
این بهترین زمان بود. به قول معروف دیکنز، بدترین زمانها بود.
تحت تاثیر منفی بهروزرسانی الگوریتم گوگل میتواند به سرعت ترافیک وبسایت و عملکرد سئو را از بالاترین سطح به پایینترین حد ممکن برساند.
بهروزرسانی اصلی مارس 2023 گوگل در پایان ماه گذشته منتشر شد که منجر به تغییرات قابل توجه SERP در عمودهای مختلف شد که باعث شد بسیاری از وبمسترها در مدت زمان کوتاهی ترافیک ارگانیک قابل توجهی را از دست بدهند.
بهعنوان یک آژانس SEO متخصص در راهحلهای کاهش رتبه، ما دوست داریم هر مشتری پس از هر بهروزرسانی Google در صدر قرار گیرد. از نظر واقع بینانه، همیشه اینطور نیست – اما بینش و توصیههایی که میتوانیم در «بدترین زمانها» به مشتریان ارائه کنیم، اغلب برخی از ارزشمندترین کارهایی است که ارائه میدهیم.
به طور طبیعی، انسانها اغلب تلاشهای پیشگیرانه را تا زمانی که مشکلی واقعی ایجاد شود به تأخیر میاندازند و تنها پس از آن شروع به جستجوی «راهحل سریع» میکنند.
زمانی که سایتی تحت تاثیر یک به روز رسانی اصلی، گوگل قرار می گیرد حالت “شما هیچ کار اشتباهی انجام نداده اید، جریمه نمی شوید، چیزی برای اصلاح وجود ندارد و به ساخت وب سایت و صفحات وب خود به بهترین شکل ممکن ادامه دهید.”
خیلی مفید نیست، درست است؟
در واقعیت، تلاشهای اساسی سئو میتواند احتمال برتری شما را پس از بهروزرسانی افزایش دهد – حتی اگر فقط به این دلیل که در تلاشهای بهینهسازی یک گام کوچک از آنچه رقبای خود انجام میدهند (یا نمیکنند) جلوتر هستید. .
از آنجایی که گوگل به ارائه بهروزرسانیهای الگوریتم خود هر چند ماه یکبار ادامه میدهد (حداقل آنهایی که به ما میگویند)، بیایید به دو بازیابی که ماه گذشته برای وبسایتهایی که قبلاً تحت تأثیر بهروزرسانی اصلی قبلی در سپتامبر 2022 دیدهایم، نگاه کنیم.
قبل از آن، در اینجا دو یادداشت سریع وجود دارد:
- بهروزرسانیهای اصلی Google اغلب در طی چند هفته منتشر میشوند، بنابراین مهم است که قبل از ارزیابی تأثیر آن بر سایت خود، منتظر تکمیل بهروزرسانی باشید. این نسبتاً معمول است که یک سایت در اوایل فرآیند بهروزرسانی بهشدت دید را افزایش یا کاهش دهد، فقط در پایان بهروزرسانی مسیر خود را معکوس میکند (یا عادی میکند).
- همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که هیچ طرح مهم دیگری که ممکن است در این مدت بر ترافیک تأثیر بگذارد وجود نداشته باشد. تلاشهای قابل توجهی مانند مهاجرت، راهاندازی مجدد، تغییرات فهرستبندی، بازنویسی URL و مواردی از این قبیل میتواند به طور قابلتوجهی بر روی دید سئو در طول یک بهروزرسانی تأثیر بگذارد، مانند هر زمان دیگری.
سایت 1: رویکرد سینک آشپزخانه
اولین سایتی که ما به آن نگاه خواهیم کرد یک سایت وابسته است که به طور مرتب محتوای منحصر به فرد زیادی را در زمینه خود منتشر می کند. همانطور که سایت رشد کرد، ترافیک نیز افزایش یافت – تا به روز رسانی اصلی سپتامبر 2022، جایی که شروع به از دست دادن حدود 50٪ از دید SEO خود کرد.
برای مبارزه با این موضوع، ما با صاحب سایت کار کردیم تا رویکرد “سینک آشپزخانه” را برای بازیابی در نظر بگیریم. یعنی نگاه کردن و بهبود عناصر سئو از بالا به پایین، پرتاب هر چیزی که می توانستیم در سایت برای تشویق آن به بازیابی ترافیک از دست رفته.
این یک مسیر گسترده (و پرهزینه) برای طی کردن است، به خصوص زمانی که یک سایت مانند گذشته درآمد تولید نمی کند.
با این حال، رویکرد سینک آشپزخانه اغلب به بهترین و طولانی ترین نتایج منجر می شود. در حالت ایدهآل، شما آنچه را که نیاز دارد به گوگل میدهید تا نه تنها به شما کمک کند تا ترافیک از دست رفته به دلیل بهروزرسانی را بازیابی کنید، بلکه همه چیز را تا حدی بهبود ببخشید که Google به آن اعتماد کند و سایت شما را در بلندمدت رتبهبندی کند.
تلاش های زیر برای این سایت در طول سه ماه انجام شد:
- رفع هرگونه خطا و اشتباه فنی در سئوی سایت که در طی یک خزیدن جدید در سایت کشف کردیم.
- حذف، بایگانی یا فهرستگشایی محتوای انتخابی که از سالهای گذشته دیگر مرتبط نبوده است.
- بهروزرسانی بسیاری از محتوای باقیمانده برای بهموقعتر کردن، مرتبطتر و مفیدتر کردن آن در سال 2023. همچنین، بررسی این محتوا برای بهینهسازی و مرتبط بودن کلیدواژه اصلی و بهبود بر این اساس.
- پر کردن شکاف های محتوایی شناسایی شده در مقایسه با سایر رقبای برتر.
- به روز رسانی نقشه های سایت برای در نظر گرفتن حذف و اضافه شدن صفحه.
- ارائه چندین فروشنده برای خرید محصولات وابسته تبلیغاتی به جای یک گزینه، برجسته کردن مزایا و معایب هر محصول برای ارائه بینش جامع تر.
- ادغام نویسندگی در صفحاتی که فاقد آن هستند، ایجاد صفحات قوی درباره و تماس، از جمله توصیفات و مراجع در سراسر سایت، و تمرکز بر سایر سیگنال های EEAT.
- به حداکثر رساندن فرصت های طرحواره در سراسر سایت.
- بهینه سازی ساختار پیوند داخلی سایت برای دادن لینک های داخلی بیشتر به صفحات باقی مانده.
- (در نهایت) وقت گذاشتن برای بهبود سرعت سایت و Core Web Vitals، تلاشی که تا این لحظه از اولویت برخوردار بود. با این کار، برخی از ویرایشهای طراحی سبک بر اساس بازخورد UX تیم ما برای بهبود بیشتر تجربه کلی بازدیدکننده انجام شد.
- رد کردن محافظه کارانه چند ده لینک مشکوک از فروشندگان لینک شناخته شده – پیوندهایی که ما می شناختیم ارزشی نداشتند اما احساس می کردیم زمان خوبی است تا کاملاً از آنها جدا شویم.
- ایجاد پیوندهای مورد اعتماد جدید و کسب پوشش رسانه ای جدید برای دامنه، ادامه تلاش موجود است.
در حالی که برخی از پیشرفتهای افزایشی در سراسر جهان وجود داشت، نتایج در بهروزرسانی اصلی ماه مارس 2023 نتیجه داد. این سایت 88 درصد از ترافیکی را که طی بهروزرسانی قبلی در اواخر سال 2022 از دست داده بود، به دست آورد و تا زمان نگارش این مقاله در مسیر صعودی قرار دارد.
یکی دیگر از نشانه های موفقیت: حتی اگر 100% + ترافیک بازنگشته است، رتبه سایت به طور کامل بهبود یافته یا حتی در برخی موارد بهبود یافته است. متأسفانه، SERPهای Google همچنان با تبلیغات، نتایج خرید، ویژگیهای SERP و اکنون ادغام هوش مصنوعی، شلوغتر میشوند و نرخ کلیک ارگانیک را کاهش میدهند… اما این موضوع برای روز دیگری است.
سایت 2: رویکرد “صبر کن و ببین”.
سایت دوم محصولات بیمه تخصصی را ارائه می دهد. مانند سایت 1، ترافیک آنها افزایش یافت تا اینکه به روز رسانی اصلی سپتامبر 2022 باعث شد که آنها شاهد کاهش 50 درصدی در ترافیک SEO ارگانیک باشند.
همانطور که قبلا ذکر شد، زمانی که درآمد از کانال سئو کاهش می یابد، تخصیص منابع اضافی اغلب دشوار است. این امر به ویژه برای صاحبان مشاغل کوچک و متوسط صادق است. به این ترتیب، این مشتری تصمیم دشواری گرفت تا تلاشهای سئو را کنار بگذارد و بر رسانههای پولی و سایر اشکال تولید سرنخ تمرکز کند تا تجارت خود را ادامه دهد.
داستان سایت 2 یک داستان بدون طرح است: از منظر SEO، هیچ کار جدیدی در سایت انجام نشده است. بدون پیشرفت در صفحه، بدون لینک سازی خارج از صفحه. صفر این سایت مانند پاییز گذشته به حیات خود ادامه داد.
سریع به سمت بهروزرسانی اصلی مارس 2023 حرکت کنید. voila، سایت به طور کامل به سطوح قبلی بازیابی شد. نمایان بودن سئو آن به جایی که قبل از آخرین به روز رسانی بود بازگشته است، تقریباً به گونه ای که گویی گوگل هر چیزی را که باعث از دست دادن رتبه سایت در وهله اول شده بود، لغو کرد.
اما این به ما در مورد گوگل چه می گوید؟ چگونه میتواند بهروزرسانیهای متوالی الگوریتم اصلی تأثیرات معکوس بر عملکرد سئوی وبسایت داشته باشد، در حالی که هیچ چیز در وبسایت تغییر نمیکند؟
همه اینها سؤالات منصفانه ای هستند و یادآوری دیگری هستند که در حالی که ما می توانیم بر نتایج و موفقیت تلاش های خود تأثیر بگذاریم، اما در مورد مشاهده در جستجوی ارگانیک هرگز به طور کامل آنها را کنترل نمی کنیم. همچنین به همین دلیل است که به عنوان سئوکار، کار ما در صنعت همیشه در حال تغییر بسیار مهم است.
آماده سازی کلیدی است
برای سایت 2، خبر خوب این است که سایت شروع به تولید سرنخ های جدید کرده است و صاحب کسب و کار دوباره با احتیاط در مورد SEO هیجان زده است.
خبر نه چندان خوب این است که اگرچه ما از بهبودی دلگرم هستیم، اما در مقایسه با سایت 1 و تلاشهایی که برای ساخت آن به بهترین شکل ممکن انجام میشود، نسبت به موفقیت بلندمدت آن خوشبین نیستیم.
هر چه عناصر سئو بیشتری را بتوانید به طور مداوم “درست” دریافت کنید (به خصوص در مقایسه با رتبه برتر رقبا، که ممکن است رقیب واقعی تجاری شما باشند یا نباشند)، در صورتی که «بدترین زمانها» را تجربه کنید، آمادگی بیشتری برای مقابله با طوفان خواهید داشت.
در طول سالها، ما بهطور مداوم شاهد بودهایم که سایتهایی که بلندمدت فکر میکنند، از بهترین شیوهها و جلوتر از رقبا استفاده میکنند و منابع را به یک تیم با تجربه سئو اختصاص میدهند، در طول بهروزرسانیهای Google عملکرد بهتری دارند. حتی اگر تحت تاثیر منفی قرار بگیرند، افت ترافیک کمتر و بهبودی سریعتری را تجربه میکنند.
تلاشهای آمادهسازی و پیشگیری ارزش صرفهجویی در زمان و هزینه تجربه یک رکود ناشی از بهروزرسانی را دارد. در حالی که غیرممکن است تضمین کنید که همیشه بدون آسیب از تغییر الگوریتم فرار خواهید کرد، اما در موقعیت بسیار بهتری برای تجربه طولانی مدت “بهترین زمان ها” خواهید بود.