یکی از محبوب‌ترین قالب‌ها برای محتوای آنلاین مکتوب، فهرست فروتن است.

55% از وبلاگ نویسان می گویند که آنها فهرستی را در 12 ماه گذشته منتشر کرده اند (فقط مقالات چگونه رتبه بالاتری دارند).

اما این محبوبیت دقیقاً به این دلیل وجود دارد مردم عاشق خواندن لیست هستند.

ما دوست داریم کلیک کردن در سرفصل‌های فهرست قرار دارند، زیرا آنها فوق‌العاده خاص هستند و انتظاراتی را برای آنچه در مقاله وجود دارد تعیین می‌کنند. ما می دانیم که وارد چه چیزی شده ایم، و دیدن آن راضی کننده است.

ما دوست داریم خواندن لیست به دلیل ما مغزها برای این نوع دقیق مرتب‌سازی اطلاعات سیم‌کشی شده‌اند.

و زمانی که خواندن این مقاله را به پایان رساندید، عاشق خواهید شد نوشتن فهرست ها نیز

فهرست چیست؟

فهرست نوعی محتوا است که دو چیز را با هم در هم می ریزد: یک مقاله و یک فهرست.

به عبارت ساده، در یک فهرست، اطلاعاتی را ارائه می‌کنید که به صورت فهرستی با جزئیات قالب‌بندی شده‌اند. معمولاً، همراه با هر آیتم فهرست، چند پاراگراف توضیح وجود دارد تا به خواننده کمک کند آن را درک کند، پیشینه یا تاریخچه آن را به او بدهد، یا توضیح دهد که چرا اهمیت دارد.

فهرست ها به روشی بسیار خاص قالب بندی می شوند و هر آیتم فهرست با عنوان فرعی شماره گذاری شده است.

در اینجا یک مثال خوب از a خلاصه خواننده فهرست 100 کتاب برتر تمام دوران. عنوان هر کتاب یک نقطه شماره گذاری شده در فهرست است که به عنوان عنوان قالب بندی شده است. در زیر هر آیتم فهرست خلاصه ای از کتاب آمده است، چرا این کتاب در فهرست قرار گرفته است و چرا باید آن را بخوانید.

فهرست 100 بهترین کتاب

چرا باید لیست بنویسید

لیست ها به دلایل زیادی یکی از محبوب ترین انواع محتوا هستند:

  • آنها یک موضوع را به قطعات کوچک و قابل هضم تقسیم می کنند.
  • اسکن قالب لیست آسان است، که به خوانندگان کمک می کند اطلاعاتی را که برایشان مهم است پیدا کنند.
  • هنگامی که در مورد یک موضوع آموزشی نوشته می شود، فهرست به روشن شدن ایده ها و فرآیندهای پیچیده کمک می کند.
  • قالب فهرست موضوعات پیچیده و توضیحات طولانی را قابل دسترس تر و کمتر ترسناک می کند.

نوشتن فهرست و انتشار آنها به عنوان بخشی از استراتژی محتوای شما نیز برای رسیدن به محتوای برند و اهداف سئو مفید است.

فهرست‌ها تمایل زیادی به درگیر شدن دارند – وقتی افراد یک عنوان فهرست معمولی را می‌بینند، احتمال بیشتری دارد که روی آن کلیک کنند.

در BuzzSumo مطالعه سرفصل های پرمخاطب، مقالاتی که بیشترین میزان مشارکت را داشتند با تعدادی شروع شدند، به عنوان مثال، “7 روش منحصر به فرد برای تزئین برای تعطیلات” یا “10 تا از بهترین کتاب های تمام دوران”.

مطالعه سرفصل buzzsumo - عبارات برتر

نیمی از 10 ستون برتر متخصص سئو در زمین موتور جستجو در سال 2022 لیستی بودند. (و آن مقاله خود نمونه ای از فهرست است.)

رتبه بندی کلمات کلیدی را فراموش نکنید. اگر فهرست‌های شما به درستی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و برای موضوعات/کلمات کلیدی مناسب بهینه‌سازی شده باشند، در موتورهای جستجو رتبه‌بندی می‌شوند، کلیک‌ها را جذب می‌کنند و ترافیک و منجر به وب‌سایت شما می‌شوند.

بنابراین، بیایید به این سؤال پاسخ دهیم: چگونه یک فهرست خوب بنویسید که همه این موارد را انجام دهد؟


دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


چگونه لیستی بنویسیم که مخاطب شما را جذب کند

نوشتن فهرست ها می تواند بسیار ساده باشد. با این حال، شما می توانید لیست های خود را با ترکیب این مراحل به سطح بعدی ببرید.

1. یک موضوع فهرست عالی انتخاب کنید

ابتدا، مطمئن شوید که موضوعی را انتخاب می‌کنید که به یک فهرست کمک می‌کند – هر موضوعی برای نوشتن فهرست کار نمی‌کند.

بهترین موضوعات فهرست ساده هستند و به راحتی در یک لیست مرتب می شوند. اگر مرتب‌سازی خود را انجام می‌دهید و اطلاعات معلقی دارید که به عنوان بخشی از فهرست شما منطقی نیست، باید در مورد موضوع تجدید نظر کنید یا آن را اصلاح کنید.

به عنوان مثال، این مقاله ای که می خوانید می تواند یک فهرست باشد، اما در نهایت تمام اطلاعاتی که من می خواستم به اشتراک بگذارم به خوبی در قالب فهرست قرار نمی گیرد (مانند تعریف فهرست و اینکه چرا باید آن را بنویسید). این “دنگلرها” فهرست را خراب می کنند – و نظم، سادگی و رضایت ذاتی در قالب را شکست می دهند.

داستان کوتاه: اگر نمی توانید تمام اطلاعات مقاله خود را به طور منظم در فهرست قرار دهید، نباید آن را به صورت فهرست بنویسید.

2. یک عنوان فهرستی واضح و مشخص بنویسید

خوشبختانه، سرفصل فهرست شما باید خودش بنویسد – اما نباید کلیکی باشد.

سرفصل های کلیک- طعمه بیش از آنکه ارائه کنند، وعده می دهند. این بدان معناست که عنوان شما در ابتدا خواننده شما را به نوعی هیجان زده می کند، اما زمانی که کلیک می کند و شروع به خواندن می کند، بلافاصله احساس ناامیدی می کند.

با مشخص کردن مطالبی که مقاله شما شامل خواهد شد، از این امر اجتناب کنید. آن را در عنوان خود شرح دهید، از جمله تعداد دقیق مراحل/نقاط لیست شما.

به عنوان مثال، اگر من فهرستی در مورد بهترین شرکت های پوشاک دوستدار محیط زیست می نوشتم، آن را اینگونه بیان می کردم:

“10 برند لباس دوستدار محیط زیست شگفت انگیز برای خریدارانی که از زمین آگاه هستند”

یا، اگر من فهرستی از نکاتی را برای صرفه جویی در هزینه گرمایش/سرمایش می نوشتم:

“5 نکته ساده برای صرفه جویی در هزینه گرمایش و سرمایش خانه”

این تیترها توصیفی هستند، اما بیش از حد وعده نمی دهند. آنها همچنین با تعداد امتیازات موجود در لیست روبرو هستند.

این عنوان فهرست از الف لوله کش یک مثال عالی دیگر است این ساده اما موثر است:

لیست لوله کشی

3. مراحل یا نقاط را مشخص و شماره گذاری کنید

در مرحله بعد، تمام مراحل، امتیازها یا موارد موجود در فهرست خود را مشخص کنید. آنها را به عنوان یک لیست ساده بنویسید و بر اساس آن شماره گذاری کنید.

این طرح کلی شماست – یک گام بسیار مفید که به شما امکان می‌دهد کل مقاله خود را در یک نگاه ببینید و مطمئن شوید که از منظر کوچک‌نمایی منطقی است.

در این مرحله، اطمینان حاصل کنید که موارد فهرست شما تا حد امکان منطقی مرتب شده اند.

  • اگر موارد فهرست شما مراحلی در یک فرآیند هستند، آنها را به ترتیب مورد نیاز برای تکمیل کار سازماندهی کنید.
  • اگر ترتیب آیتم‌های فهرست شما به منطق بستگی ندارد، ابتدا با ارزش‌ترین موارد یا امتیازها را فهرست کنید – مواردی که خوانندگان شما بیشتر به آن‌ها اهمیت می‌دهند.

به عنوان مثال، این لیست توسط خمیر پخت 13 نکته برای پخت کیک ارائه می دهد. نکات از یک ترتیب منطقی پیروی می کنند، که با آماده کردن مواد شروع می شود و با روش درست فراستینگ پایان می یابد.

نمونه لیست پخت

4. خود را به تعداد مشخصی از نقاط زنجیر نکنید

همانطور که فهرست خود را ترسیم می کنید، نگویید: “باید 13 نکته را بنویسم وگرنه…”

این دستور العملی برای یک لیست رضایت بخش است. اگر اطلاعات ارزشمندتری از این داشته باشید چه؟ اگر بتوانید به راحتی لیستی از 25 امتیاز بنویسید که هر یک از آنها مفید باشد چه؟

از سوی دیگر، اگر بعد از شماره 7 برای یافتن آیتم های بیشتری در لیست تلاش کنید، چه؟ بقیه امتیازات شما احتمالاً آنقدرها با ارزش یا جالب نخواهند بود – و اینگونه است که با کرک های بی فایده مواجه می شوید.

درعوض، اجازه دهید موضوع شما در مورد میزان اطلاعاتی که برای جلب رضایت خوانندگان نیاز دارید – و طولانی بودن لیست شما راهنمایی کند.

  • در گوگل تحقیق کنید تا ببینید رقبا چه مواردی را در لیست خود گنجانده اند.
  • به تخصص برند خود فکر کنید و آنچه می دانید بر اساس دانش و تجربه شما ارزشمند است را اضافه کنید.
  • آنچه را که مخاطبان شما باید بدانند در نظر بگیرید و هدف خود را برای ارائه آن در نظر بگیرید.
  • هرگز موارد بیشتری را فقط برای زدن یک عدد خاص یا حذف لیست خود اضافه نکنید.

مثال عالی: بسیاری از افراد به شما خواهند گفت که گنجاندن تعداد معینی از موارد در فهرست شما جذاب‌تر است و کلیک‌ها و خواندن‌های بیشتری کسب می‌کند. برخی می گویند که فقط از اعداد فرد استفاده کنید، برخی دیگر به مضرب 5 پایبند هستند و تعداد کمی فقط با 1 تا 9 آیتم لیست می سازند.

این فهرست Backlinko با گنجاندن 200 آیتم (!) تمام آن «بهترین شیوه‌ها» را کاملاً از پنجره بیرون می‌اندازد.

مثال فهرست بلند

5. هر نکته یا مرحله را واضح و ارزشمند بیان کنید

برای نوشتن یک مقاله لیست واقعا مفید، هر نکته یا مورد فهرست را تا حد امکان واضح و ارزشمند بیان کنید. این به معنای خاص بودن، عملی بودن و توصیفی بودن است.

به عنوان مثال، اگر من فهرستی از نکات باغبانی پاییزی را می نوشتم، مبهم بودن آن آسان است، مانند:

  1. پیاز بکارید
  2. هرس کنید

“اما صبر کن!” خوانندگان شست سبز من فکر می کنند. “گیاه چی لامپ؟ هرس کنید چی؟”

این مراحل فقط به یک هدف برخورد می کنند: آنها قابل اجرا هستند. اما برای روشن و ارزشمند بودن، باید مشخص و توصیفی نیز باشند. در اینجا نحوه ویرایش آنها آمده است:

  1. پیازهای بهاری مانند سیر، لاله و نرگس بکارید
  2. گیاهان چند ساله مقاوم و گیاهان چوبی را هرس کنید

بله، می توانید این اقدامات را در متن پاراگراف توضیح دهید. اما، در صورت وجود، فهرست کلی خود را با ارزش تر (و بهینه تر) خواهید کرد در سطح لیست واضح تر شوید. مخصوصاً برای خواننده اسکن، این بسیار مفید است. همچنین به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند محتوای شما در مورد چیست.

در اینجا یک مثال خوب از آن از فهرست نکات باغبانی آورده شده است خاکی:

فهرست باغبانی - موارد فهرست را روشن کنید

6. از قالب بندی مناسب برای فهرست استفاده کنید

همیشه برای هر فهرستی که می نویسید از یک قالب استفاده کنید.

مطمئناً، می‌توانید قالب‌بندی را نادیده بگیرید و هر کاری که احساس می‌کنید درست است انجام دهید. اما به یاد داشته باشید که لیستی ها دقیقاً به دلیل فرمت لیست شماره گذاری شده محبوب هستند. به همین دلیل است که آنها بسیار جذاب و جلب توجه هستند. پس چرا با یک استاندارد اثبات شده اشتباه می کنید؟

در اینجا قوانین کلی وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • هر آیتم لیست را به عنوان یک عنوان شماره دار قالب بندی کنید.
  • از سطح عنوان یکسان برای هر نقطه در لیست استفاده کنید (همه H2 ها، همه H3 ها و غیره).
  • هر مورد فهرست را شرح دهید. به خواننده بگویید که چرا در لیست است، چرا باید اهمیت دهد، و در صورت امکان، چگونه این کار را انجام دهد.
  • امتیازات خود را به صورت منطقی مرتب کنید – اگر مراحل یک فرآیند را فهرست می کنید، از ترتیب زمانی استفاده کنید. در صورت عدم وجود طرح سفارش واضح، با ارزش ترین امتیازها را در بالا اضافه کنید.
  • در صورت لزوم، تصاویری را برای نشان دادن هر نقطه اضافه کنید. (به عنوان مثال، هر کتاب در فهرست “بهترین 100 کتاب” در بالا شامل یک عکس از جلد است.)

در نهایت، اگر لیست شما بسیار طولانی است، آن را بر اساس دسته بندی گروه بندی کنید.

به عنوان مثال، فهرستی از ایده های جوراب پرکننده کریسمس بر اساس نوع هدیه گروه بندی می شود:

گروه بندی فهرست

برای نوشتن فهرست خود آماده اید؟

هنگام نوشتن فهرست خود غرق نشوید. اگرچه جزئیات ریز زیادی وجود دارد که به رتبه بهتر محتوای شما و کسب مطالب بیشتر کمک می کند، احتمالاً از قبل غریزه ای برای ایجاد یک لیست خوب دارید.

در مورد آن فکر کنید: تنها در یک هفته گذشته چند لیست مصرف کرده اید؟ ماه آخر؟ اگر شما مانند اکثر خوانندگان آنلاین هستید، احتمالاً بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کردید.

همه چیزهایی را که در مورد لیست ها دوست دارید بردارید و آنها را در محتوای خود بریزید. این مراحل و نکات را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. فهرست موثر شما در کمترین زمان برای تقویم محتوای شما آماده می شود.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.


جدید در زمین موتورهای جستجو

تولید محتوا توسط محتوا مارکتینگ

جولیا مک کوی

جولیا مک کوی بنیانگذار Content Hacker، نویسنده 7x، و یک استراتژیست پیشرو در زمینه ایجاد محتوای استثنایی و حضور برند است که به صورت آنلاین ماندگار است. در 19 سالگی، او آخرین 75 دلار خود را برای ساخت یک آژانس نویسندگی 7 رقمی استفاده کرد که ده سال بعد فروخت. در دهه 2020، او به بنیان‌گذاران و بازاریابان استراتژی، مهارت‌ها و سیستم‌هایی را که برای ایجاد یک کسب‌وکار از طریق محتوای ورودی نیاز دارند آموزش می‌دهد تا بتوانند تأثیر ماندگارتری در جهان ایجاد کنند.



محتوا مارکتینگ

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *