از زمان راه‌اندازی ChatGPT، بحث درباره «استفاده منصفانه» از محتوای عمومی وب‌سایت برای آموزش هوش مصنوعی – و اینکه آیا این سرقت ادبی است – بالا گرفته است.

این بحث از OpenAI تنها بلندتر و شدیدتر شده است اعلام کرد پلاگین های ChatGPT در 23 مارس.

یکی از پلاگین های OpenAI یک مرورگر وب رسمی میزبان ChatGPT است. این به مدل های آنها اجازه می دهد تا اطلاعات را مستقیماً از اینترنت بخوانند.

از آنجایی که ما همچنان پست‌ها و توییت‌های روزانه و نمونه‌های فوری را می‌بینیم که خلاف آن را ادعا می‌کنند، ارزش تکرار اینجا را دارد:

نمونه فعلی ChatGPT نمی تواند دسترسی به هر چیزی در اینترنت

از پایگاه داده استفاده نمی کند یا محتوای وب سایت ها را مانند موتورهای جستجو در فهرست ذخیره نمی کند.

این بدان معنی است که بدون افزونه، ChatGPT هنوز در سال 2021 گیر کرده است و کلمه بعدی را بر اساس داده های آموزشی قدیمی خود پیش بینی می کند.

حتی پیاده‌سازی فعلی Bing (در یک توضیح ساده) عبارت است از بیرون کشیدن کلمات کلیدی از دستور شما، انجام جستجوی Bing، تغذیه نتایجی که برای آن کلمه کلیدی ظاهر می‌شوند و سپس از هوش مصنوعی می‌خواهد آن نتایج را «خلاصه» کند.

و اینگونه است که پلاگین ها همه چیز را تغییر می دهند.

به زودی، ChatGPT می‌تواند محتوایی را از وب‌سایت‌های شخص ثالث تغذیه کند تا هوش مصنوعی آن را خلاصه یا دستکاری کند – همان کاری که Bing انجام می‌دهد.

بسیاری از افزونه‌ها و ابزارهای شخص ثالث می‌توانند از قبل محتوای یک وب‌سایت را حذف کنند، آن را در یک درخواست به OpenAI API وارد کنند و آن متن را خلاصه یا دستکاری کنند.

با این حال، با یک پلاگین رسمی مرورگر وب، این استفاده به شدت افزایش می یابد.

می توانید ربات ChatGPT-User OpenAI را مسدود کنید

OpenAI جزئیاتی در مورد ربات خود به ما داده است – از جمله چگونه آن را مسدود کنیم.

شایان ذکر است که OpenAI مانند هر ربات دیگری با پیروی از پروتکل روبات‌ها رفتار خواهد کرد. فرض می‌کند که می‌تواند به محتوا دسترسی داشته باشد، مگر اینکه در فایل robots.txt به طور خاص خلاف آن گفته شده باشد.

OpenAI و ChatGPT مانند یک موتور جستجو در وب نمی خزند. و تا آنجا که ما می توانیم بگوییم، آنها از این داده ها برای آموزش استفاده نمی کنند (هنوز؟). تمام درخواست ها نتیجه یک درخواست مستقیم از یک کاربر خواهد بود.

یک واقعیت جالب دیگر: این کار را با استفاده از API جستجوی Bing انجام می دهد. این به احتمال زیاد به این معنی است که اگر Bing نتواند محتوای وب سایت شما را ببیند، ChatGPT نیز نخواهد دید.

این ما را به سوالی می رساند که اخیراً زیاد دیده ام:

آیا باید ربات OpenAI را از دسترسی به وب سایت های خود مسدود کنیم؟

بحث استناد / سرقت ادبی / منابع / حق نسخه برداری مدتی است که بالا گرفته است و به راحتی می تواند 20000 کلمه را مورد بررسی قرار دهد.

پاسخ کوتاه من: نه.

اکثر وب سایت ها نباید از دسترسی هوش مصنوعی به وب سایت شما جلوگیری کنند. بیایید عمیق تر به دلیل آن بپردازیم.

یک رویکرد منتظر بمانید

تا زمانی که اطلاعات کافی برای تصمیم گیری آگاهانه نداشته باشیم، نباید هیچ فناوری جدیدی را مسدود کنیم.

مطمئناً، برخی از مسائل مربوط به حق چاپ ممکن است وجود داشته باشد، اما افزونه‌های هوش مصنوعی نیز می‌توانند به منبع جدیدی برای کشف و ترافیک تبدیل شوند.

OpenAI می‌گوید زمانی که افزونه‌ها داده‌ها را از وب‌سایت‌های شخص ثالث می‌کشند، منابع را ذکر می‌کند. این بدان معناست که اگر کاربر محتوای شما را وارد کند، قطعاً امکان دریافت کلیک از ChatGPT وجود خواهد داشت.

مسدود کردن دسترسی فقط به این معنی است که ChatGPT (یا کاربر شما) به وب سایت شخص دیگری استناد می کند.

بسیاری از افرادی که این بحث را دارند با این فرض اشتباه شروع می کنند که اگر افراد نتوانند محتوا را از ChatGPT دریافت کنند، باید از وب سایت بازدید کنند.

فکر نمی کنم این درست باشد. واقعیت این است که آنها محتوا را از رقیب شما دریافت خواهند کرد.

با توجه به تعداد افرادی که این روزها از ChatGPT برای تولید محتوا استفاده می کنند، این احتمال وجود دارد که اگر کسی از این ابزار برای بیرون کشیدن محتوا از وب سایت شما استفاده کند، ممکن است در هر جایی که خروجی را ارسال می کند به شما پیوند دهد. اگر آن را مسدود کنید، این شانس را از دست خواهید داد.

باید درازمدت فکر کنیم

یادم می آید که در سال 2008 صحبت های مشابهی درباره برنامه های آیفون و اپ استور داشتم.

اپ استور رابط کاربری تلفن های همراه را تغییر داد. مطمئناً، شما می‌توانید (و هنوز هم می‌توانید) بیشتر کارهایی را که یک برنامه می‌تواند با یک وب‌سایت انجام دهد، انجام دهید، اما فروشگاه برنامه جایی است که افراد برای یافتن و کشف وب‌سایت‌ها به آن مراجعه می‌کنند.

هوش مصنوعی نیز تأثیر مشابهی در تغییر رابط کاربری اینترنت خواهد داشت.

این کار موتورهای جستجو را از بین نخواهد برد.

با این حال، هوش مصنوعی نقطه شروع جدیدی برای بسیاری از کاربران وب خواهد بود. این بدان معناست که افزونه ها ممکن است تنها فرصت شما برای دسترسی به این کاربران باشد.

ما باید به هوش مصنوعی به عنوان یک کانال کسب جدید فکر کنیم – درست مانند آنچه در مورد پلتفرم‌های جستجو، اجتماعی و خرده‌فروشی یا فروشگاه‌های برنامه انجام می‌دهیم.

زمان شروع به فکر کردن در مورد استراتژی پلاگین هوش مصنوعی و هوش مصنوعی هفته گذشته بود. اکثر بازاریابان در حال حاضر عقب هستند – اما هنوز دیر نشده است!

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.



محتوا مارکتینگ

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *