اگر بخواهید در فضای وب فعالیت حرفه‌ای کسب‌وکار خود را شروع کنید، حتمن به سرور نیاز پیدا خواهید کرد. باید بدانید که سرورها مزیت‌ها و انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای متفاوت ساخته شده‌اند، اما در بین انواع مختلف سرویس‌ها، پرطرفدارترین زیرساخت را می‌توان سرور مجازی معرفی کرد. این سرویس به‌دلیل منابع اختصاصی و هزینه‌ی مناسب کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌ی میزبانی وب یا وب‌سرویس‌ها دارد. VPS با توجه به ویژگی‌های و قابلیت‌های متعدد خود بهترین انتخاب برای کسب‌وکارهای آنلاین محسوب می‌شود، مقیاس‌پذیری بسیار بالای این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا منابع سرورتان را به‌شکل لحظه‌ای نسبت به نیاز خود افزایش یا کاهش دهید.

سرور مجازی چیست؟

شما برای استفاده از سرور اختصاصی برای کسب‌وکار خود باید هزینه‌ی بسیار زیادی را برای در اختیار داشتن منابع اختصاصی پرداخت کنید. درحالی‌که این زیرساخت برای کسب‌وکارهای کوچک که به منابع زیاد سرور اختصاصی نیاز زیادی ندارند و پرداخت هزینه بالا برای‌شان ممکن نیست؛ انتخابی منطقی به‌نظر نمی‌آید.

ارایه‌دهندگان سرور مجازی با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌ساز، سخت‌افزار یک سرور اختصاصی و فیزیکی را به‌شکل مجازی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند. برای مثال، در فرآیند مجازی‌سازی سخت‌افزار سرور اختصاصی به ۱۰ قسمت تقسیم می‌شود و هر یک از این بخش‌ها با منابع (حافظه رم، فضای دیسک، پهنای باند و پردازنده) مستقل و دسترسی کامل در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. بنابراین، شما در نهایت به سروری با منابع مشابه سرور اختصاصی با هزینه‌ی کم‌تر دسترسی پیدا می‌کنید.

معرفی سرور مجازی ایران و ویژگی‌های آن

سرور مجازی ایران به سرویسی گفته می‌شود که دیتاسنتر آن در موقعیت جغرافیایی ایران قرار گرفته است. خرید وی پی اس داخلی برای کسب‌وکارهایی که کاربران آن‌ها در داخل ایران هستند پیشنهاد می‌شود، به عبارت دقیق‌تر، اگر بیش‌تر بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان از موقعیت جغرافیایی و آی‌پی ایران از شما خدمت می‌گیرند، قرارگیری دیتاسنتر در ایران به‌دلیل کاهش فاصله جغرافیایی سرورها با کاربران، می‌تواند سرعت سرویس‌دهی را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهد.

مدیریت سرور مجازی

سرور مجازی از نظر مدیریت به دو نوع مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده تقسیم می‌شود. در سرور مجازی مدیریت‌شده، سفارشی‌سازی، انجام تنظیمات و پشتیبانی و مانیتورینگ سرور مجازی بر عهده ارایه‌دهنده سرویس میزبانی است و شما با خرید این سرویس می‌توانید بدون داشتن دانش فنی کامل در حوزه پیکربندی سرور، خدمت آنلاین خود را توسعه دهید. با این‌حال، افراد باتجربه و دارای دانش فنی سرور و هاستینگ، علاقه زیادی به استفاده از سرورهای خام دارند و می‌خواهند همه‌ی پیکربندی و تنظیمات سرور مجازی را خودشان انجام دهند. بنابراین، اگر دانش فنی لازم را برای کار با سرور مجازی مدیریت‌نشده داشته باشید، می‌توانید از VPS خام استفاده کنید. هزینه‌ی سرویس مدیریت‌‌نشده به‌دلیل سفارشی‌سازی تنظیمات توسط کاربر به نسبت سرور مدیریت‌شده با تنظیمات سفارشی‌سازی‌شده و آماده کم‌تر است.

مانیتورینگ سرور مجازی چه کاربردی دارد؟

با وجود امکان مانیتورینگ، وضعیت سرور برای پیش‌بینی خطاها و مشکلات احتمالی بررسی می‌شود مدیر سایت می‌تواند قبل از وقوع هر اتفاقی از مشکلات سرویس خود آگاه شود و آن‌ها را برطرف کند. مانیتورینگ سرور مجازی هم توسط سرویس‌دهنده و هم مدیر سایت یا سرویس قابل انجام است. شما به‌عنوان دارنده‌ی زیرساخت می‌توانید با دسترسی کامل به سرور با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ، وضعیت سرویس خود را لحظه‌به‌لحظه رصد کنید و با نظارت مستمر بر سرور مشکلات را شناسایی و در زمان مناسب برطرف کنید. این‌کار به افزایش امنیت سرور، بهبود منابع، بهبود تجربه کاربری و… کمک زیادی می‌کند.

چگونه امنیت سرور مجازی را افزایش دهیم؟

توجه به نکات امنیتی سرور مجازی به شما کمک می‌کند، از نفوذ و حمله به سرویس خود به‌طور چشم‌گیری جلوگیری کنید. برای این منظور بعد از دریافت اطلاعات سرور مجازی ایران، حتمن نام کاربری و به‌ویژه رمز عبور سرور مجازی خود را تغییر دهید. یکی دیگر از کارهایی که برای افزایش امنیت سرور مجازی باید انجام دهید؛ تغییر شماره پورت شبکه است. براساس نوع سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس، با استفاده از پروتکل SSH در لینوکس و RDP در ویندوز می‌توانید به سرور مجازی خود دسترسی پیدا کنید.

این پروتکل‌ها به‌طور پیش‌فرض از شماره پورت‌های مشخصی استفاده می‌کنند که بیش‌تر هکرها از آن‌ها آگاه هستند. بنابراین تغییر پورت شبکه در افزایش امنیت سرور مجازی ایران تاثیرگذار است. به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارها و نصب فایروال‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی نیز تا حد زیادی می‌تواند در جلوگیری از نفوذ و حمله مهاجمان سایبری موثر باشد.

پشتیبانی سرور مجازی برای ما چه کاربردی دارد؟

پشتیبانی سرور مجازی از سوی ارایه‌دهنده‌ی آن انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید سرور مجازی ایران به کیفیت پشتیبانی آن سرویس‌دهنده توجه کنید، اما ویژگی‌های مهم یک پشتیبانی خوب چیست؟ در واقع، پشتیبانی سرور مجازی باید به‌گونه‌ای باشد که به سوالات کاربران به‌سرعت و به‌موقع در ۷ روز هفته به‌طور ۲۴ ساعته پاسخ دهد. شرکت ارایه‌دهنده‌ی زیرساخت در بخش پشتیبانی باید از افرادی متخصص با دانش فنی بالا در حوزه‌ی زیرساخت استفاده کند و این افراد باید با حوصله و رعایت آداب پاسخ‌گویی به سوالات کاربران پاسخ دهند و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. هم‌چنین، روش‌های مختلف ارتباطی مثل تیکت، ایمیل، تماس و… باید وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند به‌وسیله‌ی آن‌ها مشکلات خود را مطرح کنند. شرکت ابر آروان به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان زیرساخت ابری در ایران در کنار ارایه‌ی سرورهای مجازی پایدار، سعی می‌کند با ارایه‌ی خدمات پشتیبانی به‌شکل شبانه‌روزی شما را در مسیر ارایه خدمات بهتر به کاربران‌تان یاری کند.

چگونه منابع سرور مجازی را انتخاب کنیم؟

سخت‌افزار سرور مجازی منابع مختلفی اعم از فضای ذخیره‌سازی، حافظه RAM، پهنای باند و CPU را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای انتخاب منابع VPS باید به نیاز کسب‌‌وکار خود توجه کنید. برای کسب‌وکارهای در حال رشد نیازی به انتخاب منابع با حجم بالا نیست، چراکه در صورت نیاز به منابع بیش‌تر به‌دلیل امکان ارتقای منابع، به‌راحتی می‌توانید منابع مورد نیازتان را افزایش یا کاهش دهید. هم‌چنین، هنگام خرید سرور مجازی ایران به نوع فضای ذخیره‌سازی مثل SSD ،HDD و NVME توجه کنید، دیسک‌های جدیدتر مثل NVME سرعت بیش‌تری را برای ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیارتان قرار می‌دهند. انتخاب تعداد هسته پردازنده، فضای رم و پهنای باند نیز در قدرت و سرعت سرویس‌دهی سرور مجازی ایران تاثیرگذار است.

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *