how to change the default Terminal shell on Mac


آیا می دانستید که می توانید پوسته ای را که در ترمینال در مک خود استفاده می کنید تغییر دهید؟ چگونه در این راهنما بیاموزید.

هنگامی که از ترمینال در مک خود استفاده می کنید، از یک پوسته پیش فرض استفاده می کند. با این حال، دلیلی وجود ندارد که چرا باید به آن پیش فرض بچسبید. اگر از طرفداران پوسته دیگری هستید که ویژگی‌های مفیدی را ارائه می‌دهد که در پوسته پیش‌فرض موجود نیستند، می‌توانید به جای آن به پوسته دلخواه خود تغییر دهید.

انجام این کار آسان است—شما می توانید آن را فقط برای جلسات فعلی تغییر دهید یا پوسته ورود پیش فرض را تغییر دهید. اگر آماده تعویض bash با zsh یا zsh با dash هستید، در اینجا نحوه تغییر پوسته ترمینال پیش‌فرض در Mac آورده شده است.

پوسته چیست؟

پوسته برنامه ای است که به شما کمک می کند با سیستم عامل کامپیوتر خود تعامل داشته باشید. پوسته دستوراتی را که در پنجره ترمینال تایپ می کنید تفسیر می کند. اگرچه رایانه‌های مک دارای پوسته‌های پیش‌فرض هستند، اما می‌توانید از پوسته متفاوتی استفاده کنید.

برای رایانه های مک، پوسته پیش فرض همیشه بود ضربه شدید (پوسته Bourne-Again) تا زمان انتشار macOS Catalina که با جایگزینی آن با zsh به عنوان پیش فرض

با این حال، zsh فقط برای حساب های کاربری جدید استفاده می شود. اگر Mac خود را ارتقا داده اید یا از طریق یک نسخه پشتیبان به Mac جدید خود منتقل کرده اید، ممکن است همچنان از bash استفاده کنید، حتی اگر از macOS Catalina یا نسخه های جدیدتر استفاده می کنید.

هر پوسته ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و برخی ممکن است ویژگی‌های مفیدی داشته باشند که در پوسته فعلی شما وجود ندارد. به عنوان مثال، zsh ویژگی های تکمیل خودکار و تصحیح خودکار را ارائه می دهد که در bash در دسترس نیستند.

چگونه بفهمیم مک شما از کدام شل استفاده می کند

اگر می خواهید بدانید از کدام پوسته در مک خود استفاده می کنید، می توانید این کار را در پنجره ترمینال انجام دهید.

چند راه برای انجام این کار وجود دارد – یک روش ساده است، اما برای هر پوسته ای که وجود دارد کار نمی کند. دیگری کمی فاج است، اما بدون توجه به پوسته ای که استفاده می کنید باید کار کند.

برای اینکه بفهمید مک شما از کدام پوسته استفاده می کند:

  1. a را باز کنید پایانه پنجره
  2. دستور زیر را تایپ کرده و فشار دهید وارد:
    echo $0
  3. پوسته فعلی که از آن استفاده می کنید را خواهید دید.
    پوسته جریان مک
  4. اگر این روش کار نکرد، سعی کنید یک دستور مزخرف را وارد کنید. برای اطمینان از اینکه یک فرمان واقعی را اشتباه وارد نمی کنید، یک رشته نسبتا طولانی از حروف تصادفی تایپ کنید.
  5. دستور پیدا نمی شود و پوسته ای که استفاده می کنید قبل از دستور فهرست می شود.
    پوسته جریان مک

چگونه پوسته پیش فرض خود را در تنظیمات سیستم تغییر دهید

شما می توانید پوسته پیش فرض استفاده شده توسط Mac خود را از طریق تغییر دهید تنظیمات سیستم منو. این به شما امکان می دهد از بین گزینه های پوسته انتخاب کنید.

برای تغییر پوسته پیش فرض خود در تنظیمات سیستم:

  1. کلیک کنید بر روی سیب آیکون.
    منوی مک اپل
  2. انتخاب کنید تنظیمات سیستم.
    تنظیمات سیستم مک
  3. در منوی سمت چپ، کلیک کنید کاربران و گروه ها.
    تنظیمات کاربر مک
  4. نگه دارید آآن و روی نام کاربری خود کلیک راست کنید.
  5. کلیک گزینه های پیشرفته.
    گزینه های پیشرفته مک
  6. رمز عبور خود را وارد کنید.
  7. زیر لاگین شل، روی منوی کشویی که پوسته فعلی شما را نشان می دهد کلیک کنید.
    مک انتخاب پوسته
  8. یکی از گزینه ها را انتخاب کنید.
    گزینه های مک
  9. اگر پوسته های جایگزین نصب کرده اید، کلیک کنید انتخاب کنید و به محل پوسته خود بروید.
    مک انتخاب پوسته
  10. کلیک خوب و پوسته پیش فرض شما تنظیم خواهد شد. این پوسته ای است که هر بار که به حساب کاربری خود وارد می شوید استفاده می شود.

چگونه پوسته پیش فرض خود را در ترمینال تغییر دهید

اگر می خواهید پوسته پیش فرض را تغییر دهید، می توانید این کار را مستقیماً در ترمینال انجام دهید. یک دستور را وارد کنید و پوسته پیش فرض به پوسته دلخواه شما تغییر می کند. شما باید مسیر پوسته‌ای را که می‌خواهید به آن تغییر دهید، بدانید. لیست را می توان از طریق تنظیمات سیستم پیدا کرد، همانطور که در بخش بالا توضیح داده شد.

برای تغییر پوسته پیش فرض خود در ترمینال:

  1. a را باز کنید پایانه پنجره
  2. زیر را تایپ کنید:
    chsh -s
  3. مسیر پوسته خود را وارد کنید. اگر از مسیر صحیح مطمئن نیستید، می توانید لیست گزینه ها را در اسکرین شات مرحله 8 در قسمت بالا مشاهده کنید. به عنوان مثال، برای تغییر به zsh، دستور کامل به صورت زیر خواهد بود:
    chsh -s /bin/zsh
  4. مطبوعات وارد.

اگر از یکی از روش های بالا استفاده کنید تا ببینید چه پوسته ای را اجرا می کنید، متوجه خواهید شد که پوسته تغییر نکرده است. این به این دلیل است که تغییر شما تا زمانی که ترمینال را نبندید و دوباره باز نکنید، اعمال نمی شود. پس از انجام این کار، باید متوجه شوید که ترمینال به پوسته انتخابی شما تغییر کرده است.

چگونه پوسته را بدون تغییر پیش فرض تغییر دهیم

اگر بخواهید فقط از یک پوسته خاص برای جلسه ترمینال فعلی خود استفاده کنید، اما بخواهید پوسته پیش فرض را همانطور که هست نگه دارید، چه؟ به جای تغییر پوسته پیش‌فرض خود به جلو و عقب، می‌توانید پوسته‌ای را که Terminal استفاده می‌کند در تنظیمات ترمینال تغییر دهید.

برای تغییر پوسته بدون تغییر پیش فرض:

  1. باز کن پایانه.
  2. کلیک کنید بر روی پایانه منو.
    منوی ترمینال مک
  3. انتخاب کنید تنظیمات.
    تنظیمات ترمینال مک
  4. در عمومی زبانه، زیر پوسته باز با کلیک فرمان (مسیر کامل).
    دستور مک مسیر کامل
  5. مسیر پوسته ای را که می خواهید استفاده کنید وارد کنید. می توانید لیست مسیرها را در اسکرین شات مرحله 8 در بخش قبل از آخرین مشاهده کنید.
  6. پنجره تنظیمات را ببندید و سپس Terminal را ببندید.
  7. ترمینال را مجدد راه اندازی کنید—از پوسته ای که انتخاب کرده اید استفاده می کند.
  8. اگر می خواهید به پوسته ورود به سیستم پیش فرض برگردید، مراحل 1-3 را تکرار کرده و انتخاب کنید پوسته ورود پیش فرض.

مدیریت تنظیمات ترمینال خود در macOS

یادگیری نحوه تغییر پوسته ترمینال پیش‌فرض در Mac به شما این امکان را می‌دهد که از پوسته مورد علاقه خود به جای اینکه مجبور باشید به حالت پیش‌فرض پایبند باشید، استفاده کنید. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید مک خود را طوری تنظیم کنید که مطابق میل شما باشد.

اگر دائماً از دو برنامه به طور همزمان استفاده می کنید، می توانید نحوه استفاده از صفحه نمایش تقسیم شده را در مک یاد بگیرید. اگر نیاز به کار با بیش از دو برنامه دارید، می‌توانید نحوه استفاده از Stage Manager در مک را بیاموزید تا چندوظیفگی را آسان‌تر کنید. و اگر می خواهید بیشترین بهره را از املاک صفحه نمایش خود ببرید، می توانید یاد بگیرید که چگونه وضوح صفحه را در مک تغییر دهید.



سایت محتوا مارکتینگ

برای دیدن مطالب آموزشی بیشتر در زمینه سخت افزار و نرم افزار اینجا کلیک کنید!

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *