همه ما در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) شنیده ایم، اما در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

در یک جستجو در قسمت ضبط، مارتین اسپلیت، گری ایلیس و لیزی ساسمن در مورد بهینه سازی زدایی – فرآیند حذف صفحه از SERP ها صحبت کردند. هدف از بهینه سازی، رتبه بندی صفحه ای است که بیشترین احتمال جذب ترافیک و تبدیل های واجد شرایط را دارد.

اگر تا به حال صفحه “اشتباه” را برای کلمه کلیدی رتبه بندی کرده اید، این مقاله برای شما مناسب است. برای یادگیری فرآیند بهینه سازی، آماده شوید تا بتوانید از ترافیک واجد شرایط کلیک کنید و تبدیل ها را افزایش دهید.

چگونه می توانید تشخیص دهید که صفحه اشتباه رتبه بندی شده است؟

هدف از بهینه سازی حذف صفحه ای است که نوع اشتباهی از ترافیک را به سایت شما وارد می کند. گاهی اوقات ممکن است از حذف کامل یک صفحه از SERP سود ببرید. در مواقع دیگر، ممکن است بخواهید صفحه ای را که رتبه بندی می کند با صفحه مناسب تری جایگزین کنید.

در قسمت سئوی‌زدایی، Sassman حکایتی را به اشتراک می‌گذارد که در آن بازدیدکنندگان سایتی که در یک سند خاص، فهرست شده در صفحه 1 قرار می‌گیرند، انواع ترافیک مناسبی نداشتند.

Sassman گفت که این از بازخورد کاربرانی که از صفحه آنها بازدید می کردند مشخص شد. صفحه رتبه بندی باعث برخی سوء تفاهم شد. کاربران وب شروع به ارسال درخواست برای کارهایی کردند که مرتبط نبودند. در نتیجه، کاربران راضی نبودند و تیم‌های داخلی بیشتر مشغول رسیدگی به تیکت‌های پشتیبانی نامربوط بودند که نمی‌توانستند حل کنند.

صفحه در حال ایجاد ترافیک بود، اما نوع اشتباهی از ترافیک بود. بین آنچه کاربر به دنبال آن بود و صفحه ای که در آن فرود می آمد، ناهماهنگی وجود داشت.

رتبه بندی صفحه اشتباه در SERP ها غیرعادی نیست. با توجه به موارد زیر، تشخیص دهید که چه زمانی صفحه اشتباهی را رتبه بندی می کنید:

  • صفحاتی که ترافیک کسب می کنند اما تبدیل نمی شوند.
  • پرسش‌هایی از کاربران که برای پیشنهاد کسب‌وکار منطقی نیستند.
  • صفحاتی که برای دستیابی به یک هدف خاص سفارش داده شده اند، اما کمتر از انتظارات هستند.
  • رتبه بندی مقالات برای کلمات کلیدی تبدیلی که بهتر است در یک صفحه درآمدزا (صفحه محصول، دسته محصول یا صفحه فرود) قرار گیرند.

دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


به هر حال کدام صفحه را باید رتبه بندی کنید؟

قبل از تلاش برای رتبه‌بندی هر صفحه در SERPهای گوگل، مهم است که هدف جستجوی یک کلمه کلیدی را درک کنید. تنها در این صورت می توانید تصمیم بگیرید که آیا کلمه کلیدی برای امتحان و رتبه بندی و نوع صفحه ای که باید ایجاد کنید مناسب است یا خیر.

شما با درک اینکه گوگل چگونه صفحات را بر اساس هدف جستجوی خود اولویت بندی می کند، تعیین می کنید که کدام صفحه باید برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی کند.

به مثال مشروح SERP زیر نگاهی بیندازید. جستجوی “کفش دویدن قرمز” صفحات دسته بندی تجارت الکترونیک و بسته های تصویر را برمی گرداند. SERP پیشنهاد می کند که کاربر به دنبال خرید کفش دویدن قرمز یا مشاهده تصاویر آنها است. این یک SERP مبتنی بر محصول است.

کفش دویدن قرمز

اگر هدف شما رتبه بندی برای کفش های دویدن قرمز است، حداقل باید بتوانید با ارائه تصاویری که کاربران صفحه می توانند کفش های دویدن قرمز را خریداری کنند، با هدف SERP مطابقت دهید.

بر اساس تجزیه و تحلیل SERP، شما انتظار ندارید مقاله ای با عنوان “بهترین کفش های دویدن قرمز” شانس خوبی برای رتبه بندی عبارت جستجوی “کفش های دویدن قرمز” داشته باشد زیرا گوگل مقالات را در SERP اولویت بندی نمی کند. به همین ترتیب، اگر مقاله‌ای رتبه‌بندی می‌شد، انتظار ندارید که این نوع صفحه نیت کاربر را برای این جستجوی خاص برآورده کند.

اگر رتبه‌بندی صفحه‌ای دارید که ترافیک کسب می‌کند اما تبدیل به آن نمی‌شود، ممکن است بخواهید بهینه‌سازی را در نظر بگیرید.

در زیر نحوه بهینه سازی یک صفحه به نفع صفحه مناسب تر را توضیح می دهیم.

عدم بهینه سازی توضیح داده شد

بنابراین شما رتبه بندی صفحه ای دارید که تبدیل نمی شود و صفحه دیگری در سایت خود دارید که برای رتبه بندی کلمه کلیدی هدف بهتر است.

چگونه می توانید یک صفحه را در حالی که آن را از SERP برای کلمه کلیدی مورد نظر حذف می کنید و صفحه دیگری را در جای خود قرار می دهید، بهینه سازی کنید؟

در این مرحله، مهم است که توجه داشته باشید که در معرض خطر از دست دادن رتبه خود – و ترافیک ناشی از آن – به طور کلی هستید. اما هدف سئو فقط کسب ترافیک نیست، بلکه کسب ترافیک واجد شرایطی است که از اهداف تجاری پشتیبانی می کند.

اگر تنها چیزی که از دست می دهید کلیک ها و برداشت ها باشد، واقعاً چیزی را از دست نمی دهید.

در اینجا یک راهنمای گام به گام برای عدم بهینه سازی موتورهای جستجو آورده شده است.

مرحله 1: صفحه رتبه بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید

قبل از انجام هر کاری، باید تصمیم بگیرید که کدام صفحه برای کلمه کلیدی مورد نظر شما رتبه بندی می شود و چرا.

با انجام تجزیه و تحلیل SERP شروع کنید. بر اساس نتایج اولویت‌بندی شده، تصمیم بگیرید که کدام صفحه در سایت شما در بین رتبه‌بندی‌های قبلی قرار می‌گیرد.

اگر SERP ها پر از مقالات هستند، احتمالاً باید مقاله ای بنویسید که هدف کاربر را برآورده کند. اگر SERP ها صفحات تجارت الکترونیک را در اولویت قرار می دهند، باید محصولی را برای فروش داشته باشید.

مرحله 2: کلمات کلیدی را به صفحات اختصاص دهید

برای بهترین شانس برای رتبه بندی هر صفحه، باید مفیدترین صفحه در وب باشید.

مطمئن شوید که یک موضوع را به طور کامل پوشش داده اید. به رتبه بندی و کلمات کلیدی که همان نوع محتوا را باز می گرداند نگاه کنید. می توانید از این داده ها برای الهام بخشیدن به بخش هایی از محتوا در صفحه خود استفاده کنید.

شما می توانید با نگاهی به آنچه سایت های رقیب در مقاله و رتبه بندی خود درج کرده اند، کلمات کلیدی مرتبطی را پیدا کنید که باید آنها را پوشش دهید.

گزارش تحقیقات ارگانیک در Semrush می تواند نقطه شروع مفیدی برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط باشد.

اسکرین شات Semrush که موقعیت کلمات کلیدی را برای رتبه بندی صفحه برای

مطمئن شوید که از کلمات کلیدی به درستی و در مکان های مناسب استفاده می کنید.

کلمه کلیدی که می خواهید صفحه مورد نظر را برای آن رتبه بندی کنید باید به طور طبیعی در سراسر مقاله استفاده شود. به اصول سئو برگردید و بررسی کنید که در تگ عنوان و URL استفاده شده است، اگر منطقی است این کار را انجام دهید.

مرحله 3: رتبه بندی محتوا را در مقابل محتوای مورد نظر خود ارزیابی کنید

صفحه ای را که می خواهید رتبه بندی کنید با صفحاتی که در حال حاضر رتبه بندی می شوند مقایسه کنید.

رقبا شامل چه عناصری هستند که صفحه شما شامل نمی شود؟ مطمئن شوید که صفحه شما در نهایت مفید و رقابتی است. اگر صفحات رتبه بندی از تصاویر با کیفیت بالا استفاده می کنند، باید از آنها نیز استفاده کنید. اگر صفحات رقابتی شامل ویدیو هستند، یک ویدیو به صفحه خود اضافه کنید.

هدف انجام دادن همه چيز رقبا این کار را می کنند، اما آنقدر روی رقبا تمرکز نکنید که کاربران و مشتریان خود را فراموش کنید.

چه چیز دیگری می توانید اضافه کنید که واقعاً برای کاربران شما مفید باشد؟ پیدا کردن توسط:

  • با تیم بازاریابی و فروش خود صحبت کنید.
  • کشف سوالاتی که مشتریان می پرسند تا بتوانید در صفحه خود به آنها پاسخ دهید.
  • جستجو در دلایل بازپرداخت یا بازگرداندن. (آیا می توانید برای نجات کاربر از خرید اشتباه یا کمک به مدیریت انتظارات، فعال باشید و به مشکلات موجود در صفحه رسیدگی کنید؟)

مرحله 3: کلمات کلیدی را از صفحه بهینه سازی شده حذف کنید

یکی از دلایل رتبه بندی اشتباه صفحه می تواند استفاده از کلمات کلیدی باشد.

به صفحه‌ای که نمی‌خواهید رتبه‌بندی شود، نگاهی بیندازید و در صورت امکان، کلمات کلیدی را که ممکن است به رتبه‌بندی کمک کنند حذف کنید. برای مثال، اگر از کلمه کلیدی در تگ عنوان خود استفاده می کنید، آن را با کلمه کلیدی بهتری که مناسب این صفحه است مبادله کنید تا صفحه دیگر شما بتواند رتبه کلمه کلیدی مورد نظر را بگیرد.

به طور طبیعی، شما نمی خواهید همه کلمات کلیدی را حذف کنید، به خصوص اگر از نظر زمینه ای مفید باشند. در عوض، کلمات کلیدی را در جایی که می توانید حذف کنید و روی استراتژی پیوند داخلی خود برای کسانی که نیاز به ماندن دارند، کار کنید.

مرحله 4: پیوند داخلی را تقویت کنید

لینک سازی داخلی یکی از قدرتمندترین ابزارها برای کمک به رتبه بندی محتوا است.

پیوندهای داخلی که به صفحه رتبه بندی اشاره می کنند و پیوندهای داخلی که به صفحه ای که می خواهید رتبه بندی کنید، حسابرسی کنید.

تو باید:

  • پیوندهایی داشته باشید که به صفحه مورد نظر با استفاده از یکی از کلمات کلیدی که می خواهید به عنوان لنگر رتبه بندی شود اشاره کنید – در این مورد طبیعی باشید.
  • صفحه رتبه بندی فعلی را با استفاده از کلمه کلیدی به صفحه رتبه بندی مورد نظر پیوند دهید. در این صفحه، اگر می توانید به طور طبیعی به این هدف برسید، از یک تطابق دقیق به عنوان لنگر استفاده کنید.
  • پیوندهای صفحه رتبه بندی فعلی را با پیوندهایی به صفحه مورد نظر جایگزین کنید تا زمانی که هنوز از نظر زمینه مرتبط است.

می توانید از ابزارهایی مانند Screaming Frog برای بررسی ساختار پیوند داخلی خود استفاده کنید یا می توانید این کار را به صورت رایگان در کنسول جستجوی Google (GSC) انجام دهید. برای بررسی کلی پیوندهای خود، از جمله صفحات خارجی، داخلی، صفحات با لینک بالا و متن های لنگر، به گزارش پیوندها بروید. روی صفحاتی که می‌خواهید لینک‌ها را مشاهده کنید کلیک کنید و GSC لیستی از صفحاتی را که به صفحه شما پیوند می‌دهند به شما ارائه می‌دهد.

اسکرین شات گزارش پیوندهای کنسول جستجوی گوگل

در نهایت، با ساخت معماری محتوای خود، به صفحه ای که می خواهید رتبه بندی کنید، پیوند ایجاد کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید صفحه دسته‌بندی خود را برای عبارت جستجوی «کفش‌های دویدن قرمز» رتبه‌بندی کنید، به People also Ask نگاهی بیندازید و انواع محتوایی را که می‌توانید ایجاد کنید و به دسته پیوند دهید، ببینید. این امر باعث می شود تا قدرت شما در مورد موضوع ایجاد شود و پیوندهایی به مجموعه ای که بیشتر می خواهید رتبه بندی کنید، نشان می دهد.

مرحله 5: صفحات را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید

هنگامی که تمام موارد بالا را کامل کردید، صفحات ویرایش شده خود را به GSC ارسال کنید و منتظر بمانید تا Google کار خود را انجام دهد. ممکن است لازم باشد چند هفته یا بیشتر قبل از اعمال ویرایش‌های خود صبر کنید.

ملاحظات بیشتر برای رتبه بندی صفحه مورد نظر شما

اگر تمام مراحل بالا را انجام داده اید، اما صفحه مورد نظر شما هنوز رتبه بندی نشده است، در اینجا مراحل دیگری وجود دارد که می توانید انجام دهید.

در یک فضای رقابتی، ممکن است لازم باشد به افزایش پروفایل بک لینک خود فکر کنید. از ابزارهای سئو مانند Majestic یا Ahrefs استفاده کنید تا ببینید بک لینک های شما چگونه با رقبا مقایسه می شوند. با به دست آوردن بک لینک های بسیار مرتبط از سایت های مورد اعتماد در جایگاه خود، این شکاف را کاهش دهید.

در صورت طبیعی، می‌توانید مستقیماً به صفحه‌ای که می‌خواهید رتبه‌بندی کنید پیوند دهید، اما اگر این کار مؤثر نبود، می‌توانید به صفحات پشتیبانی در داخل خوشه محتوا پیوند دهید.

معیارهای تعامل را بررسی کنید

معیارهای تعامل (به عنوان مثال، تبدیل، اسکرول، زمان در صفحه، و غیره) می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا صفحه ما واقعا برای کاربران شما مفید است یا خیر.

اگر صفحه رتبه‌بندی شما محتوای طولانی‌مدت است و کاربران قبل از خروج تنها به ۲۵ درصد صفحه پیمایش می‌کنند، احتمالاً به اندازه کافی برای جذب کاربر جذاب نیست. بازنویسی را در نظر بگیرید.

بهینه سازی سرعت صفحه را در نظر بگیرید

سرعت صفحه اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است و مهم است که تا جایی که می توانید رقابتی بمانید. در فضاهای بسیار رقابتی، سرعت صفحه می تواند تفاوت بین رتبه سایت شما از رقبا باشد.

گوگل PageSpeed ​​Insights تمام داده های مربوط به سرعت صفحه و نحوه بهبود آن را ارائه می دهد.

اسکرین شات از PageSpeed ​​Insights for Search Engine Land.

301 تغییر مسیر

اگر می خواهید صفحه رتبه بندی اصلی خود را در فرآیند بهینه سازی حذف کنید، باید به یاد داشته باشید که تغییر مسیر 301 را اضافه کنید.

در برخی موارد، از جمله در مورد آدمخواری کلمات کلیدی، ممکن است بخواهید یک صفحه را پایین بیاورید تا به رتبه دیگری کمک کنید.

301 ریدایرکت اضافه کنید و برای اینکه در نهایت سخت کوش باشید، از طریق پیوندهایی که به صفحه قدیمی اشاره می کنند بروید و آنها را ویرایش کنید تا مستقیماً به صفحه رتبه بندی مورد نظر اشاره کنند.

گام برداشتن به سمت بهینه‌سازی‌زدایی می‌تواند کمی ترسناک باشد، به‌خصوص اگر در خطر از دست دادن ترافیک زیادی باشید.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که کلیک‌ها و برداشت‌ها اگر از طرف مخاطب اشتباه باشد یا منجر به تبدیل نشوند بی‌معنی هستند.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.


جدید در زمین موتورهای جستجو

تولید محتوا توسط محتوا مارکتینگ

زوئی اشبریج

Zoe Ashbridge یک استراتژیست ارشد SEO و یکی از بنیانگذاران در چنگال. Zoe سابقه ای در بازاریابی دیجیتال و مدیریت پروژه دیجیتال دارد. Zoe از کسب و کارها در سراسر جهان با استراتژی سئوی عملی برای تیم های داخلی، مشاوره و پیاده سازی بازاریابی موتور جستجو پشتیبانی می کند. Zoe در مورد SEO، بازاریابی دیجیتال و کارآفرینی می نویسد.



محتوا مارکتینگ

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *