آدمخواری کلمات کلیدی زمانی اتفاق می افتد که شما دو یا چند صفحه برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی می کنید. به طور کلی نامطلوب در نظر گرفته می شود.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا مشکل آدم‌خواری کلمات کلیدی دارید یا خیر و اگر چنین است، چگونه آن را حل کنید.

آیا آدمخواری کلمات کلیدی همیشه مشکل ساز است؟

قبل از رفع آدم خواری کلمات کلیدی، بررسی کنید که آیا این یک مشکل واقعی برای سایت شما است یا خیر.

گاهی اوقات، دو قطعه از رتبه بندی محتوا می تواند مطلوب باشد، به خصوص با SERP های فرورفته.

اسکرین شات از SERP های گوگل که نتایج جستجوی تورفتگی را نشان می دهد.  مثالی از جایی که آدمخواری کلمات کلیدی واقعاً مشکلی ندارد.

برای Delish، رتبه بندی این دو صفحه در صفحه 1 مفید است. در یک جستجو، آنها دو قسمت از رتبه بندی محتوا را دریافت کرده اند. SERP فرورفته به Delish فضای بیشتری در صفحه می دهد و شانس کلیک آنها را افزایش می دهد.

مرور سریع این دو صفحه شباهت هایی را در رتبه بندی کلمات کلیدی نشان می دهد. به عنوان مثال، بر اساس Semrush، هر دو صفحه برای:

  • “ناهار سالم آسان و سریع”
  • “ایده‌های ساده ناهار سالم”
  • “ناهار آسان سالم”
  • “ایده های ناهار آسان و سالم”

هنگامی که SERP های تورفتگی وجود دارد، لازم نیست در مورد رتبه بندی دو صفحه اقدام کنید. آنها را ترک کنید به خصوص اگر کلیک و تبدیل دریافت می کنید.

شناسایی کلمه کلیدی که نیاز به اصلاح دارد

اگر به نرم افزاری برای کمک به شناسایی آدم خواری دسترسی ندارید، می توانید مشکلات احتمالی را در جستجوی سایت Google پیدا کنید.

هنگام جستجو از موارد زیر استفاده کنید:

  • site:example.com “کلمه کلیدی”
اسکرین شات گوگل که نحوه شناسایی کلمه کلیدی آدمخواری را با سایت نشان می دهد: عبارت جستجو.

اسکرین شات بالا نشان می‌دهد که Google چگونه محتوایی را در مورد «سالم» و/یا «ناهار» منتشر شده در وب‌سایت Delish فهرست کرده است.

اگر نتایج مشابهی دارید، به صفحات نگاه کنید و در مورد مشکل بودن آنها تحقیق کنید.

برای شناسایی مشکلات مشکل ساز آدمخواری، به دنبال موارد زیر باشید:

کاهش ناگهانی کلیک ها یا نمایش ها

این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که محتوای جدیدی را منتشر می‌کنید و Google آن قطعه جدید را نسبت به آنچه قبلاً رتبه‌بندی کرده بود، اولویت می‌دهد.

این می تواند پس از مدتی به حالت عادی برگردد، اما اگر اینطور نشد، به بخش بعدی در مورد رفع آدم خواری کلمات کلیدی نگاه کنید.

با وجود بهترین تلاش خود برای کسب رتبه تلاش می کنید

دو محتوایی که هدف SERP یکسانی را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند برای گوگل «گیج‌کننده» باشند.

این نشان می دهد که استراتژی محتوای شما آنطور که باید قوی نیست.

رتبه بندی صفحات برای کلمه کلیدی که قرار نیست

اگر روی استراتژی محتوای خود کار کرده‌اید، اما صفحه اشتباه همچنان رتبه‌بندی می‌کند، تقریباً قطعاً خودتان را آدم‌خوار می‌کنید.

در این شرایط، نکات ما را دنبال کنید که وقتی صفحه اشتباه رتبه بندی می شود چه کاری باید انجام دهید.


دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


رفع آدم خواری کلمات کلیدی

نحوه رفع آدم خواری کلمات کلیدی به مشکلی که ایجاد می کند و راه حلی که برای خوانندگان شما مفیدتر است بستگی دارد.

در اینجا چند راه حل برای آدم خواری کلمات کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

لینک سازی داخلی

یک استراتژی پیوند داخلی اولین تلاش خوبی برای حل و فصل آدمخواری کلمات کلیدی است.

در اینجا، شما صفحات را پایین نمی‌آورید یا محتوا را تغییر مسیر نمی‌دهید – یک گزینه نسبتاً مطمئن اگر نسبت به عواقب آن نگران هستید.

چگونه با پیوند داخلی، آدمخواری کلمات کلیدی را برطرف کنیم

لینک سازی داخلی ابزار قدرتمندی برای سئو است. یافتن منابع مرتبط و محتوای مرتبط برای خوانندگان مفید است. همچنین به گوگل دستور می دهد که یک صفحه برای چه رتبه ای باید رتبه بندی کند.

اگر محتوا را به روش درست انجام می دهید، می دانید که این دو محتوا باید چه رتبه ای داشته باشند.

بنابراین می‌توانید از یک پیوند داخلی از یک قطعه به قطعه دیگر برای تقویت مکان آنها در معماری وب‌سایت و آنچه که افراد ممکن است برای یافتن قطعه جستجو کنند، استفاده کنید.

در این مثال، کلمه کلیدی مطابقت دقیق یا چیزی نزدیک به آن را انتخاب کنید.

پیوندهای داخلی خود را بررسی کنید و پیوندهایی را که به دو قسمت رتبه بندی اشاره دارند شناسایی کنید. ممکن است به صفحاتی با همان انکر تکست اشاره کنید.

شما می توانید ایده خوبی از متنی که برای پیوند دادن به صفحات با Screaming Frog استفاده می کنید به دست آورید.

Screaming Frog را باز کنید، سپس روی crawl site خود کلیک کنید. بر اساس HTML فیلتر کنید، روی صفحه‌ای که می‌خواهید مشاهده کنید کلیک کنید، سپس لینک‌های ورودی را بزنید.

اسکرین شات حاشیه‌نویسی از Screaming Frog که مراحل تجزیه و تحلیل پیوندهای داخلی را برای کمک به حل مشکلات آدم‌خواری کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

خواهید دید که چه صفحاتی به صفحه شما و با چه انکر تکست پیوند داده می شوند. با یک ویرایش سریع می توانید استراتژی پیوند داخلی خود را اصلاح کنید.

نکته حرفه ای: هنگام ساختن یک برنامه محتوا، یک پایگاه داده محتوا (مانند Google Sheet) آماده کنید که در آن می توانید یک کلمه کلیدی را از خوشه انتخاب کنید تا در پیوندهای لنگر خود استفاده کنید. این فرآیند نویسندگان را از اضافه کردن پیوندهای داخلی تصادفی در مقالات خود باز می دارد.

پالایش خوشه های کلیدواژه و ایجاد هدف جستجوی واضح

شاید آدمخواری کلمه کلیدی را شناسایی کرده باشید اما بخواهید این دو صفحه را حفظ کنید. در این مورد، ممکن است لازم باشد به هر قطعه هدف مشخصی بدهید.

برای انجام این کار، یک خوشه کلمات کلیدی ایجاد کنید و هدف جستجوی واضحی را ایجاد کنید. هر قطعه از محتوا باید کاری منحصر به فرد انجام دهد.

با استفاده از مثال Delish از بالا، می بینیم که اگرچه مشابه هستند، اما هدف جستجوی واضحی از دو مقاله دارند.

  • یک مقاله ایده های ناهار را برای کار توصیه می کند.
  • دیگری ناهار بسته بندی شده را توصیه می کند.

بردن یک ناهار بسته بندی شده به محل کار مترادف با ناهار کاری است، اما این فقط نیست برای اهداف کاری

ادغام محتوا و تغییر مسیر 301

زمانی که نیاز به یکپارچه سازی محتوا و تغییر مسیر 301 دارید، کاملاً شهودی است. اغلب، شما می توانید بلافاصله متوجه شوید که آیا یک صفحه دقیقا همان کلمه کلیدی را هدف قرار می دهد یا خیر.

اگر به مثال دلیش بازگردیم، اگرچه مشابه هستند، اما دو صفحه در ناهارهای سالم دو هدف متفاوت دارند. همانطور که گفته شد، یک مقاله بیشتر روی ناهار برای کار تمرکز دارد و مقاله دیگر در مورد ناهار بسته بندی شده است.

اگرچه تفاوت‌های ظریف دارند، اما این دو قطعه محتوا می‌توانند با این فرض وجود داشته باشند که در پشت صحنه مشکلاتی ایجاد نمی‌کنند.

با این حال، اگر دو مقاله “55 ناهار سالم” و “بهترین ناهار سالم” بود، یک مشکل وجود دارد.

کلمه کلیدی هدف به وضوح مشابه است – “ناهار سالم” و “بهترین ناهار سالم”. به نظر می رسد همان چیزی است، درست است؟

برای تأیید، جستجوی سریع «ناهار سالم» و «بهترین ناهار سالم» تقریباً همان SERP ها را برمی گرداند.

بنابراین، این مقاله ها ادغام می شوند و یکی به دیگری هدایت می شود.

چگونه با یکپارچه سازی محتوا و تغییر مسیر 301، آدمخواری کلمات کلیدی را برطرف کنیم

قبل از ادغام دو (یا بیشتر) مقاله، بررسی لازم را انجام دهید. از داده ها استفاده کنید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام URL را نگه دارید و کدام یک را تغییر مسیر دهید.

  • مطالب را در دو مقاله تلفیق کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، مطمئن شوید که آن را به طور کامل انجام داده اید ویرایش کنید. اگر به محتوای فرانکشتاینی دست پیدا کنید، بیشتر بد خواهید کرد تا خوب. برای موفقیت با این تاکتیک، محتوای شما باید با کیفیت و خوش نوشته باشد.
  • موفق ترین URL را پیدا کنید با مشاهده داده های کنسول جستجوی گوگل. بر اساس صفحه فیلتر کنید تا ببینید کدام URL بیشترین کلیک، نمایش و موقعیت متوسط ​​را دریافت می کند. به طور کلی، یکی بسیار جایگزین دیگری می شود، بنابراین انتخاب واضح خواهد بود.
اسکرین شات حاشیه‌نویسی از کنسول جستجوی گوگل که فیلتر صفحه را نشان می‌دهد.
  • اگر URL برنده تا این مرحله به سمت شما نمی رود، نمایه بک لینک را بررسی کنید. اگرچه شما یک لینک را به دیگری هدایت می کنید و آن بک لینک ها را حمل می کنید، حفظ محتوا در URL با قوی ترین نمایه بک لینک بهتر است.

یک متعارف اضافه کنید

اگر این دو صفحه نیاز به وجود دارند، اما نمی‌خواهید گوگل هر دو را ایندکس کند، می‌توانید یک متعارف اضافه کنید.

این روش در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، به‌ویژه سایت‌های Shopify، که در آن یک محصول در چندین URL وجود دارد، مفید است.

ما می‌توانیم Canonical را در عمل در وب سایت Helm’s Shopify مشاهده کنیم.

کفش Xander Olive آنها در دو URL وجود دارد:

  • https://helmboots.com/products/the-xander-olive
  • https://helmboots.com/collections/the-xander/products/the-xander-olive

جستجو در کد /collections/ نشانی اینترنتی نشان دهنده اشاره متعارف به محصول است.

اسکرین شات وب سایت Helm که کدهای متعارف خود را نشان می دهد.

چگونه از آدمخواری در آینده جلوگیری کنیم

مشکلات آدم خواری زمانی رخ می دهد که برنامه مشخصی برای تولید محتوا وجود نداشته باشد. بدون برنامه، نویسندگان خوش نیت می توانند مطالب مشابهی را ارائه دهند.

برای جلوگیری از آدمخواری، یک گزارش محتوا داشته باشید و موارد زیر را زیر نظر داشته باشید:

  • کلید واژه تمرکز کنید: به هر قسمت از محتوا یکی اختصاص دهید.
  • خوشه کلمات کلیدی: تمام کلمات کلیدی دیگری را که قطعه باید برای آنها رتبه بندی کند را به تفصیل شرح دهید.
  • رکن/موضوع محتوا: این به تجسم تمام محتوا تحت یک موضوع خاص کمک می کند.

هر چه به محتوای خود و هدف آن نزدیک تر باشید، احتمال ایجاد محتوای آدمخوار کمتر خواهد بود. داشتن یک متخصص سئو استراتژیک برای هدایت فرآیند کمک می کند تا بتواند کلمات کلیدی را به درستی اختصاص دهد.

اگر هر قسمت از محتوا در یک ستون یا موضوع خاص قرار می گیرد، می توانید محتوا را بر اساس آن موضوع فیلتر کنید و قبل از نوشتن دوباره بررسی کنید که قبلاً محتوا ایجاد نکرده اید.

یا، می‌توانید از فرآیند تحقیق محتوای خود برای شناسایی محتوایی که می‌توان به جای بازآفرینی ویرایش کرد، استفاده کرد. گاهی اوقات، یک ویرایش خوب در یک مقاله موجود می تواند برای سئوی شما معجزه کند.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.



محتوا مارکتینگ

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *