هشدارهای «پدرخوانده هوش مصنوعی» برای آینده روابط انسان و هوش مصنوعی چه معنایی دارد؟



مقاله توسط سایت محتوا مارکتینگ

تا زمانی که هوش مصنوعی «قدرت‌های جادویی» جدید خود را به بازار عرضه کند، تنش‌ها در جامعه فناوری و در کل جامعه بیشتر خواهد شد. بشریت در معرض چه خطری قرار خواهد گرفت؟ آیا به نظر شما یک فیلم علمی تخیلی است؟ این نیست! این یک نگرانی واقعی است و در حالی که شما در حال خواندن این مقاله هستید، مردم از بسیاری از زمینه ها در مورد آن صحبت می کنند.

بسیاری از دانشمندان و متخصصان فناوری نگران هستند که در چند سال آینده با هوشمندتر شدن یادگیری ماشینی چه انتظاری داریم. به عنوان نمونه ای از این، در ماه مارس، نامه ای سرگشاده با امضای مشترک بسیاری از نمایندگان هوش مصنوعی منتشر شد که خواستار توقف 6 ماهه توسعه هوش مصنوعی شده بود.

به موازات این (و به نوعی بحث برانگیز)، برخی از همین شرکت‌ها در حال اخراج متخصصان هوش مصنوعی اخلاقی هستند. به نظر می رسد که درگیری های اخلاقی غول ها را به آتش می کشد درست است؟

یا در برخی موارد، متخصصان مشهور هوش مصنوعی شغل خود را ترک می کنند. این مورد جفری هینتون، پیشگام هوش مصنوعی است که هفته گذشته گوگل را ترک کرد. اگرچه او به این نکته اشاره کرد که استعفای خود را به مشکلات اخلاقی شرکت مرتبط نمی‌کند، اما این واقعیت نگرانی‌ها را در مورد توسعه هوش مصنوعی تقویت کرد و باعث شد مردم در مورد عدم شفافیت تردید کنند، در حالی که شرکت‌های بزرگ فناوری پیشرفت‌های وحشتناکی در تحقیقات و اکتشافات خود دارند و با یکدیگر روبرو می‌شوند. اختلاف نامتناسب

جفری هینتون، “پدرخوانده هوش مصنوعی” کیست؟

جفری هینتون یک روانشناس شناختی و دانشمند کامپیوتر 75 ساله است که به خاطر کارهای پیشگامانه اش در زمینه یادگیری عمیق و تحقیقات شبکه های عصبی شهرت دارد.

در سال 2012، هینتون به ساخت یک برنامه یادگیری ماشینی کمک کرد که بتواند اشیا را شناسایی کند، که به عنوان مثال، درها را به روی تولیدکنندگان تصویر مدرن هوش مصنوعی و سپس برای LLMهایی مانند Chat-GPT و Google Bard باز کرد. او با دو دانشجوی خود در دانشگاه تورنتو کار می کند. یکی از آنها Ilya Sutskever، یکی از بنیانگذاران و دانشمند ارشد OpenAi، مسئول Chat-GPT است.

جفری هینتون با سابقه آکادمیک شدید در دانشگاه‌های بزرگ و جوایزی مانند جایزه تورینگ ۲۰۱۸، هفته گذشته کار خود را در گوگل ترک کرد، جایی که ۱۰ سال را به توسعه هوش مصنوعی اختصاص داد. هینتون اکنون می خواهد بر روی یک هوش مصنوعی ایمنی و اخلاقی تمرکز کند.

خروج هینتون و هشدارها

با توجه به یک مصاحبه با نیویورک تایمز، این دانشمند گوگل را ترک کرد تا بتواند در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت کند. برای روشن شدن انگیزه هایش، روی خود نوشت حساب توییتر “امروز در نیویورک، کید متز به این معنی است که من گوگل را ترک کردم تا بتوانم از گوگل انتقاد کنم. در واقع، من آنجا را ترک کردم تا بتوانم در مورد خطرات هوش مصنوعی بدون در نظر گرفتن تأثیر این موضوع بر گوگل صحبت کنم. گوگل بسیار مسئولانه عمل کرده است.”

پس از خروج هینتون از گوگل، او عواملی را در مورد اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و ملاحظات اخلاقی مطرح کرد. بیایید به نکات اصلی هشدارهای او شیرجه بزنیم:

ماشین‌های هوشمندتر از ما: آیا این امکان پذیر است؟

به گفته جفری هینتون، هوشمندتر شدن ماشین‌ها از انسان موضوع زمان است. در یک مصاحبه بی بی سی، او می گوید «در حال حاضر، تا آنجا که من می توانم بگویم، آنها از ما باهوش تر نیستند. اما من فکر می کنم که آنها به زودی ممکن است. با اشاره به چت ربات های هوش مصنوعی، خطرناک بودن آن را “بسیار ترسناک” ذکر می کند. او توضیح داد که در هوش مصنوعی، شبکه‌های عصبی سیستم‌هایی شبیه به مغز انسان در نحوه یادگیری و پردازش اطلاعات هستند. که باعث می شود هوش مصنوعی از تجربه یاد بگیرند، درست مانند ما. این یادگیری عمیق است.

وی با مقایسه سیستم های دیجیتال با سیستم های بیولوژیکی ما، تاکید کرد «…تفاوت بزرگ این است که با سیستم‌های دیجیتال، شما نسخه‌های زیادی از همان وزن‌ها، همان مدل دنیا دارید.»

و تعریف کرد: «و همه این نسخه ها می توانند به طور جداگانه یاد بگیرند اما دانش خود را فوراً به اشتراک بگذارند. بنابراین انگار 10000 نفر داشتید و هر وقت یک نفر چیزی یاد گرفت، همه به طور خودکار آن را می دانستند. و اینگونه است که این چت ربات ها می توانند خیلی بیشتر از هر شخص دیگری بدانند.”

هوش مصنوعی در دستان “بازیگران بد”.

با این حال، برای بی‌بی‌سی، هینتون به خطرات واقعی چت‌ربات‌های هوش مصنوعی در دستان نامناسب اشاره کرد و در مورد عبارت «بازیگران بد» که قبل از صحبت با نیویورک تایمز استفاده کرده بود، توضیح داد. او معتقد است که اگر اطلاعات قدرتمند در دستان اشتباه باشد، با اشاره به دولت های بزرگی مانند روسیه، می تواند ویرانگر باشد.

اهمیت توسعه هوش مصنوعی مسئولانه

گفتن این نکته مهم است که برخلاف بسیاری از امضاکنندگان نامه باز که در ابتدای این مقاله ذکر شد، هینتون معتقد نیست که ما باید پیشرفت هوش مصنوعی را متوقف کنیم و دولت باید توسعه سیاست را به عهده بگیرد تا اطمینان حاصل شود که هوش مصنوعی به طور ایمن تکامل می‌یابد.“حتی اگر همه در ایالات متحده توسعه آن را متوقف کنند، چین فقط یک پیشروی بزرگ خواهد داشت.” هینتون به بی بی سی گفت. وی همچنین خاطرنشان کرد که به دلیل رقابت بین المللی، اطمینان از اینکه آیا همه واقعاً تحقیقات خود را متوقف می کنند، دشوار است.

باید بگویم که قبلاً برخی از مقالات هوش مصنوعی را در اینجا نوشته ام و این می تواند سخت ترین مقاله تا کنون باشد. ایجاد تعادل بین خطرات و مزایا به این سادگی نیست.

وقتی به پیروزی‌ها و پیشرفت‌های زیادی فکر می‌کنم که جهان از طریق هوش مصنوعی به دست می‌آورد، غیرممکن است که تعجب نکنم اگر توسعه هوش مصنوعی مسئولانه داشته باشیم، چگونه جامعه می‌تواند رشد کند و مزایای قوی کسب کند.

این می تواند به توسعه انسانی در بسیاری از زمینه ها کمک کند، مانند تحقیقات بهداشتی و اکتشافاتی که در حال حاضر به پیشرفت های بزرگی با منابع هوش مصنوعی دست یافته اند.

در راک، به عنوان بازاریاب محتوا، ما معتقدیم که بهره‌وری هوش مصنوعی می‌تواند با خلاقیت انسان هماهنگ باشد. ما روزانه از ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی استفاده می کنیم. البته با مسئولیت پذیری. پرهیز از اطلاعات نادرست یا سرقت ادبی و اولویت دادن به اصالت.

اگر ما این زرادخانه‌های فن‌آوری را همراه با انسان‌ها و مهارت‌های انسانی‌شان که توسط ماشین‌ها قابل کپی کردن نیستند، به سوی خیر بزرگ‌تر کار کنند، قطعاً جهان می‌تواند بسیار سود ببرد. ذهن عاطفی و خلاق ما هنوز هم ذاتا قابل دسترس، منحصر به فرد و منحصر به فرد است.

به همین دلیل است که من معتقدم تا زمانی که ما سیاست ها و مقررات به خوبی تعریف شده برای تضمین آینده ای امن و مرفه برای بشریت داشته باشیم، می توان روابط انسان و هوش مصنوعی را در نظر گرفت.

آیا می خواهید همچنان با بهترین شیوه های بازاریابی به روز شوید؟ اکیداً به شما پیشنهاد می کنم مشترک شدن در The Beat، خبرنامه تعاملی محتوا مارکتینگ. در آنجا، تمام گرایش‌های مهم در چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال را خواهید یافت. آنجا میبینمت!





محتوا مارکتینگ

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *