stage manager mac


ویژگی جدید Stage Manager اپل برای اولین بار در macOS Ventura ظاهر شد. نحوه استفاده از Stage Manager در مک را در این راهنما بیاموزید.

برای شرکتی که به طراحی و قابلیت استفاده عالی افتخار می کند، انجام چند کار در مک همیشه کمی ناامید کننده بوده است.

تا همین اواخر، اگر از بیش از یک پنجره در مک استفاده می‌کردید، اساساً سه گزینه داشتید. می‌توانید همه آن‌ها را روی یک صفحه باز نگه دارید، می‌توانید پنجره‌های استفاده نشده را به Dock کوچک کنید یا می‌توانید از Mission Control برای ایجاد دسکتاپ‌های مختلف و جابه‌جایی بین آن‌ها استفاده کنید.

هیچ یک از این گزینه ها ایده آل نیستند و هیچ کدام واقعاً احساس نمی کنند، خوب، سیب. معرفی Split Screen چندوظیفگی را کمی بهتر کرد، اما اگر از چندین ویندوز استفاده می‌کردید، همچنان بهترین راه‌حل نبود.

مدیر صحنه، که در iPadOS 15 نیز موجود است، نشان دهنده تلاشی جدید برای شهودی تر کردن کار با چندین ویندوز است و به نظر یک گام بزرگ به جلو است. اگر می خواهید بدانید که چگونه از Stage Manager در مک استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.

مدیر صحنه چیست؟

Stage Manager یک ویژگی چندوظیفه‌ای برای مک و آی‌پد است که تصاویر کوچک پنجره‌های باز شما را در کنار صفحه قرار می‌دهد و در عین حال یک یا چند پنجره را در «مرکز» در اکثر صفحه‌نمایش نگه می‌دارد.

تصاویر کوچک به‌روزرسانی می‌شوند تا بتوانید بدون نیاز به باز کردن آن پنجره‌ها، مراقب تغییرات آن باشید. با کلیک بر روی یکی از پنجره های تصویر کوچک یا باز کردن یک برنامه جدید، آن را به مرحله مرکزی منتقل می کنید، در حالی که پنجره فعلی به یک تصویر کوچک تبدیل می شود. همچنین می توانید گروه هایی از چندین پنجره ایجاد کنید که با یک کلیک باز شوند.

نحوه روشن و خاموش کردن Stage Manager

قبل از اینکه بتوانید از Stage Manager استفاده کنید، باید نحوه روشن و خاموش کردن آن را بیاموزید. دلیلش این است که این ویژگی به طور پیش فرض فعال نیست.

می توانید Stage Manager را در تنظیمات سیستم یا از طریق مرکز کنترل روشن یا خاموش کنید.

برای روشن و خاموش کردن Stage Manager در تنظیمات سیستم در Mac:

  1. کلیک کنید بر روی سیب را نماد و انتخاب کنید تنظیمات سیستم.
    تنظیمات سیستم مک
  2. در منوی سمت چپ، به پایین بروید و کلیک کنید دسکتاپ و داک.
    تنظیمات دسکتاپ و داک مک
  3. زیر ویندوز و برنامه ها، تغییر وضعیت مدیر صحنه بر.
    تغییر وضعیت مدیر صحنه

برای روشن و خاموش کردن Stage Manager در Control Center:

  1. کلیک کنید بر روی مرکز کنترل نماد در نوار منو
    نماد مرکز کنترل در نوار ابزار مک
  2. را بیابید مدیر صحنه آیکون. اگر سفید باشد، Stage Manager فعال است. اگر خاکستری است، Stage Manager فعال نیست.
  3. برای جابجایی بین حالت ها روی نماد کلیک کنید.
    مدیر صحنه در مرکز کنترل

نحوه استفاده از Stage Manager در مک

پس از روشن شدن Stage Manager، می توانید شروع به استفاده از آن کنید. ممکن است قبلاً چند پنجره کوچک در کنار صفحه مشاهده کنید. Stage Manager به شما امکان می دهد بین پنجره های برنامه جداگانه جابجا شوید، اما همچنین می توانید از آن با چندین پنجره از یک برنامه استفاده کنید یا گروه هایی از برنامه ها را ایجاد کنید که با هم باز و بسته می شوند.

نحوه استفاده از Stage Manager با برنامه های منفرد

اگر می‌خواهید همزمان از یک برنامه در Stage Manager استفاده کنید، جابه‌جایی بین برنامه فعلی و برنامه‌های ذخیره‌شده در Stage Manager آسان است.

برای کار با برنامه های تک در Stage Manager در مک:

  1. هر برنامه ای را باز کنید مطمئن شوید که در حالت تمام صفحه نباشد، زیرا هیچ پنجره تمام صفحه در Stage Manager ظاهر نمی شود.
  2. برنامه دیگری را باز کنید. این برنامه اکنون در مرکز صحنه ظاهر می شود. اولین برنامه به عنوان یک تصویر کوچک در سمت چپ صفحه ظاهر می شود.
    برنامه تک مدیر صحنه
  3. برای بازگشت به برنامه اصلی، روی تصویر کوچک کلیک کنید و دو برنامه مکان خود را تغییر می دهند.
    برنامه تک مدیر صحنه
  4. باز کردن برنامه های بیشتر، تصاویر کوچک بیشتری را به Stage Manager اضافه می کند. بسته به اندازه صفحه نمایش شما می توانید تا شش عدد داشته باشید.
  5. اگر بیشتر از حداکثر مقدار را برای رایانه خود باز کنید، با بستن تصاویر جدیدتر، تصاویر کوچک قدیمی‌تر دوباره ظاهر می‌شوند.
  6. همچنین می‌توانید یک برنامه را با کوچک کردن آن به کناری منتقل کنید – به جای داک، در Stage Manager ظاهر می‌شود.
  7. اگر می خواهید برنامه شما از کل صفحه استفاده کند، به جای کلیک بر روی دکمه سبز رنگ، حاشیه های پنجره برنامه خود را بکشید تا اندازه آن تغییر کند تا کل صفحه را اشغال کند.
    برنامه پوشش تمام صفحه مک
  8. برای مشاهده سایر برنامه‌ها در Stage Manager، نشانگر خود را به سمت چپ صفحه حرکت دهید. اکنون تصاویر کوچک ظاهر می شوند و می توانید طبق معمول از Stage Manager استفاده کنید.
    مدیر صحنه تمام صفحه
  9. وقتی روی تصویر کوچکی که قبلاً اندازه آن را تغییر داده بودید کلیک می کنید تا با کل صفحه مطابقت داشته باشد، دوباره در همان اندازه ظاهر می شود.

نحوه استفاده از Stage Manager با چندین برنامه و گروه

همچنین می توانید از Stage Manager برای مدیریت چندین پنجره یک برنامه یا گروه بندی برنامه ها با هم استفاده کنید تا همزمان باز شوند.

برای استفاده از Stage Manager با چندین برنامه:

  1. اگر چندین پنجره از یک برنامه را باز کنید (مثلاً چندین سند Word) در یک تصویر کوچک ظاهر می شوند.
    گروه برنامه مدیر مرحله
  2. به طور پیش‌فرض، با کلیک بر روی این تصویر کوچک، هر یک از پنجره‌ها یکی یکی باز می‌شوند و بقیه در Stage Manager باقی می‌مانند. همانطور که در بخش بعدی توضیح داده شد، می توان این رفتار را طوری تغییر داد که با کلیک بر روی تصویر کوچک، تمام پنجره های آن برنامه به طور همزمان باز شود.
  3. اگر می‌خواهید همزمان از بیش از یک برنامه استفاده کنید، می‌توانید گروهی از پنجره‌ها ایجاد کنید که مانند یک تصویر کوچک به روشی مشابه با گروهی از پنجره‌های همان برنامه عمل می‌کنند.
  4. برای انجام این کار، اولین برنامه مورد نظر خود را در گروه خود باز کنید، سپس برنامه دوم را باز کنید. اولین برنامه به Stage Manager منتقل می شود.
  5. روی این تصویر کوچک کلیک کنید و نگه دارید و آن را به پنجره اصلی در کنار برنامه دوم خود بکشید. از طرف دیگر، می توانید نگه دارید تغییر مکان همانطور که روی تصویر کوچک کلیک می کنید.
    مدیر صحنه را به مرکز صحنه بکشید
  6. هر دو برنامه اکنون در مرکز صحنه ظاهر می شوند. می توانید آنها را مرتب کنید یا اندازه آنها را تغییر دهید، اما آنها را در حالت Split Screen قرار ندهید، زیرا این کار آنها را از Stage Manager حذف می کند.
    مدیر مرحله گروه مرکز صحنه
  7. وقتی برنامه یا گروه دیگری را از Stage Manager باز می کنید، گروه جدید شما به صورت یک تصویر کوچک ظاهر می شود.
    گروه مدیر صحنه
  8. وقتی روی این تصویر کوچک کلیک می‌کنید، هر دو برنامه در همان موقعیت‌هایی که قبلاً تنظیم کرده‌اید باز می‌شوند.
  9. برای حذف یک برنامه از یک گروه، آن را به سمت چپ به Stage Manager بکشید یا نگه دارید تغییر مکان و روی پنجره برنامه ای که می خواهید حذف کنید کلیک کنید.
  10. اگر می‌خواهید فایل‌ها یا پوشه‌ها را از یک برنامه مرحله مرکزی به برنامه‌ای که در نوار کناری Stage Manager است بکشید، آن‌ها را روی تصویر کوچک مناسب بکشید تا آن تصویر کوچک به مرحله مرکزی منتقل شود. سپس می توانید طبق معمول فایل ها را رها کنید.
  11. اگر برنامه‌هایی هستند که نمی‌خواهید در Stage Manager ظاهر شوند، فشار دهید Cmd+H زمانی که آن برنامه در مرکز قرار دارد. پنجره برنامه پنهان خواهد شد و در Stage Manager قابل مشاهده نخواهد بود. برای باز کردن مجدد برنامه، روی نماد آن در Dock کلیک کنید.

نحوه تغییر تنظیمات Stage Manager در مک

Stage Manager تنها چند تنظیمات برای انتخاب در مک شما دارد، اما این تنظیمات تأثیرات بسیار مهمی دارند.

برای تغییر تنظیمات Stage Manager:

  1. کلیک کنید بر روی سیب را نماد و انتخاب کنید تنظیمات سیستم.
    تنظیمات سیستم مک
  2. در منوی سمت چپ، به پایین بروید و کلیک کنید دسکتاپ و داک.
    تنظیمات دسکتاپ و داک مک
  3. زیر ویندوز و برنامه ها، کلیک کنید بر روی شخصی سازی دکمه کنار مدیر صحنه سوئیچ سوئیچ
    دکمه شخصی سازی مدیر مرحله
  4. برنامه های کاربردی اخیر آخرین برنامه های استفاده شده شما را در کنار صفحه قرار می دهد. اگر این را خاموش کنید، تا زمانی که نشانگر خود را به سمت چپ صفحه حرکت ندهید، ظاهر نمی شوند.
    تنظیمات مدیر مرحله برنامه های اخیر
  5. موارد دسکتاپ تعیین می کند که آیا فایل ها و پوشه های روی دسکتاپ شما وقتی Stage Manager روشن است قابل مشاهده باشند یا خیر.
    موارد دسکتاپ تنظیمات مدیر مرحله
  6. نمایش ویندوز از یک برنامه رفتار را در هنگام برخورد با چندین پنجره برای یک برنامه تغییر می دهد.
  7. همه در یک زمان وقتی روی تصویر کوچک آن برنامه کلیک می کنید، همه پنجره ها را همزمان باز می کند.
  8. یکی یکی هر بار که روی تصویر کوچک کلیک می کنید یک پنجره باز می کند.
    تنظیمات مدیر مرحله پنجره های یک برنامه را نشان می دهد

چندوظیفگی بیشتر در مک

یادگیری نحوه استفاده از Stage Manager در مک می تواند به شما کمک کند تا زمان بیشتری را برای استفاده از برنامه های خود و زمان کمتری برای یافتن جایی که آنها رفته اند صرف کنید. این یک گام رو به جلو در قابلیت استفاده برای مک است و در iPad نیز به خوبی کار می کند.

بسیاری از نکات و ترفندهای چندوظیفه ای دیگر وجود دارد که می تواند زمان مک شما را کمی بهره ورتر کند. می توانید نحوه استفاده از صفحه نمایش تقسیم شده در مک را یاد بگیرید یا از Mission Control Spaces برای ایجاد دسکتاپ ایده آل خود استفاده کنید. یا می‌توانید برخی از برنامه‌های بهره‌وری متعدد را برای مک امتحان کنید تا هوشمندانه‌تر کار کنند، نه سخت‌تر.



سایت محتوا مارکتینگ

برای دیدن مطالب آموزشی بیشتر در زمینه سخت افزار و نرم افزار اینجا کلیک کنید!

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *