جردن گلور / How-To Geek
  1. دستگاهی را برای استفاده انتخاب کنید، مانند رایانه قدیمی، درایو NAS، یا چیزی خاص تر که خودتان خریداری یا ساخته اید.
  2. سرور انتخابی خود مانند Plex، Jellyfin، Emby، Kodi، Universal Media Server یا موارد مشابه را نصب کنید.
  3. از یک برنامه اختصاصی، رابط وب یا پخش جریانی DLNA/UPnP برای دسترسی به رسانه خود تقریباً از هر دستگاهی استفاده کنید.

یک سرور رسانه خانگی به شما امکان می‌دهد ویدیوها را تماشا کنید و به فایل‌های موسیقی که قبلاً از طریق شبکه محلی خود یا از راه دور از طریق اینترنت در اختیار دارید گوش دهید. دستگاهی را که می‌خواهید استفاده کنید انتخاب کنید، آن را با فضای ذخیره‌سازی بارگیری کنید، سرور رسانه انتخابی خود را نصب کنید و پخش جریانی را دریافت کنید.

سخت افزار سرور رسانه خود را انتخاب کنید

یک سرور رسانه لزوماً نیازی به اجرا شدن بر روی قوی ترین رایانه خانه شما ندارد، اما انتظارات شما و رسانه ای که تماشا می کنید باید انتخاب های شما را راهنمایی کند. اگر بیشتر نگران پخش جریانی تا کیفیت HD (1080p) بدون نگرانی زیاد برای بهترین کیفیت تصویر هستید، می‌توانید سخت‌افزار قدیمی‌تر را کنار بگذارید.

برای محتوای با نرخ بیت بالاتر در وضوح‌هایی مانند 4K و ویژگی‌های اضافی مانند HDR، به سخت‌افزار توانمندتری نیاز دارید. اگر انتظار دارید بیش از یک نفر در یک زمان جریان داشته باشید، نیازهای سخت افزاری شما بیشتر خواهد بود. همچنین باید مطمئن شوید که شبکه شما می تواند ترافیک را مدیریت کند.

کابل برق و اترنت به پشت Apple Mac Mini وصل شده است
جاش هندریکسون / How-To Geek

حداقل سیستم مورد نیاز برای سروری مانند Plex بسیار کم است که از Core i3 اینتل و حدود 2 گیگابایت رم شروع می شود. این راکت تا یک Intel Core i7 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز برای یک ترانکد 4K اجرا می شود. برای اطلاعات بیشتر به دستورالعمل های CPU Plex نگاهی بیندازید.

هنگام انتخاب سخت افزار برای سرور رسانه (یا یک مرکز رسانه با قابلیت سرور) چند نکته اساسی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

  • سرور باید همیشه روشن و متصل به شبکه باشد.
  • باید فضای ذخیره سازی زیادی در دسترس داشته باشد و در صورت لزوم فضای بیشتری برای آن وجود داشته باشد.
  • دسترسی به صفحه کلید و ماوس خوب است اما همیشه ضروری نیست (به جای آن از دسترسی از راه دور یا رابط وب استفاده کنید).
  • اگر به رمزگذاری متکی هستید (تبدیل ویدیو در جریان، که اغلب برای پخش از راه دور لازم است و زیرنویس‌های «سوخته‌شده» را فعال می‌کنید)، نیازهای سخت‌افزاری شما بسیار بالاتر خواهد بود.

ممکن است بتوانید با استفاده از آن به عنوان سرور رسانه یا مرکز رسانه، به یک لپ تاپ قدیمی جان تازه ای ببخشید. برای اجرای بسیاری از محبوب ترین سرورهای رسانه ای، لزوماً به آخرین نسخه ویندوز یا macOS نیاز ندارید. در واقع، برنامه هایی مانند Plex و Kodi دارای نسخه هایی هستند که مخصوصاً برای رایانه های تک برد مانند Raspberry Pi ساخته شده اند.

اگر چیزی خاص برای استفاده به عنوان سرور رسانه خریداری می کنید، مینی رایانه های شخصی گزینه های خوبی هستند. مک مینی اپل یکی از بهترین گزینه‌های مینی رایانه شخصی به دلیل قیمت مناسب، عملکرد تقریباً بی‌صدا، محدوده پورت‌ها، بهره‌وری انرژی و عملکرد کلی است. یک Intel NUC قدیمی‌تر نیز انتخاب محکمی است و می‌توان آن را حتی ارزان‌تر در بازار دست دوم پیدا کرد.

مربوط: 5 دلیل برای خرید مینی رایانه شخصی (و 3 دلیل برای خرید نکردن)

نرم افزاری را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید

انتخاب نرم افزار مناسب برای تامین انرژی سرور رسانه تا حد زیادی به استفاده مورد نظر شما بستگی دارد. چند مسیر وجود دارد که می توانید با این کار انتخاب کنید، از جمله گزینه های برتر و نرم افزار منبع باز.

اولین گزینه استفاده از سرور رسانه ای مانند Plex است. این راه حل های سرور و سرویس گیرنده است، که در آن سرور اصلی شما روی رایانه ای اجرا می شود که در جایی از شبکه شما قرار دارد. می توان آن را با استفاده از یک رابط وب از هر دستگاه دیگری با مرورگر پیکربندی و نگهداری کرد و با استفاده از برنامه های Plex ساخته شده، جریان DLNA/UPnP یا حتی رابط وب به آن دسترسی داشت.

Plex متادیتا را در مورد رسانه شما نمایش می دهد

Jellyfin یک جایگزین رایگان برای Plex است که عملکرد بسیار مشابهی را بدون نیاز به اشتراک پولی برای هیچ ویژگی ارائه می دهد. Plex برای دسترسی به ویژگی هایی مانند رمزگذاری سخت افزاری و پخش نامحدود تلفن همراه به یک Plex Pass پولی نیاز دارد. Plex دسترسی به رسانه خود را در خارج از خانه آسان تر می کند و برنامه های مشتری بیشتری در دسترس هستند. Jellyfin رایگان است اما فاقد سازگاری گسترده با Plex است. Emby شبیه Jellyfin است، با این تفاوت که منبع بسته است و دارای عناصر ممتاز است.

Jellyfin و Plex هر دو با استفاده از برنامه های مشتری و جریان DLNA/UPnP کار می کنند. اگر هیچ برنامه مشتری برای دستگاه شما موجود نیست، می توانید به جای آن به روش قدیمی پخش جریانی کنید. برنامه دیگری که همان قابلیت پخش محلی را ارائه می دهد Kodi است.

بخش جلویی مرکز رسانه Kodi

اگر می خواهید دستگاه مرکز رسانه شما (رایانه ای که سرور شما روی آن کار می کند) به عنوان مرکز رسانه ای نیز عمل کند، Kodi انتخاب خوبی است. این پروژه رایگان و منبع باز دارای یک صفحه جلویی تمیز و کاربردی است که وقتی به تلویزیونی که در حال تماشای آن هستید وصل می‌شود بهترین عملکرد را دارد. می‌توانید قابلیت‌های آن را با شبیه‌سازها و بازی‌ها، پلاگین‌ها، تم‌ها و موارد دیگر به طور گسترده گسترش دهید.

یک مرکز رسانه Kodi به شما امکان می دهد بدون نگرانی در مورد عملکرد شبکه، رسانه های با کیفیت بالا را با وضوح بالا در (به عنوان مثال) تلویزیون بزرگ خود در اتاق نشیمن تماشا کنید. سپس می توانید از پخش محلی برای تماشای رسانه خود در سایر دستگاه های اطراف خانه استفاده کنید.

سرور رسانه جهانی در حال اجرا بر روی macOS

در نهایت، می‌توانید با تکیه بر پخش رسانه‌ای DLNA/UPnP، یک تجربه سرور رسانه‌ای بی‌نقص‌تر را انتخاب کنید. سروری مانند Universal Media Server یا Serviio را بر روی رایانه ای که رسانه شما را ذخیره می کند، اجرا کنید، سپس در دستگاه های سازگار با DLNA مانند تلویزیون ها، ستاپ باکس ها و برنامه هایی مانند VLC به آن دسترسی داشته باشید. هیچ رابط کاربری زیبایی وجود ندارد، اگرچه اگر از Plex به عنوان سرور DLNA استفاده می کنید، می توانید از همان ویژگی های سازماندهی پایگاه داده استفاده کنید.

هیچ برنامه “درست” واحدی برای همه وجود ندارد. انتخاب نرم افزار شما تا حد زیادی به سخت افزاری که استفاده می کنید بستگی دارد. امتحان کردن چند راه حل برای اینکه ببینید چه چیزی برای شما مفید است، ضرری ندارد. لیست کامل جایگزین های Plex ما را برای گزینه های بیشتر بررسی کنید.

مربوط: 5 بهترین جایگزین Plex

به رسانه خود در تلویزیون، تبلت و موارد دیگر دسترسی داشته باشید

هنگامی که سرور رسانه خود را نصب و پیکربندی کردید (که البته صرف نظر از اینکه کدام نرم افزار را انتخاب می کنید نباید زیاد طول بکشد)، زمان شروع مصرف رسانه است. نحوه انجام این کار بستگی به انتخاب شما دارد.

یک برنامه کلاینت Plex تقریباً برای هر پلتفرمی، از جمله موبایل، دسکتاپ (از جمله لینوکس)، اکثر تلویزیون‌های هوشمند و جعبه‌های تنظیم مانند Apple TV و NVIDIA Shield وجود دارد. در صورت عدم موفقیت، می توانید از طریق مرورگر وب به کتابخانه Plex خود دسترسی پیدا کنید. در دستگاه انتخابی خود وارد حساب Plex خود شوید و به رسانه محلی یا از راه دور دسترسی داشته باشید.

رسانه Plex اخیراً در برنامه iOS اضافه شده است

برنامه های مشتری برای Jellyfin نیز وجود دارد، از جمله پخش کننده های رسانه ای برای رایانه های رومیزی (از جمله لینوکس)، یک افزونه Kodi برای دسترسی به محتوای Jellyfin، برنامه های تلفن همراه برای iOS و Android که فاقد محدودیت های پخش جریانی هستند، و حتی برنامه های تلویزیون هوشمند برای سیستم عامل هایی مانند webOS و Android TV. . مانند Plex، می توانید از مرورگر وب نیز استفاده کنید.

اگر از DLNA/UPnP برای پخش استفاده می‌کنید (خواه از Plex، Jellyfin، Kodi یا یک برنامه پخش ساده مانند Universal Media Server) استفاده می‌کند، پخش باید فقط روی دستگاه‌های سازگار کار کند. نحوه کارکرد تا حد زیادی به دستگاهی که استفاده می کنید بستگی دارد، اما تلویزیون های هوشمند اغلب سرورهای رسانه را در فهرست منابع موجود نشان می دهند. ست تاپ باکس هایی مانند Apple TV برای پخش محتوا از طریق شبکه به برنامه ای مانند VLC نیاز دارند.

دسترسی به سرور UPnP در تلویزیون LG C2

راه اندازی یک سرور رسانه ای را در NAS خود در نظر بگیرید

اگر یک درایو ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) دارید، ممکن است بتوانید یک سرور رسانه روی آن نصب کنید و رسانه‌ها را از این طریق به اشتراک بگذارید. درایوهای NAS از این نظر راحت هستند که دستگاه‌های اختصاصی هستند که شما آن‌ها را «تنظیم و فراموش می‌کنید» تا فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه را فراهم کنید. آنها همیشه روشن هستند و می توانند در نزدیکی روتر شما قرار گیرند و برای بهترین عملکرد از طریق اترنت وصل شوند.

اصطلاح “NAS” بیشتر به محفظه ای اطلاق می شود که معمولاً دارای فضایی (معروف به “Bay”) برای درایوها است. می‌توانید محفظه‌های NAS را بدون هیچ فضای ذخیره‌سازی خریداری کنید، یا می‌توانید با افزایش نیاز خود، فضای ذخیره‌سازی را ارتقا دهید (به طور ایده‌آل با درایوهای باکیفیت که برای استفاده در NAS طراحی شده‌اند). یک NAS برای هر بودجه و مورد استفاده وجود دارد، اما هرچه بیشتر هزینه کنید، درایو شما توانایی بیشتری خواهد داشت.

برخی از بهترین دستگاه های NAS هزینه بیشتری دارند زیرا برای رمزگذاری رسانه مناسب تر هستند. مدل‌های قدیمی یا ضعیف‌تر ممکن است با وضوح بالا یا محتوای نرخ بیت بالا چندان خوب عمل نکنند. حتی می توانید درایو NAS خود را از یک کامپیوتر قدیمی بسازید.

Plex دارای بسته‌هایی برای دستگاه‌های Synology، TrueNAS (سابق FreeNAS)، Western Digital و unRAID (و همچنین بسیاری دیگر) است. برای نصب و پیکربندی سرور رسانه خود باید از رابط مبتنی بر وب درایو خود استفاده کنید.

Jellyfin را می توان بر روی برخی از درایوهای NAS (مانند Synology) با استفاده از پلتفرم برنامه کانتینری شده Docker نصب کرد. Universal Media Server همچنین دارای بسته Docker است. Serviio دارای بسته هایی برای Synology و درایوهای QNAP NAS است. بسیاری از پلتفرم‌ها (مانند TrueNAS) دارای نصب‌کننده‌هایی با یک کلیک برای افزونه‌ها هستند که می‌توانید از رابط مدیریت مبتنی بر وب به آنها دسترسی داشته باشید.

مطمئن شوید که سرور رسانه شما فضای کافی را دارد

هر آنچه را که انتخاب می‌کنید، اطمینان از اینکه فضای ذخیره‌سازی کافی در دسترس دارید، مهم است. همانطور که مجموعه رسانه های شما رشد می کند، ردپای داده های شما نیز افزایش می یابد. خبر خوب این است که فضای ذخیره‌سازی به مرور زمان ارزان‌تر می‌شود، اما اینکه در نهایت چقدر هزینه می‌کنید بستگی به نوع فضای ذخیره‌سازی شما دارد.

درایوهای دیسک سخت (HDD) ارزان هستند و فضای ذخیره سازی زیادی را برای پول فراهم می کنند. از آنجایی که آنها از آهنربا و صفحات چرخان استفاده می کنند، همچنین بیشتر مستعد شکست هستند. اگر نگران از دست دادن اطلاعات هستید، ممکن است علاقه مند به پیکربندی سرور رسانه خود در RAID 1 باشید که یک درایو را به درایو دیگر منعکس می کند. نقطه ضعف در اینجا این است که اگر دو درایو خوب 4 ترابایتی خریداری کنید، تنها 4 ترابایت داده در دسترس خواهید داشت.

درایوهای حالت جامد (SSD) سریعتر و کمتر مستعد خرابی هستند. آنها به جای قطعات متحرک از فلش NAND استفاده می کنند، و لازم نیست قبل از اینکه سرور شما شروع به دسترسی به محتویات کند، منتظر بمانید تا هارد دیسک بچرخد. آنها همچنین گرانتر از هارد دیسک هستند، اگرچه قیمت یک درایو حالت جامد با کیفیت خوب کاهش یافته است. پول خود را برای بهترین ها هدر ندهید. SSD های ارزان قیمت گزینه خوبی برای اشتراک گذاری رسانه هستند.

اگر به لپ تاپ متکی هستید، ممکن است نتوانید به راحتی حافظه داخلی را ارتقا دهید. اگر از رایانه تک بردی مانند Raspberry Pi استفاده می کنید، همین امر صادق است. در این مثال، درایوهای خارجی بهترین دوست شما هستند. شما می توانید هم درایوهای هارد اکسترنال و هم درایوهای حالت جامد خارجی را تهیه کنید و مزایا و معایب مشابهی با همتایان داخلی خود دارند.

اگر از یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر قدیمی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، سرور رسانه‌ای را با قیمت ارزان انجام می‌دهید، استفاده از درایوهای داخلی و خارجی قدیمی‌تان بسیار منطقی است. فقط توجه داشته باشید که هارد دیسک های قدیمی به ویژه در معرض خرابی فاجعه بار هستند. بهتر است از علائم خرابی هارد دیسک آگاه باشید.

با سرور رسانه خود کارهای بیشتری انجام دهید

بسته به پلتفرمی که انتخاب کرده اید، احتمالاً می توانید کارهای بیشتری را با سرور رسانه خود انجام دهید. به عنوان مثال، پلتفرم هایی مانند Plex و Kodi دارای پایگاه داده های افزونه داخلی هستند که می توانند گزینه های شما را از نظر پخش به شدت افزایش دهند.

نصب یک کلاینت BitTorrent را در نظر بگیرید که می توانید از طریق یک رابط وب (مانند Transmission یا qBittorent) برای مدیریت دانلودها به آن دسترسی داشته باشید. اگر از Kodi استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌ای مانند Internet Archive Game Launcher برای دسترسی به تعداد زیادی بازی موجود در بایگانی اینترنت استفاده کنید.

حالا شما یک سرور رسانه ای آماده دارید، یک تلویزیون فانتزی جدید بخرید تا از رسانه خود لذت ببرید.





سایت محتوا مارکتینگ

برای دیدن مطالب آموزشی بیشتر در زمینه سخت افزار و نرم افزار اینجا کلیک کنید!

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *