موزیلا چند سال پیش WebExtensions API را به فایرفاکس اضافه کرد و به افزونه های مرورگر ساخته شده برای کروم اجازه داد تا با کمترین (در صورت وجود) کار روی فایرفاکس کار کنند. فایرفاکس 109 در حال حاضر با تغییرات اندکی در پشتیبانی برنامه‌های افزودنی عرضه می‌شود.

گوگل در پایان سال 2020 پلتفرم جدیدی را برای افزونه‌ها در کروم عرضه کرد که به عنوان Manifest V3 شناخته می‌شود. این یک تغییر قابل توجه در نحوه عملکرد برنامه‌های افزودنی مرورگر است، با این هدف که آنها را ایمن‌تر و کمتر مصرف کنند. برخی از APIها حذف شدند و با جایگزین‌های کم‌قدرت جایگزین شدند، که بر مسدودکننده‌های محتوا مانند uBlock Origin تأثیر گذاشت – که باعث ایجاد اختلال عمومی از سوی کاربران و توسعه‌دهندگان برنامه‌های افزودنی شد. ماه گذشته، گوگل جدول زمانی حذف افزونه های قدیمی Manifest V2 را از فروشگاه وب کروم به تاخیر انداخت.

فایرفاکس 109 اکنون در دسترس است و ویژگی جدید اصلی در پلتفرم های دسکتاپ پشتیبانی اولیه از افزونه های Manifest V3 است. این بدان معناست که برنامه‌های افزودنی ایجاد شده برای نسخه‌های جدیدتر کروم و مایکروسافت اج همچنان باید در فایرفاکس کار کنند، اما موزیلا برخی از ویژگی‌ها را حذف نمی‌کند و در آینده قابل پیش‌بینی به پشتیبانی از افزونه‌های قدیمی‌تر ادامه خواهد داد.

موزیلا در یک پست وبلاگ گفت: «ما موافقت کردیم که پشتیبانی Manifest V3 را برای افزونه‌ها معرفی کنیم و سطح بالایی از سازگاری را برای پشتیبانی از توسعه مرورگرهای متقابل حفظ کنیم. با این حال، برخی از حوزه‌های حیاتی وجود دارد – مانند امنیت و حریم خصوصی – که در آن‌ها اصول ما مستلزم اقدام متفاوتی است. در چند منطقه هدف ما تصمیم گرفتیم از پیاده‌سازی Chrome خارج شویم و عناصر متمایز Mozilla خود را بگنجانیم. بنابراین نسخه Manifest V3 فایرفاکس قابلیت همکاری افزونه بین مرورگرها را همراه با حفظ حریم خصوصی و امنیت منحصر به فرد بهبود یافته و سازگاری پیشرفته برای برنامه های افزودنی تلفن همراه ارائه می دهد.

علاوه بر Manifest V3، فایرفاکس 109 روی دسکتاپ پشتیبانی از پیمایش صفحه کلید را برای فیلدهای ورودی تاریخ و زمان HTML، حذف Colorways و چندین اصلاح امنیتی اضافه می کند. در مک، فشار دادن Control/Comand و پیمایش صفحه لمسی یا چرخ ماوس اکنون به جای بزرگنمایی، صفحه را اسکرول می کند تا با رفتار سایر مرورگرهای وب در macOS مطابقت داشته باشد.

تصویر از "صداهای مستقل" colorway در فایرفاکس
Colorways که در فایرفاکس 106 معرفی شده بود، اکنون حذف شده است. موزیلا

فایرفاکس 109 برای اندروید چندان هیجان انگیز نیست، اما چند تغییر مفید وجود دارد. کشیدن انگشت دیگر نوار آدرس را در حالت ویدیوی تمام صفحه فعال نمی کند، اکنون یک دکمه لغو برای حذف یک سایت پین شده وجود دارد و موتورهای جستجو اکنون پس از تغییر زبان به درستی به روز می شوند. همچنین چند رفع اشکال وجود دارد، مانند مشکلی که بر تماس‌های ویدیویی با استفاده از کدک ویدیویی H.264 تأثیر می‌گذاشت.

فایرفاکس 109 به آرامی برای ویندوز، macOS، لینوکس و اندروید عرضه می شود – اگر هنوز آن را ندارید، باید به زودی آن را دریافت کنید. می‌توانید فایرفاکس را از وب‌سایت رسمی موزیلا، Google Play Store، Apple App Store و Microsoft Store دانلود کنید.

منبع: تغییرات دسکتاپ، تغییرات اندروید، وبلاگ موزیلا





سایت محتوا مارکتینگ

برای دیدن مطالب آموزشی بیشتر در زمینه سخت افزار و نرم افزار اینجا کلیک کنید!

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *