یا منتظر بماند تا Google تشخیص دهد که منبع دیگری مورد نیاز است.
البته این در نظر نمی گیرد که اکتبر 2022 همچنین دارای بسته نقشه و تبلیغات خرید است که املاک و کلیک های SERP را در بر می گیرد.
با نگاهی به داده های سال 2021، SERP ها قبل از بازگشت در ماه مارس از الگوی مشابهی پیروی کردند.
اگر به دادههای Google Trends نگاهی بیندازیم، میتوانیم این تغییرات SERP را با اوجها و فرودهای آن مرتبط کنیم. [beard oil] جستجوها در ایالات متحده (خارج از افزایش در حوالی زمان اولین قرنطینه همه گیر).
ارتباط SERP های فصلی با سهامداران گسترده تر
همه ذینفعان سئو که گزارشها و بهروزرسانیها را دریافت میکنند، با نحوه کار موتورهای جستجو مشکلی ندارند. تغییر در رتبهبندی و ترافیک میتواند بهطور غیر ضروری زنگ خطر را به صدا درآورد و منجر به تصمیمگیری کوتاهمدت و بلندمدت شود.
تشخیص اینکه آیا عبارات جستجوی کلیدی شما برای ایجاد ترافیک مستعد تغییرات فصلی هستند یا در گذشته چنین بوده اند، حیاتی است. اطمینان حاصل کنید که برچسبها یا طبقهبندیها وجود دارند و آنها را در دورههای فصلی با دقت بیشتری رصد کنید.
این به ویژه در صورتی مفید است که سازمانی که با آن کار می کنید دارای گردش مالی VP و C-level باشد. آنها ممکن است عمودی را به خوبی فرد مستقر در آن موقعیت را نشناسند.
ایجاد آگاهی در مورد اینکه چگونه رتبهبندی و ترافیک ممکن است تغییر کند، مکالمات را در صورت وقوع کاهش میدهد. همچنین به ایجاد یک مورد تجاری برای انواع محتوای مختلف برای حفظ دیده شدن برند کمک می کند.
این ممکن است شامل یک استراتژی باشد که در آن نام تجاری از طریق نوع منبع متفاوت یا عبارتهای جستجوی مجاور که تحت تأثیر تغییرات فصلی قرار نمیگیرند قابل مشاهده باشد.
سرمایهگذاری بر روی داراییهای تجاری یا دیجیتالی خارج از وبسایت شما، یک ملاحظه مهم برای ایجاد یک استراتژی SEO است که میتواند تغییرات Google را تغییر دهد.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.
جدید در سرزمین موتورهای جستجو