همانطور که کسب و کارها بیشتر به بازاریابی دیجیتال وابسته می شوند، درک تأثیر ترافیک ربات ضروری است.
اما ترافیک ربات چیست؟

ترافیک ربات به بازدیدکنندگان غیر انسانی اشاره دارد که به وب سایت شما می آیند و می سازند 42.3 درصد از کل ترافیک اینترنت.

ربات ها برای خزیدن در وب و جمع آوری اطلاعات در مورد وب سایت ها ایجاد می شوند.دن کیسی، مدیر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) محتوا مارکتینگ گفت.

در حالی که برخی از ربات ها کاملا بی ضرر هستند، برخی دیگر می توانند تأثیر منفی بر عملکرد و امنیت وب سایت شما داشته باشند

در این راهنمای ترافیک ربات‌ها از ترافیک ربات‌های وب‌سایت مطلع شوید، ربات ترافیکی خوب و بد را تشخیص دهید و یاد بگیرید که چگونه با موفقیت بر فعالیت ربات‌های وب‌سایت خود نظارت کنید.


ربات های ترافیک وب سایت خوب

ربات‌های خوب که به عنوان ربات‌های وب مانند خزنده‌های وب گوگل نیز شناخته می‌شوند، برنامه‌های خودکاری هستند که برای خزیدن وب‌سایت‌ها و کمک به موتورهای جستجو برای فهرست‌بندی صفحات وب استفاده می‌شوند.

آنها برای نحوه عملکرد اینترنت ضروری هستند و به کارآمدتر و دقیق تر کردن جستجوها کمک می کنند. اطمینان از اینکه وب سایت شما برای این ربات های خوب بهینه شده است بسیار مهم است.

کیسی گفت که اگر محتوا، معماری وب‌سایت و تجربه کاربری بهینه‌سازی شده باشد، این ربات‌ها زمان بهتری برای خزیدن در وب‌سایت شما خواهند داشت.

ربات‌های ترافیک وب‌سایت خوب همچنین می‌توانند داده‌هایی را از وب‌سایت‌ها جمع‌آوری کنند، که صاحبان وب‌سایت می‌توانند از آنها برای دریافت بینش در مورد پایگاه کاربر خود و تجزیه و تحلیل عملکرد سایت خود استفاده کنند.

ربات‌های خوب می‌توانند از بسیاری جهات سودمند باشند، مانند کمک به بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو، جمع‌آوری داده‌ها برای تجزیه و تحلیل، بهبود تجربه مشتری، نظارت بر عملکرد وب‌سایت و اطمینان از انطباق زمان و امنیت.

به عنوان مثال، آژانس های فنی سئو از SEMRush یا Ahrefs برای شناسایی کلمات کلیدی که وب سایت شما رتبه بندی می کند استفاده می کنند یا از ابزار گوگل وب مستر برای بررسی ترافیک وب سایت استفاده می کنند. همه این سرویس ها از نوعی فعالیت ربات برای عملکرد استفاده می کنند.


ربات های ترافیک وب سایت بد

از طرف دیگر، ربات‌های بد، برنامه‌های مخربی هستند که برای حذف داده‌ها یا اختلال در عملکرد یک وب‌سایت طراحی شده‌اند.

آنها می توانند از اسکریپت های ساده گرفته تا ابزارهای پیچیده هکر مبتنی بر هوش مصنوعی که از تکنیک های پیشرفته مانند پر کردن اعتبار، حملات بی رحمانه و کلاهبرداری کلیک استفاده می کنند، متغیر باشند.

ترافیک بد ربات وب سایت می تواند به طرق مختلف آسیب قابل توجهی به شرکت وارد کند، از جمله:

سرقت اطلاعات شخصی
توزیع بدافزار
ربودن حساب ها
تخریب وب سایت ها
DDOS به سایت ها حمله می کند تا آنها را آفلاین کند

علاوه بر آسیب مستقیمی که یک ربات ترافیک بد می تواند به تجارت شما وارد کند، آنها همچنین ترافیک وب سایت جعلی ایجاد می کنند که می تواند داده های تجزیه و تحلیل را منحرف کند و منجر به نتیجه گیری نادرست در مورد رفتار مشتریان در سایت شما شود.

این به نوبه خود می تواند بر شما تأثیر بگذاردعملکرد و امنیت وب سایت” کیسی نمونه ای از یک ربات بد را ذکر می کند که مقدار زیادی از پهنای باند وب سایت شما را می خورد و سرور شما را کند می کند.

سرعت پایین به معنای تجربه بد کاربر است و تجربه کاربری بد به این معنی است که گوگل به احتمال زیاد رتبه شما را در SERP پایین می آورد. کیسی گفت.

ترافیک بد ربات های وب سایت یک نگرانی خاص برای رتبه بندی سئو سایت های تجارت الکترونیک است، زیرا به دلیل داده های مشتری ارزشمندشان بیشتر مورد هدف ربات های مخرب قرار می گیرند.

به طور مشابه، وب‌سایت‌هایی که به شدت به درآمد تبلیغاتی متکی هستند، مانند سایت‌های خبری، در معرض خطر تحت تأثیر قرار گرفتن عملکرد تبلیغات خود توسط ربات‌های بد قرار دارند.

اساسا، ربات های خوب اطلاعات مفیدی را ارائه می دهند، در حالی که یک ربات ترافیک بد می تواند تأثیر مخربی بر عملکرد و امنیت وب سایت شما داشته باشد.

آژانس SEO فنی محتوا مارکتینگ به کسب‌وکارها کمک می‌کند با پیاده‌سازی ویژگی‌های امنیتی در وب‌سایت خود، از ترافیک بد ربات‌های وب‌سایت جلوگیری کنند، که در ادامه در این وبلاگ به آن‌ها خواهیم پرداخت.


ورودی! نحوه شناسایی ربات هایی که به سایت شما می آیند

ترافیک ربات یک چیز روزمره است و شناسایی افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند می تواند مشکل باشد. اکنون که متوجه شدید ترافیک ربات چیست، بیایید به چند روش برای تشخیص ربات‌های خوب و بدی که به سایت شما وارد می‌شوند نگاهی بیاندازیم.

1. الگوهای ترافیک وب سایت را بررسی کنید

یک راه عالی برای شروع شناسایی ربات ها، بررسی الگوهای ترافیک وب سایت بازدیدکنندگان است.

اگر متوجه میزان غیرمعمول بالای ترافیک از یک منبع خاص شدید یا اگر درخواست های زیادی از همان آدرس IP در مدت زمان معینی انجام شود، احتمالاً به دنبال یک ربات هستید.

از خود سوالاتی بپرسید مانند:

آیا بازدیدهای کوتاه زیادی با بازدیدهای بسیار کمی از صفحه دارم؟
آیا بازدیدکنندگان من زمان قابل توجهی را در سایت من می گذرانند یا به سرعت از بین می روند؟
بازدیدکنندگان من هر چند وقت یک بار پس از اولین بازدید خود برمی گردند؟

پاسخ به این سوالات می تواند سرنخ هایی را در مورد اینکه آیا بخشی از ترافیک شما از ربات ها می آید یا خیر، به دست دهد.
به هر گونه تغییر در رفتار این ربات ها در طول زمان توجه کنید.

به عنوان مثال، اگر شاهد افزایش ترافیک یک ربات خاص در طول یک دوره خاص باشید، این می تواند نشان دهنده این باشد که اتفاقی مشکوک در حال وقوع است.

2. رفتار و تعاملات کاربر را تجزیه و تحلیل کنید

همچنین می توانید از داده های رفتار و تعاملات کاربر در وب سایت خود برای شناسایی ترافیک ربات استفاده کنید.

به اقدامات بازدیدکنندگان هنگام ورود به سایت خود نگاهی دقیق بیندازید، مانند مدت زمان اقامت، صفحاتی که بازدید می کنند، و اینکه آیا برای خبرنامه ثبت نام می کنند یا محتوا را دانلود می کنند.

پیوندهایی که بازدیدکنندگان هنگام حضور در وب سایت شما روی آنها کلیک می کنند نیز می توانند نشان دهنده رفتار مضر ربات باشند.

اگر متوجه شدید تعداد زیادی کلیک از یک منبع خاص انجام می شود، ممکن است این نشانه ای از فعالیت خودکار ربات باشد.

اگر متوجه درخواست‌های عجیب یا تغییر مشکوک در رفتار کاربر شده‌اید که با فعالیت‌های عادی انسان همخوانی ندارد، ممکن است نشان دهنده این باشد که ربات‌ها در وب‌سایت شما کمین کرده‌اند.

3. از ابزارهای پیگیری آدرس IP استفاده کنید

ابزارهای ردیابی آدرس IP دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: ابزارهایی که به شما کمک می کنند آدرس های IP بازدیدکنندگان خود را شناسایی و ردیابی کنید.

این ابزارها توسط آژانس‌های فنی سئو استفاده می‌شوند و می‌توانند هنگام تلاش برای شناسایی ترافیک ربات مفید باشند، زیرا به شما امکان می‌دهند ربات‌های بد را مسدود کنید یا آدرس‌های IP خاصی را در صورت شناخته شدن به عنوان مخرب، در لیست سیاه قرار دهید.

همچنین می‌توانید از این ابزارها برای نظارت بر فعالیت برخی از آدرس‌های IP در طول زمان استفاده کنید و مراقب هرگونه رفتار مشکوک باشید.

4. ترافیک وب سایت و ورود غیرمعمول یا امضاهای ربات را بررسی کنید

ورود غیرمعمول و امضای ربات راه دیگری برای شناسایی ربات های خوب و بدی است که به وب سایت شما دسترسی دارند.

به دنبال ورودهای مشکوکی باشید که ممکن است سعی در هک کردن سیستم شما و امضاهای رایج ربات مانند رشته های عامل کاربر داشته باشند. و سپس از خود بپرسید که ترافیک ربات در آن قسمت از وب سایت شما چه می کند.

اگر هر یک از این تلاش‌ها برای ورود به سیستم یا عوامل کاربر را تشخیص دهید، احتمالاً متعلق به یک ربات مخرب است. فوراً آنها را مسدود کنید.

5. خزنده های وب و عنکبوت هایی که از سایت شما بازدید می کنند را ردیابی کنید

در حالی که اکثر عنکبوت های موتورهای جستجو به طور کلی بی ضرر هستند (مانند خزنده های وب گوگل، موارد مخربی نیز وجود دارد (مانند ربات های اسکراپر) که تنها هدف آن سرقت مطالب از سایت های دیگر بدون اجازه است.

بنابراین، مهم است که بدانید کدام نوع عنکبوت به سایت شما دسترسی دارد تا بتوانید از خود در برابر هر گونه تهدید احتمالی محافظت کنید.

6. نظارت بر بارهای سرور برای فعالیت غیر عادی

در نهایت، دیدن افزایش غیرمعمول ترافیک ممکن است نشانه ای از تلاش ربات های مخرب برای دسترسی به سایت شما باشد.

به طور مشابه، اگر به اندازه‌ای که انتظار می‌رود ترافیک موتورهای جستجوی ارگانیک را مشاهده نمی‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که یک ربات بد صفحات شما را با بازدیدهای جعلی غلبه کرده است.


Bot Patrol: به طور موثر ترافیک ربات ها را در وب سایت خود مدیریت کنید

اکنون که می دانید چگونه ترافیک ربات ها را در وب سایت خود تشخیص دهید، قدم بعدی مدیریت موثر آن است.

شما می توانید از چندین ابزار و تکنیک برای کمک به کاهش تاثیر ربات ها بر روی سایت خود استفاده کنید. بیایید برخی از آنها را بررسی کنیم.

1. فایل Robots.txt خود را تنظیم کنید

کیسی ابتدا از یک فایل robots.txt به عنوان اولین خط دفاع شما در برابر ربات های بد نام می برد.

را فایل robots.txt مانند یک مانع بین وب سایت شما و خزنده های سایت است.

این شامل دستورالعمل‌هایی برای خزنده‌ها است که در مورد اینکه کدام صفحات باید ایندکس شوند و کدام باید خصوصی بمانند

این فایل متنی در دایرکتوری ریشه وب سایت شما زندگی می کند و حاوی دستورالعمل هایی برای خزنده های سایت و سایر ربات ها در مورد محتوایی است که می تواند توسط آن موتورها خزیده یا نمایه شود.

با راه اندازی یک فایل robots.txt، شما اساسا به ربات ها می گویید که به کدام فایل ها و دایرکتوری ها اجازه دسترسی دارند و کدام یک باید از خزیدن یا نمایه شدن مسدود شوند.

این تضمین می‌کند که حتی اگر یک ربات مخرب به سایت شما راه پیدا کند، می‌توانید ربات‌های بد را از دسترسی به داده‌های حساس یا مناطقی که می‌تواند باعث آسیب شود مسدود کنید.

2. از فیلترهای مربوطه و قوانین مسدود کردن استفاده کنید

هنگامی که فایل robots.txt خود را راه اندازی کردید، گام بعدی ایجاد فیلترها و قوانین مسدودسازی برای انواع خاصی از ترافیک است که از منابع مختلف وارد می شود.

به عنوان مثال، اگر متوجه هجوم ترافیک از کشورها یا مناطق خاصی شدید که به تجارت شما مربوط نمی شود، می توانید فیلترهایی ایجاد کنید که ربات های بد را مسدود می کند تا از ورود این نوع ترافیک به وب سایت شما جلوگیری کند.

این فیلترها به دور نگه داشتن بازدیدکنندگان ناخواسته کمک می‌کنند و در عین حال به کاربران قانونی اجازه می‌دهند بدون هیچ زحمتی یا تداخلی به محتوای شما دسترسی داشته باشند.

3. راه حل های مبتنی بر IP

یکی دیگر از راه های عالی برای شناسایی ربات ها قبل از ورود به سایت شما، استفاده از یک راه حل مبتنی بر IP مانند قوانین دسترسی Cloudflare یا ترجمه آدرس شبکه Akamai (NAT) است.

به گفته کیسی، مسدود کردن آدرس های IP مرتبط با ربات های بد می تواندمیزان ترافیک بد ربات در وب سایت خود را به حداقل برسانید

این راه حل ها به شما امکان می دهد بر اساس آدرس IP خود، کنترل کنید چه کسی به بخش های خاصی از وب سایت شما دسترسی دارد، از جمله مسدود کردن ترافیک بد ربات قبل از اینکه حتی از دروازه اولیه عبور کند!

این نوع حفاظت به ویژه برای سایت‌های تجارت الکترونیکی که مشتریان به دسترسی ایمن برای خرید ایمن و ایمن آنلاین نیاز دارند، مهم است.

4. از فایروال برنامه وب استفاده کنید

اگر می‌خواهید یک لایه حفاظتی اضافی در برابر ترافیک ربات‌های مخرب داشته باشید، از a استفاده کنید فایروال برنامه های وب (WAF).

یک WAF به عنوان یک اقدام امنیتی اضافی با نظارت بر ترافیک ورودی برای کدهای مخرب و متوقف کردن آن قبل از رسیدن به سرور که می تواند آسیبی وارد کند، عمل می کند.

توجه به این نکته مهم است که WAF ها فقط می توانند تهدیدات شناخته شده را شناسایی کنند. بنابراین اگر چیز جدیدی وجود داشته باشد – مانند یک سوء استفاده روز صفر – WAF تا زمانی که شناسایی نشده و به پایگاه داده تهدیدات شناخته شده سیستم اضافه نشود، نمی تواند آن را متوقف کند.

با این حال، WAF ها می توانند به طور موثر در برابر بیشتر حملات سایبری محافظت کنند، بنابراین هنگام جستجوی راه هایی برای محافظت از خود در برابر ترافیک بد ربات، کاملاً ارزش بررسی کردن را دارند.

5. CAPTCHA ها را مستقر کنید

احتمالاً قبلاً با یکی از این موارد برخورد کرده اید. کپچا یا تست‌های تورینگ عمومی کاملاً خودکار برای تشخیص رایانه‌ها و انسان‌ها (CAPTCHA).

به گفته کیسی، CAPTCHA ها برای تأیید اینکه کاربر یک ربات نیست با ارائه نوعی چالش به آنها استفاده می شود، مانند:

تایپ حروف از یک تصویر
حل یک معادله ریاضی
انتخاب تصاویری که با توضیحات داده شده مطابقت دارند

این امر عبور ربات های مخرب و دسترسی به داده های حساس را سخت تر می کند زیرا کپچاها برای حل آنها به هوش انسانی نیاز دارند.


از عملکرد جستجوی وب سایت خود در برابر آسیب با محتوا مارکتینگ محافظت کنید

از خزیدن گرفته تا مسدود کردن IP و فراتر از آن، ربات‌ها می‌توانند یک نعمت و لعنت برای صاحبان وب‌سایت باشند.

این مهم است که همیشه در نظر داشته باشید که چگونه سایت خود را از هر گونه آسیبی که ممکن است ربات ها ایجاد کنند، ایمن نگه دارید. شما می توانید با درک و مدیریت صحیح ترافیک ربات های ورودی از خود در برابر تهدیدات احتمالی محافظت کنید.

پس بروید و خود را برای دنیای وحشی ربات های آنلاین آماده کنید!

و اگر متوجه شدید که همه چیز خیلی زیاد است، هرگز نترسید. برای کمک به سئو فنی و گوگل آنالیتیکس با محتوا مارکتینگ تماس بگیرید. به‌عنوان یک آژانس SEO فنی درجه یک، مطمئن خواهیم شد که وب‌سایت شما مانند یک جنگجوی طرفدار ربات از رقبا بالاتر می‌رود.

امروز با شماره 866-908-4748 با ما تماس بگیرید!



سایت محتوا مارکتینگ

برای دیدن مطالب آموزشی بیشتر در زمینه سخت افزار و نرم افزار اینجا کلیک کنید!

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *