سیب

اپل این هفته در رویداد سالانه WWDC چندین اعلامیه جدید هیجان انگیز را با ویژگی های جدید در iOS 17، macOS 14 Sonoma و به روز رسانی سیستم های iPad و Watch خود ارائه کرد. برای هر دستگاهی، ویجت‌ها یک نقطه تاکید زیادی بودند. اپل روی ویجت ها همه کاره می شود.

بله، آن میانبرهای کوچک برنامه‌ای که می‌توانید برای آب‌وهوا، اخبار، ورزش، موسیقی و غیره در صفحه اصلی آیفون خود قرار دهید. مطمئنا، ویجت‌ها چیز جدیدی نیستند، حتی برای macOS، اما چیزی که می‌بینیم کاملاً ظاهر می‌شود. رویکرد جدید شرکت

با macOS Sonoma، ویجت ها بی فایده نیستند و در نوار کناری گیر می کنند. می توانید آنها را به هر جایی که می خواهید روی دسکتاپ منتقل کنید. در حالی که شما با یک یا پنجره برنامه دیگر تعامل دارید، بقیه در پس زمینه محو می شوند. این یک برداشت کاملاً جدید در مورد ویجت ها است. ما چیزی مشابه را برای iPadOS 17 می‌بینیم که ویجت‌ها را واقعاً مفید می‌سازد و در Apple Watch و iOS 17 نیز در حال بهبود هستند.

اپل به مهمانی ویجت دیر رسیده است

دوربین جلوی Google Pixel 6a
جاستین دوینو / Review Geek

بحث بین آیفون و اندروید احتمالا هرگز نخواهد مرد. در روزهای اولیه، طرفداران اندروید به سرعت به ویجت ها (در میان چیزهای دیگر) اشاره کردند که دلیل آن بهتر بودن اندروید از آیفون بود. هر تلفن هوشمند اندرویدی از زمان T-Mobile G1 اصلی (که هنوز هم مالک آن هستم) دارای ویجت بود. به جرات می توان گفت اپل کمی عقب مانده است.

ویجت های اندروید تکامل یافتند و به سرعت حتی در تبلت ها بسیار مفید شدند. بله، تبلت‌های اندرویدی نیز آن‌ها را دارند و به همان اندازه قابل تنظیم هستند. وقتی iPadOS 17 اواخر پاییز امسال عرضه شود، در نهایت iPad ویجت‌های متحرک دریافت می‌کند.

سال ها پیش، هر بار که یک گوشی اندرویدی جدید می خریدم، یکی از اولین کارهایی که انجام می دادم این بود که هر بسته ویجتی که در آن زمان سرگرم کننده و جدید بود را دانلود کردم. برنامه‌هایی مانند HDWidgets (اکنون Beautiful Widgets Pro)، که در آن می‌توانم یک ویجت را با تاریخ، زمان و آب‌وهوا شخصی‌سازی کنم و میانبرهایی را به تقویم، برنامه هواشناسی انتخابی و برنامه ساعت زنگ دار از یک مکان اضافه کنم. یک ویجت همه این کارها را انجام داد که بسیار مفید است. ‫ یا حداقل اینطور بود.

با این حال، ما در سال 2023 هستیم و چندین سال است که ویجت ها در اندروید بهبود نیافته اند. به غیر از سازندگان برنامه های شخص ثالث، گوگل و سامسونگ کار خاصی در زمینه ویجت انجام نداده اند. ویژگی‌ها و ادغام به سرعت کاهش یافته است، حتی اگر Material You گوگل ویجت‌ها را با پس‌زمینه شما مطابقت دهد.

جدا از همان ویجت آب و هوای منسوخ شده و چیدمان قابل اعتماد YouTube Music که سال ها از آن استفاده کرده ام، نمی توانم آخرین باری را که یکی از آن ها را بر روی یک تلفن اندروید دانلود یا اعمال کردم، به یاد بیاورم. این دیگر آنقدرها هم هیجان انگیز نیست، حتی اگر یک چیز جدید بزرگ برای دنیای اپل باشد.

اپل حتی اگر در سال 2014 شروع به ارائه ویجت‌های iOS کرد، عقب مانده است. اما صادقانه بگویم، آنها تا قبل از iOS 14 از راه دور در تلفن‌های هوشمند قابل استفاده نبودند، و من را در مورد آنچه در حال حاضر در macOS در دسترس است شروع نکنید.

ابزارک ها یا ابزارک های ویندوز ویستا

ویجت های گجت ویندوز 7
کریس هافمن / How-to Geek

در حالی که ویجت های دسکتاپ متحرک یک مفهوم جدید برای macOS 14 Sonoma است که در پاییز 2023 ارائه می شود، برای ویندوز چیز جدیدی نیست. بسیاری از شما ممکن است به یاد داشته باشید که در سال 2007 از “Gadgets” در ویندوز ویستا استفاده کرده اید.

سپس، با انتشار ویندوز 7 در سال 2009، مایکروسافت این قابلیت را اضافه کرد که ویجت (گجت) خود را به هر نقطه از دسکتاپ منتقل کند. آشنا بنظر رسیدن؟ این دقیقاً همان چیزی است که تنها 14 سال بعد به مک شما می آید.

متأسفانه، ویجت ها (یا گجت ها) در پلتفرم ویندوز مایکروسافت سرانجام با همان سرنوشتی مواجه شدند که در اندروید دیدیم. آنها حتی با وجود تمام گزینه‌های سفارشی‌سازی، آنقدرها هم هیجان‌انگیز نیستند، و مایکروسافت توپ را روی ویندوز 11 رها کرد. طبق گزارش‌ها، این موارد در راه هستند و مایکروسافت همچنان مشغول تلاش برای رفع تعدادی از مشکلات ویجت است.

مطمئنا، macOS برای همیشه از ویجت‌ها لذت می‌برد، اما آنها همیشه در پشت نوار کناری یا پانل قفل هستند، و اجازه دهید با آن روبرو شویم، اکثر مردم از آنها استفاده نمی‌کنند. می دانم که نمی دانم.

شاید هم مایکروسافت و هم اندروید گوگل از زمان خود جلوتر بودند یا شاید از خود راضی بودند. در هر صورت، آنها یک شکاف را برای اپل ایجاد کرده اند تا آن را بهتر انجام دهد.

دیر رسیدن چیز بدی نیست

ویجت های macOS Sonoma
سیب

شرکت کوپرتینویی برای همه چیز وقت می گذارد و نتایج معمولاً بسیار عالی هستند. به‌علاوه، آن‌ها به عجله در کارهایی که آنقدرها هم صیقلی‌شده یا منابع سنگین نیستند عجله می‌کنند و منتظر می‌مانند تا سخت‌افزار و نرم‌افزار بتوانند برای بهترین تجربه با یکدیگر همکاری کنند.

شکیبایی کلیدی است، به همین دلیل است که در نهایت روی ویجت ها بزرگ می شود. اپل ابتدا ویجت‌ها را به آرامی در آیفون بهبود داده است و آنها را قابل استفاده‌تر کرده است و اکنون همان گزینه‌ها را برای جابجایی آن‌ها در مک‌ها و آی‌پدهای ما به آهستگی انجام می‌دهد.

و فقط به این دلیل که اپل دیر کرده است به این معنی نیست که نمی تواند آنها را عالی کند. در واقع، به احتمال زیاد برعکس است، و پشتیبانی اپل به طور بالقوه می تواند آنها را در اندروید و ویندوز احیا کند. چرا؟ زیرا همانطور که همه ما می دانیم، وقتی اپل کاری را انجام می دهد، معمولا آن را بهتر از اکثر رقبا انجام می دهد.

مهمتر از آن، بسیاری از رقابت ها دنبال می شوند یا مسیرشان را تغییر می دهند تا با آنچه اپل انجام می دهد مطابقت داشته باشد. این فقط حقیقت صادقانه است. و در این مورد، به نظر من این چیز خوبی است. ویجت های اپل بر رقابت تاثیر می گذارند و همه ما از مزایای آن بهره مند خواهیم شد. و دوباره، روشی که آنها روی macOS کار خواهند کرد بسیار عالی به نظر می رسد.

ویجت های مک و iOS
سیب

در macOS 14 Sonoma، هنگام کار، ویجت‌ها به‌طور نامحسوس در کاغذدیواری دسکتاپ شما ترکیب می‌شوند و محو می‌شوند، سپس با تعامل با یکی از آنها زنده می‌شوند. آنها شیک هستند و احتمالاً از پشتیبانی شخص ثالث زیادی برخوردار خواهند شد، به خصوص اکنون که پشت نوار کناری پنهان نشده اند. به علاوه، اپل با Continuity کاری را انجام می دهد که فقط خودش می تواند. شما می توانید از همان ویجت ها در آیفون خود در مک خود استفاده کنید و با آنها به همان شیوه تعامل داشته باشید.

سپس، همان جنبه Continuity در iPad جاری می شود و یک تجربه ویجت یکپارچه و جامد را در تلفن، تبلت و رایانه ارائه می دهد. این چیزی است که ما واقعا نمی توانیم در اندروید یا ویندوز دریافت کنیم.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در اواخر سال جاری، اپل به‌روزرسانی‌هایی را برای تجربیات اصلی خود ارائه خواهد کرد که همگی با بهبود سیستم ویجت‌ها همراه هستند. ما ویجت‌های متحرک، قابل تنظیم، تعاملی و لذت‌بخش در iPhone، iPad و Mac، ویجت‌های بهتر در Apple Watch و موارد دیگر خواهیم داشت.

من هیجان زده هستم که در نهایت از ویجت ها در مک خود لذت می برم، و فقط زمان نشان می دهد که آیا مایکروسافت و گوگل موارد را یادداشت کرده و به یک درجه ارتقا می دهند یا خیر.





سایت محتوا مارکتینگ

برای دیدن مطالب آموزشی بیشتر در زمینه سخت افزار و نرم افزار اینجا کلیک کنید!

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *