برون سپاری محتوا یا Content outsourcing، خدمات سئو، کپی‌رایتینگ و بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی کاری است که شرکت‌های بزرگ همیشه در پلن‌های بازاریابی خود دارند. اهمیت برون‌سپاری محتوا به شرکت‌های خارج از سازمان حتی به استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک نیز سرایت کرده است. دلیل آن به مزایایی که سپردن تولید محتوا به شرکت‌های فریلنسری و نیروی دورکار دارد، برمی‌گردد.

شرکت یا سازمان نیازی نیست هزینه اضافی استخدام کردن یک فرد از بیمه و سنوات و پاداش گرفته تا هزینه‌های جانبی را پرداخت کند. از طرفی بحث‌هایی مانند آموزش فرد جدید و مسئولیت توسعه فردی او نیز وجود نخواهد داشت. یعنی با هزینه به مراتب به‌صرفه‌تر می‌تواند برنامه‌ها و شاخص‌های بازاریابی محتوایی خود را پیش ببرد.

حال همین شرکت برای اینکه بازدهی حداکثری و مطلوب از برون‌سپاری محتوا به نیروی خارجی یا به اصطلاح آوت‌سورس داشته باشد، باید ابتدا شرکت‌های خدمات تولید محتوا معتبر را شناسایی کند و سپس پلن‌های بازاریابی محتوایی و سفارش محتوایی خود را با آن‌ها در میان بگذارد.

چند نکته مهم در برون سپاری محتوا شرکت

اگر شما نیز قصد دارید که محتواهای شرکت را برون‌سپاری کنید و به آژانس‌های تولید محتوا و تبلیغات مانند آریانگاران و… بسپارید، چند نکته مهم را همیشه در یاد داشته باشید.

ابتدا شفاف سازی اهداف و سپس برون سپاری محتوا

در گام اول، حتما اهداف برون سپاری خدمات تولید محتوا و استخدام فریلنسر را مشخص کنید. بسیاری از افراد فاز بازاریابی محتوا را شروع می‌کنند، بدون اینکه اهداف آن را برای خود و سازمان مشخص کرده باشند. حتما پیش از برون سپاری کردن محتوا، اهداف تولید محتوای سازمان را مشخص کنید و تمام آن‌ها را با شرکتی که با ان‌ها وارد کار شده‌اید یا نیروی دورکار در میان بگذارید.

شرکت‌های خدمات تولید محتوا و فریلنسرها تا ندانند که هدف شما از بازاریابی محتوا چیست و به چه می‌خواهید برسید، نمی‌توانند کیفیت مطلوب و مورد پسند را به شما ارائه دهند. شما قرار است بابت برون‌سپاری محتوا هزینه کنید، پس ابتدا از سمت خودتان تمام موارد را حل و شفاف‌سازی کنید.

در برون‌ سپاری محتوا، تقویم محتوا و استراتژی بفرستید

مهم‌ترین بخش تولید محتوا تدوین استراتژی و برنامه محتوایی است. حتما برای خودتان تقویم محتوایی درست کنید و آن را با نیروهای دورکار در میان بگذارید. استراتژی محتوایی شما امکان دارد شامل ممیزی محتوا، تقویم محتوا، تجربه محتوا، اهداف محتوا و… باشد.

البته این را نیز بدانید که نیازی نیست نیروی فریلنسر تمام مواردی که داخل تقویم محتوایی و استراتژی تولید محتوای شرکت شما وجود دارد را بدانند، شما تنها باید یک دسترسی محدود شده ولی لازم و ضروری به آن‌ها ارائه دهید.

مثال:

در فروشگاه هندیله –Handileh (یک پلتفرم مارکت‌پلیس صنایع دستی در ایران که به تازگی فعالیت تخصصی خود را شروع کرده و توانسته از نظر سئو و تولید محتوا خیلی خوب عمل کند)، برای هر نیروی دورکار، تقویم محتوایی شامل کیوردها، عناوین و راهنمای نوشتن در کنار اهداف و سند محتوایی راهنما به نیروهای فریلنسر ارائه می‌شود. شما نیز می‌توانید دسترسی‌های محدود اما ضروری برای افراد ایجاد کنید.

بودجه برون سپاری محتوا را مشخص کنید

همیشه این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که برای داشتن محتوای باکیفیت و یونیک باید هزینه کنید. اما برعکس این قضیه لزوما صحیح نیست. اینکه اگر شما بودجه و هزینه زیاد برای خدمات تولید محتوای برون‌سپاری شده کنار بگذارید، لزوما محتوای باکیفیت تحویل نخواهید گرفت.

اینجا یک ترفند به کارتان خواهد آمد.

می‌توانید از شرکت خدمات تولید محتوا نمونه‌کار بخواهید و یا به سایت تولید محتوای آن‌ها سربزنید و کیفیت محتواهای نگارشی خودشان را بررسی کنید. قطعا یک سازمان بیشترین کیفیت و زمان را برای خود صرف خواهد کرد.

یک کار دیگر نیز می‌توانید انجام دهید؛ به‌خصوص اگر نیروی دورکار شما یک فرد است؛ یک پروژه آزمایشی با او شروع کنید و بودجه به اندازه یک کار به او اختصاص دهید و سپس بعد از بررسی و ممیزی کردن محتواها و کارهای تحویل داده شده او، ادامه کار را بسنجید.

اگر به دنبال قیمت محتوای پایین هستید باید انتظارات خود را از تحویل گرفتن محتوای یونیک و باکیفیت آن‌طور که گوگل می‌پسندد پایین بیاورید.

اگر شرکت برون سپاری محتوا از هوش مصنوعی استفاده کرد چه؟

این سوال چقدر باعث نگرانی شما شده است؟ قطعا یک شرکت یا سایت که خدمات تولید محتوا انجام می‌دهد؛ از ترفندها و ابزارهای مختلف تولید محتوا بهره خواهد برد. هدف شما چیست؟ مگر به دنبال این نیستید که مقالات و صفحات شما به رتبه اول گوگل برسد، این کار را اگر سایت همکار برای شما انجام دهد، یعنی شما تارگت خود را زده‌اید.

حال امکان دارد شرکت مقصد مانند کاری که گروه آریانگاران انجام می‌دهند از ابزارهای هوش مصنوعی مانند بارد یا چت‌جی‌پی‌تی نیز استفاده کند. اتفاقا این مشخصه نشان می‌دهد که شرکتی که خدمات تولید محتوا، کپی‌رایتینگ و تبلیغ‌نویسی و سئو ارائه می‌دهد، یک شرکت به‌روز و قابل اعتماد است.

خدمات تولید محتوا از بیرون و برون سپاری محتوا

برگزاری جلسات همفکری و بازخورد با تیم فریلنسر

در ابتدای کار و حتی در ادامه لازم است که جلسات متعدد همفکری و بازخورد با تیم برون‌سپاری محتوا برگزار کنید. این مسئله هم به شما و هم به آن‌ها در نزدیک شدن به اهداف بازاریابی محتوا و تارگت‌های سازمان کمک خواهد کرد. همیشه یک راه ارتباطی برای رد و بدل شدن ایده‌ها و نظرات آن‌ها کنار بگذارید. تیم برون‌سپاری محتوا کسانی هستند که کار نوشتن و حتی گام‌های پیش و بعد از آن مانند تحقیق کلمه کلیدی، آپدیت و بارگذاری را انجام می‌دهند. این افراد مستعد کشف ایده‌های جدید محتوایی وباگ‌های سر راه هستند.

خوش حساب باشید

این نکته نیز خیلی اهمیت دارد. سازمانی که محتواهای خود را برون‌سپاری کرده اما در زمان تسویه و تمدید قرارداد منظم نیست و به موقع با تیم همکار تسویه نمی‌کند، بخش مهمی از اعتماد و استحکام همکاری را از دست خواهد داد. شاید همکاری شما با تیم همکار ادامه پیدا کند، اما این ترس را داشته باشید که مانند قبل برای نوشتن و تولید محتواهای مورد نیاز سازمان شما زمان کنار نگذارند.

این روزها بر اساس پروژه یا بر اساس تعداد کلمات، هزینه نهایی و قیمت محتوا را می‌توانید از پیش تعیین کنید و مطابق با بودجه خود سر زمان مقرر پرداخت کنید.

برای اطلاع از تعرفه محتوای باکیفیت و یونیک در بخش‌های مختلف و به زبان‌های مختلف کلیک کنید.

مزایای برون سپاری محتواهای شرکت

اگر به شرکت‌های بزرگ از دیجی‌کالا، علی‌بابا، فلای تودی، اسنپ، آپارات و… نگاه کنید، متوجه می‌شوید در واحد محتوا بخش مهمی از پروسه محتوایی خود را به شرکت‌های بیرونی می‌سپارند. بیرون‌سپاری محتوا در شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها نیز به یک مسئله عادی و ضروری تبدیل شده است. از نوشتن مقالات بلاگ، محتوای کپی صفحات لندینگ گرفته تا کل پروسه بازاریابی محتوا و سئو را می‌توان به صورت پروژه‌ای با شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، در میان گذاشت.

برون سپاری محتواهای سازمان چند مزیت مهم را به دنبال دارد.

مدیریت زمان و سپردن به مسائل حیاتی سازمان

شاید نیاز باشد کلمه حیاتی را مقداری تجدید نظر کنیم، چرا که تولید محتوا خود بخش ضروری و حیاتی فرایند بازاریابی محتوایی است که شما در حال برون‌سپاری آن هستید. اما از این منظر می‌توان این را گفت که شما با سپردن کار با کاردان، می‌توانید به بخش‌های مهم دیگر مانند بهینه‌سازی سایت، توسعه بخش‌های جدید و تدوین استراتژی‌های محتوایی جدید بپردازید.

این مسئله به‌خصوص برای کارآفرین‌ها بسیار حائز اهمیت است. شما نمی‌توانید کسب‌وکار خود را هم‌زمان هم مدیریت کنید و هم تولید محتوا کنید و هم استراتژی تدوین کنید و هم گزارش بگیرید. به یک تیم تولید محتوا و سئو در کنار خود نیاز دارید. مگر اینکه دیده شده در نتایج اول گوگل برایتان اهمیت نداشته باشد.

کشف ایده های جدید از نیروی متخصص

با برون‌سپاری محتوا شما می‌توانید با متخصصان عرصه محتوا و کپی ارتباط بگیرید بدون اینکه آن‌ها را به داخل سازمان خود بیاورید. در داخل سازمان به جذب نیروی مستعد بپردازید و با برون‌سپاری خدمات از دیگر متخصصانی که در سازمان‌ها امکان فعالیت حضوری ندارند، بهره ببرید. یکی از مزایای برون‌سپاری محتوا این است که می‌توان با نیروی متخصص در ارتباط بود و از ایده‌های جدید و دانش و مهارت‌هایی که دارند نهایت بهره را برد.

محتوا را به سازمانی بسپارید که کارش محتوا است

اگر شما دانشی از تولید محتوا و بازاریابی محتوا از همان فاز اول تحقیق کلمه کلیدی، تعیین هدف، ممیزی محتوا و… ندارید، که حتما برون‌سپاری محتوا انجام دهید و در آن شک نداشته باشید.

اگر هم جزو آن دسته از افرادی هستید که حجم کارهای شرکت شما افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر نمی‌توانید با نیروی واحد محتوای خود کار را پیش ببرید، شما نیز به نیروی دوکار یا نویسنده فریلنسر یا همان شرکت ارائه دهنده خدمات تولید محتوا نیاز دارید.

از نظر هزینه به صرفه است.

برون‌سپاری محتوا کاملا در جهت صرفه‌جویی در هزینه و بازگشت سرمایه سازمان است. به‌عنوان مثال هندیله پروسه تولید محتوا سایت فروشگاهی و محتوای سوشال خود را برون‌سپاری کرد و تمامی مقالات این فروشگاه در صفحه اول و لینک اول گوگل آمده است. این سازمان نوشتن محتوا را برون‌سپاری کرد و هنوز هم در این جایگاه مانده است. البته که فعالیت سئو، بک لینک‌سازی و… نیز کاملا موثر است. اما هسته اصلی ماجرا که داشتن محتوای باکیفیت و یونیک بوده را برون‌سپاری کرده و کاملا نیز از آن نتیجه گرفت.

در واقع شما با برون‌سپاری محتواهای سازمان، هم بهره‎‌وری بیشتری خواهید داشت، همزمان خالی خواهید داشت و هم از نظر هزینه بسیار کم‌تر هزینه خواهید کرد.

معایب برون سپاری محتوا

با تمام این تفاسیر، باز هستند سازمان‌هایی که محتواهای خود را برون‌سپاری کرده و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند. چند مورد از معایب و خطرهای برون‌سپاری کردن محتوا را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

بی نظمی در تحویل دادن محتواها

این یکی از خطرات اصلی برون سپاری پروژه‌ی سئو یا محتوا است. اینکه سازمان همکار در زمان مقرر محتواها را به شما تحویل ندهد. فرض کنید در پاره‌ای موارد شما به دلیل انتشار خبر جدید حقوقی یا ترندها باید یک محتوا را در زمان خاصی تحویل بگیرید اگر بعد از آن شود، که دیگر این محتوا به کار شما نخواهد آمد. اینجا است که بخش نظرات مشتریان و بخش درباره مای سایت همکار را باید مطالعه کنید.

حتما پیش از برون‌سپاری محتواها به میزان مسئولیت‌پذیری شرکت تولید محتوا و حساسیت آن‌ها در تحویل به موقع سفارشات دقت کنید. تیم آریانگاران بر این عقیده هستند که ذات محتوا از نظم و زمان آمده است، برای همین اولین اصل مهم در شغل تولید محتوا داشتن انضباط شغلی است.

عدم هماهنگی لحن و نوشتار با برند شما

راه‌حل این مشکل این است که برای خود راهنمای نگارشی و سند محتوایی تنظیم کنید. ابتدای مقاله به شما گفتیم که شما باید در برون‌سپاری محتوا دسترسی‌های ضروری اما محدود به تیم مقابل دهید. تا لحن برند شما، اهداف و شیوه‌نامه نگارشی شما را بشناسند.

بهترین شرکت برای برون سپاری محتوا

اگر قصد برون سپاری محتوا و خدمات کپی‌رایتینگ و طراحی گرافیک را دارید، با توجه به نکاتی که در داخل مقاله آمد و با توجه به نوع صنف و صنعت خود می‌توانید از میان سایت‌های تخصصی تولید محتوا، مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که بهترین سایت برای برون سپاری محتوا باید:

  • خود دارای سایت و محتوا باشد
  • نمونه کار داشته باشد
  • بتوان در زمان‌های مختلف با آن‌ها تماس گرفت و در دسترس باشند.
  • امکان شرکت در جلسات مشترک را داشته باشند
  • بازخوردهای شما را دریافت و نسبت به بهبود موارد اقدام کنند
  • ایده‌های جدید به شما دهند و به عضوی از سازمان شما تبدیل شوند
  • منظم و مسئولیت‌پذیر باشند
  • چارت سازمانی تیمی داشته باشند

وب سایت محتوا مارکتینگ

توسط psychen

نظر برای “برون سپاری محتوا | 5 نکته که شرکت ها باید بدانند”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *