سرور مجازی یا سرور ابری چیست؟

با توسعه روزافزون پلت‌فرم‌های آنلاین و رواج کسب‌کارهای اینترنتی، انتخاب زیرساخت مناسب به یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های مدیران کسب‌وکارها تبدیل شده است. از آن‌جایی‌که هر یک از سرویس‌های میزبانی، مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند، انتخاب مناسب‌ترین سرویس در میان گزینه‌های متعدد کار سختی است. امروزه دو سرویس میزبانی سرور مجازی و سرور ابری با مزیت‌ها و ویژگی‌های مختلف مانند مقیاس‌پذیری بالا و پایداری و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه به‌میزان چشم‌گیری مورد استقبال مدیران سازمانی و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی قرار گرفته‌اند. بنابراین ما سعی می‌کنیم تا با توضیح کاربردها و تفاوت‌های سرورهای مجازی و ابری به شما کمک کنیم تا مناسب‌ترین زیرساخت را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا VPS مخفف عبارت Virtual Private Server است. این سرویس با استفاده از فناوری مجازی‌ساز و تقسیم منابع یک سرور فیزیکی اختصاصی به بخش‌های مستقل ساخته می‌شود، به‌طوری منابع هر وی‌پی‌اس به‌شکل جداگانه و کاملن اختصاصی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، در سرورهای مجازی به‌جای این‌که هر سرور، منابع سخت‌افزاری خودش را داشته باشد، سخت‌افزار یک سرور فیزیکی مجازی‌سازی‌شده به چند سرور مجزا تبدیل می‌‌شود. به‌این ترتیب چند سرور جداگانه، با سیستم‌عامل مستقل و با منابع اختصاصی ایجاد می‌گردد و کاربران، بدون نیاز به تامین منابع گران‌قیمت سخت‌افزاری، می‌توانند قابلیت‌های مشابه به سرورهای اختصاصی را داشته باشند.

سرور مجازی چه کاربردهایی دارد؟

سرورهای مجازی، با ویژگی‌های متعدد کاربردهای بسیار زیادی دارند و به‌تقریب می‌توانند برای هر کاری نقش موثری را ایفا کنند. میزبانی بسیاری از سایت‌ها یا وب‌سرویس‌ها با VPS کاری منطقی و مقرون‌به‌صرفه‌ای است، اما در کنار این، کارهایی مانند ایجاد یا مدیریت ایمیل سرور، انجام بازی‌های آنلاین (گیم سرور)، تست و اجرای کدهای نرم‌افزاری یا دریافت IP ثابت برای فعالیت در بازارهای اقتصادی مانند بورس، رمزارز و غیره از جمله مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی هستند. از آن‌جایی که هر سیستم‌عاملی قابلیت نصب روی سرور مجازی دارد، شما می‌توانید نرم‌افزارها یا خدمات مختلف را به تناسب هماهنگی ‌آن‌ها با سیستم‌عامل‌های ویندوز یا لینوکس و غیره توسعه دهید. برای مثال شما با خرید سرور مجازی ویندوز آروان کلاد می‌توانید برنامه‌های مرتبط با زبان برنامه‌نویسی C# یا زبان‌های برنامه‌نویسی مشابه را بدون مشکل تست یا اجرا کنید.

سرور ابری چیست؟

قبل از تعریف سرور ابری، بهتر است ابتدا فضای ابری را توضیح دهیم. فضای ابری، مجموعه‌ای از سرورهای متصل به‌هم است که منابع‌شان را با یکدیگر به ‌اشتراک می‌گذارند. در فضای ابری، سرورها مانند یک اکوسیستم واحد عمل می‌کنند و سطح بالایی از منابع را برای پردازش‌های سنگین یا ترافیک‌های بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سرورهای فضای ابری می‌توانند در نقاط مختلف جغرافیایی توزیع می‌شوند و سرویسی یکپارچه را به کاربران عرضه می‌کنند.

سرور ابری یا Cloud Server، نوعی سرور مجازی است که به‌جای ارایه‌ی منابع از یک سرور فیزیکی، روی گروهی از (چندین) سرورهای متمرکز در فضای ابری ارایه می‌شود. این سرویس به‌طور کلی به سه نوع رایج «سرور ابری عمومی»، «سرور ابری خصوصی» و «سرور ابری هیبرید» در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند که هریک با توجه به ویژگی‌های خاص خود، می‌توانند کاربردهای متفاوتی برای استفاده در سازمان‌ها و کسب‌وکارها داشته باشند.

برای مثال، برای سازمان‌هایی که امنیت داده‌ها و اطلاعات برای‌شان اهمیت بسیاری دارد یا می‌خواهند مدیریت کامل سرور ابری را در اختیار داشته باشند، از سرویس سرور ابری خصوصی استفاده می‌کنند. در طرف دیگر، سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که قصد ندارند درگیر موارد فنی و تخصصی مدیریت و نگهداری سرور شوند و هم‌چنان تمایل دارند از مزایای ارزشمند مقیاس‌پذیری، پایداری و عملکرد بالای سرور ابری با قیمتی مقرون‌به‌صرفه بهره‌مند شوند، سرور ابری عمومی را انتخاب می‌کنند.

حال که به‌شکل کلی، با سرور مجازی و ابری و کاربردهای هریک آشنا شدید، شاید این پرسش برای‌تان ایجاد شود کدام‌یک از این سرویس‌های میزبانی، برای شما انتخاب مناسب‌تری است. در ادامه با توضیح تفاوت‌های سرور ابری و مجازی، سعی می‌کنیم تا شما بتوانید بنابر با نیازهای کسب‌وکارتان یک سرور ابری پایدار و مناسب انتخاب کنید.

تفاوت سرور ابری و مجازی چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سرور ابری و مجازی، میزان مقیاس‌پذیری است. به این‌شکل که در سرورهای مجازی سقف منابع قابل استفاده به منابع سرور فیزیکی مورد استفاده محدود است و در نتیجه نمی‌توان منابع را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد و در صورت نیاز به منابع بیش‌تر یا باید سخت‌افزار سرور فیزیکی ارتقا پیدا کند و یا باید سرویس میزبانی به‌شکل کلی تغییر پیدا کند. در حالی‌که سرور ابری، مقیاس‌پذیری بالایی دارد و بسیار انعطاف‌پذیر است و برخلاف سرور مجازی، برای کاهش یا افزایش منابع به تایید سرویس‌دهنده نیاز ندارد. کاربران سرورهای ابری هنگام نیاز به منابع بیش‌تر مانند RAM ،CPU و یا فضای ذخیره‌سازی، می‌توانند به‌راحتی منابع خود را، بدون نیاز به راه‌اندازی دوباره، افزایش داده و پس از رفع نیاز آن را کاهش دهند.

پیش‌تر اشاره کردیم که منابع سرور مجازی فقط از طریق یک سرور فیزیکی واحد تامین می‌شود. بنابراین سرعت و میزان عملکرد سرور مجازی به سرعت و عملکرد سرور اختصاصی آن بستگی دارد و هنگام خرابی هریک از قطعات سخت‌افزاری سرور فیزیکی، همه‌ی سرورهای مجازی روی آن، با مشکل روبه‌رو می‌شوند. این درحالی ‌است که سرور ابری، از منابع مجموعه‌ای از سرورهای فیزیکی (Cluster) استفاده می‌کند و اگر یک سرور به دلایل مختلف، اعم از خرابی سخت‌افزار یا حملات سایبری دچار مشکل شود، منابع سرور ابری از سرور فیزیکی دیگری تامین می‌شود.

تفاوت سرور ابری و مجازی در قیمت‌گذاری

مورد دیگری که در بیان فرق سرور ابری و مجازی مطرح است، بحث هزینه هرکدام از این سرویس‌ها است. هرچند پیچیدگی‌های پیاده‌سازی، حفظ و نگهداری سرور ابری بیش‌تر از سرور مجازی است و در نگاه اول گران‌تر دیده می‌شود، اما با نگاهی بلندمدت و با توجه به مزایای ارزشمندی که ارایه می‌کند، قیمت‌ بیش‌تر را توجیه می‌کند.

ساختار قیمت در سرور ابری بسیار انعطاف‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه است. چراکه در سرور ابری شما فقط به‌اندازه منابع استفاده‌شده، هزینه را پرداخت می‌کنید. به‌این‌معنا که شما در هر ساعت از شبانه‌روز، می‌توانید سرور ابری خود را خاموش کنید هزینه‌ی ساعت‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید را نپردازید، در حالی‌که ساختار قیمتی سرور مجازی با توجه به منابع اختصاص داده شده ثابت است.

جمع‌بندی

به‌طور کلی، هر دو سرور «ابری» و «مجازی» سطح امنیت قابل قبول و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. با این‌حال اگر بار ترافیکی وب‌سایت شما متغیر است، بهتر است از سرور ابری استفاده کنید تا هم از عملکرد بالای وب‌سایت‌تان مطمین باشید و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

با این‌که سرور ابری نسبت به سرور مجازی مقیاس‌پذیری بیش‌تری دارد و به‌طور داینامیک و با توجه به نیاز مشتری قابل تنظیم است. اما ممکن است تامین هزینه‌های‌ آن، برای برخی کسب‌وکارها سخت باشد. درهرحال، هر دو سرویس سرور ابری و مجازی ویژگی‌ها و مزایای ارزشمند بسیاری ارایه می‌کنند و در شرایط متفاوت می‌توانند برای شما بهترین انتخاب باشند.

اگر برای تصمیم‌گیری به اطلاعات بیش‌تری نیاز دارید، می‌توانید همین‌حالا به وب‌سایت ابر آروان مراجعه کنید و با بررسی جزییات سرویس‌های مختلف بهترین زیرساخت را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. ابر آروان به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان خدمات زیرساخت علاوه‌بر عرضه‌ی انواع ابر سرور، سرورهای مجازی پایدار و مقرون‌به‌صرفه‌ای را عرضه می‌کند.

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *