علاقه به فناوری هوش مصنوعی و به طور خاص، محصول ChatGPT OpenAI در هفته های اخیر به شدت افزایش یافته است.
مردم به دنبال اطلاعات در مورد هر دو موضوع هستند.
هزاران نفر در سرتاسر وب درباره ChatGPT می نویسند…
و در جوامع مختلف در مورد آن صحبت کرد.
و همانطور که از نمودارها می توان فهمید، همه اینها به سرعت اتفاق افتاد.
این که آیا فیدهای توییتر و لینکدین شما مملو از موضوعات و پستهای مربوط به ChatGPT شدهاند (مثل من) یا فقط به این موضوع دست و پنجه نرم میکنید، ممکن است قبل از صرف وقت و انرژی خود برای یادگیری ChatGPT، پاسخ به دو سؤال را بخواهید:
- آیا ChatGPT به طور خاص احتمالاً محصولی ماندگار است؟
- در واقع چه کاری انجام می دهد و شخصاً برای چه کاری می توانید از آن استفاده کنید؟
در این مقاله با گفتن موارد زیر به شما در پاسخ به این سوالات کمک خواهم کرد:
ChatGPT چیست؟
ChatGPT یک چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط OpenAI ایجاد شده است و می توان به آن دسترسی داشت https://chat.openai.com/.
از زمان نوشتن این مقاله، ChatGPT یک نسخه رایگان از ابزار را ارائه می دهد که کاربران می توانند به آن دسترسی داشته باشند، اما وجود دارد نشانه هایی بوده است که آنها 42 دلار در ماه برای نسخه حرفه ای دریافت خواهند کرد. OpenAI نیز دارد نشان داد که آنها به زودی یک API برای این ابزار در دسترس خواهند ساخت.
رابط کاربری ساده است، با یک گفتگوی خالی برای وارد کردن یک اعلان. این ابزار می تواند وظایف مختلفی را انجام دهد و متن را در پاسخ بازگرداند. چند نمونه از وظایفی که ChatGPT می تواند اجرا کند عبارتند از:
- پاسخگویی به سوالات.
- نوشتن چیزهایی مانند تبلیغات، ایمیل ها، پاراگراف ها، کل پست های وبلاگ یا حتی مقالات کالج.
- نوشتن، نظر دادن یا علامت گذاری کد.
- تغییر قالب بندی در یک بلوک متن برای شما.
ChatGPT در اواخر نوامبر 2022 و با استفاده از AI Content Generator Jasper.ai راه اندازی شد. دریافت 125 میلیون دلار در اوایل همان ماه به ارزش 1.5 میلیارد دلار کمک مالی کرد. این ابزار در کمتر از یک هفته به یک میلیون کاربر رسید.
اما هر جلسه هزینه خاصی دارد:
به منظور کمک به تامین مالی این هزینه ها (و رشد بیشتر)، مایکروسافت 10 میلیارد دلار در OpenAI با ارزش 29 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد. حرکتی که همراه با رشد ChatGPT و تبلیغات شفاهی، ممکن است به نگرانی های گزارش شده گوگل در مورد ChatGPT به عنوان یک تهدید احتمالی دامن بزند.
OpenAI همچنین نشان داده است که یک نسخه “حرفه ای” از ابزار وجود خواهد داشت و گرگ براکمن، رئیس و یکی از بنیانگذاران OpenAI، پیوندی به یک فرم Google برای قرار گرفتن در لیست انتظار به اشتراک گذاشت:
برخی از کاربران گزارش داده اند که هنگام ورود به حساب کاربری خود گزینه ای برای ارتقا به نسخه رایگان 42 دلاری مشاهده کرده اند.
حتی با سرمایه گذاری مایکروسافت، ChatGPT همچنان با قطعی مواجه شده و حتی مجبور شده است کاربران جدید را در پلتفرم محدود کند:
و ChatGPT شروع به روبرو شدن کرده است انتقاد از صحت برخی از خروجی های ابزار، در حالی که به پایین نیز خیره شده است رقابت از رقبا (که باید حدس زد که در پی موفقیت اولیه پلتفرم افزایش و تشدید خواهد شد).
اکنون که میدانید ChatGPT چیست، همچنین مفید است که کمی بیشتر در مورد نحوه کارکرد آن و اینکه چه کسی آن را ساخته است (و اهداف و انگیزههای آنها ممکن است) درک کنید.
دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.
چگونه کار می کند و چگونه آموزش داده شده است؟
اگر شما یک سئوکار هستید که به دنبال راه هایی برای استفاده از هوش مصنوعی در کارهای روزمره خود هستید، نیازی نیست بدانید که چگونه چت بات خود را بسازید.
گفته میشود، هنگام استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT، میخواهید بدانید اطلاعاتی که تولید میکند از کجا میآید، چگونه تعیین میکند چه چیزی را به عنوان پاسخ بازگردانید، و چگونه ممکن است در طول زمان تغییر کند.
به این ترتیب می توانید درک کنید که چه سطحی از اعتماد به خروجی چت های ChatGPT دارید، چگونه می توانید اعلان های خود را بهتر بسازید و برای چه کارهایی ممکن است بخواهید از آن استفاده کنید (یا از آن استفاده نکنید).
قبل از اینکه شروع به استفاده از ChatGPT برای هر چیزی کنید، اکیداً توصیه می کنم بررسی کنید پست وبلاگ خود OpenAI در مورد ChatGPT. در آنجا آنها یک گرافیک زیبا دارند که توضیح می دهد چگونه کار می کند، همراه با توضیح عمیق تر.
AssemblyAI همچنین دارای تفکیک شخص ثالث مفصلی از نحوه عملکرد ChatGPT، برخی از نقاط قوت و ضعف آن، و تعدادی از منابع اضافی اگر به دنبال غواصی عمیق تر هستید، دارد.
یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد نحوه کار ChatGPT به خاطر بسپارید محدودیت های آن است. به قول خود OpenAI:
«ChatGPT گاهی اوقات پاسخ هایی با صدای معقول اما نادرست یا بی معنی می نویسد. رفع این مشکل چالش برانگیز است، زیرا: (1) در طول آموزش RL، در حال حاضر هیچ منبع حقیقت وجود ندارد. (2) آموزش محتاط تر بودن مدل باعث می شود تا سوالاتی را که می تواند به درستی پاسخ دهد رد کند. و (3) آموزش تحت نظارت مدل را گمراه می کند زیرا پاسخ ایده آل است بستگی به این دارد که مدل چه می داندبه جای آنچه که تظاهر کننده انسانی می داند.»
مورد دیگری که مهم است برجسته شود:
“در حالی که ما تلاش کرده ایم تا مدل درخواست های نامناسب را رد کند، گاهی اوقات به دستورالعمل های مضر پاسخ می دهد یا رفتار مغرضانه ای از خود نشان می دهد. ما از Moderation API برای هشدار یا مسدود کردن انواع خاصی از محتوای ناامن استفاده میکنیم، اما انتظار داریم فعلاً دارای نکات منفی و مثبت کاذب باشد. ما مشتاق جمع آوری بازخورد کاربران برای کمک به کار مداوم خود برای بهبود این سیستم هستیم.”
همانطور که بسیاری از مردم میدانند، ChatGPT بر روی یک مدل GPT تنظیم شده بود که در اوایل سال 2022 آموزش را به پایان رساند – به این معنی که از رویدادهای جاری بیشتر اطلاعی نخواهد داشت.
همچنین بر روی “مقدار زیادی” متن از وب آموزش داده شده است، بنابراین مطمئناً پاسخ ها می توانند نادرست باشند. از ChatGPT خود سوالات متداول:
“آیا می توانم اعتماد کنم که هوش مصنوعی حقیقت را به من می گوید؟
ChatGPT به اینترنت متصل نیست و گاهی اوقات می تواند پاسخ های نادرستی ایجاد کند. اطلاعات محدودی از جهان و رویدادهای پس از سال 2021 دارد و همچنین ممکن است گهگاه دستورالعملهای مضر یا محتوای مغرضانه تولید کند.
ما توصیه می کنیم بررسی کنید که آیا پاسخ های مدل دقیق هستند یا خیر. اگر متوجه شدید که پاسخی نادرست است، لطفاً با استفاده از دکمه “شست پایین” آن بازخورد را ارائه دهید.”
چه کسی ChatGPT را ساخته است؟
به طور مشابه، درک اینکه چه کسی برنامه را ساخته است و چرا یک پیش زمینه مهم است اگر امیدوارید از آن در کارهای روزمره خود استفاده کنید.
باز هم، ChatGPT یک محصول OpenAI است. در اینجا پیشینه ای در مورد این شرکت و اهداف اعلام شده آنها آورده شده است:
- OpenAI یک سازمان مادر غیر انتفاعی (OpenAI Inc.) و یک شرکت انتفاعی به نام OpenAI LP دارد (که دارای یک مدل “سود سقفی” با سقف سود 100 برابری است، در این مرحله بقیه پول به سمت غیرانتفاعی می رود. -نهاد انتفاعی).
- بزرگترین سرمایه گذار مایکروسافت است. کارکنان OpenAI نیز دارای سهام هستند.
- سام آلتمن، رئیس سابق Y Combinator، مدیرعامل OpenAI است و یکی از بنیانگذاران اصلی (به همراه شخصیت های برجسته سیلیکون ولی مانند ایلان ماسک، جسیکا لیوینگستون، رید هافمن، پیتر تیل و دیگران) بود. بسیاری از مردم در مورد دخالت ماسک در شرکت و ChatGPT می پرسند. او در سال 2018 از عضویت در هیئت مدیره کنارهگیری کرد و هیچ دخالت معناداری در توسعه ChatGPT (که بدیهی است تا نوامبر 2022 راهاندازی نشد) نداشت.
اگر به ChatGPT به عنوان یک SEO یا به عنوان یک جایگزین مناسب برای Google علاقه مند هستید، عناصر قابل توجه در اینجا واضح است:
- مشارکت مایکروسافت (با اینکه مایکروسافت بینگ موتور جستجوی شماره 2 است – یک ثانیه دور از گوگل).
- ChatGPT بدیهی است که به طور خاص یک ابزار SEO یا یک ابزار محتوا طراحی نشده است (برخلاف ابزارهایی مانند Jasper.ai، Copy.ai و سایر رقبا – که بسیاری از آنها بر روی چارچوب GPT-3 ساخته شده اند).
چرا سئوکاران باید به ChatGPT اهمیت دهند؟
در حالی که ممکن است ChatGPT یا یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند جایگزین مناسبی برای گوگل و جستجوی سنتی شود، به احتمال زیاد حداقل به اندازه کافی دور است که بیشتر سئوکاران اساساً به این دلیل نگران این ابزار نباشند. پس چرا سئوکاران باید به آن اهمیت دهند؟
ChatGPT دارای عملکردهای مختلفی است که می تواند برای سئوکاران مفید باشد. علاوه بر این، با توجه به توانایی پلتفرم برای تولید محتوای AI، مهم است که هم بفهمیم این ابزار در این زمینه چه توانایی هایی دارد و هم اینکه گوگل به طور کلی در مورد محتوای هوش مصنوعی چگونه صحبت می کند و چگونه فکر می کند.
موارد زیر موارد استفاده ChatGPT برای SEO است.
تولید محتوای هوش مصنوعی
تا کنون “سرسخت ترین” موضوع SEO در اوایل سال 2023 به طور گسترده محتوای هوش مصنوعی بوده است و ChatGPT از زمان راه اندازی آن در مرکز این بحث قرار داشته است.
از ایجاد پستهای وبلاگ تا انتخاب تصاویر، تولید توضیحات متا یا بازنویسی محتوا، چندین عملکرد خاص وجود دارد که ChatGPT میتواند در تولید محتوا به طور کلی و ایجاد محتوای متمرکز بر SEO به طور خاص انجام دهد.
اما، البته، یک نگرانی مهم در اینجا این است که گوگل به طور کلی در مورد محتوای هوش مصنوعی چگونه فکر می کند.
سئوکاران باید موارد خاصی را شناسایی کنند که ChatGPT می تواند آنها را کارآمدتر کند یا محتوای آنها را افزایش دهد. در عین حال، درک خطرات بالقوه برای رتبهبندی و ترافیک ارگانیک هنگام استفاده از محتوای تولید شده توسط ChatGPT به روشهای مختلف بسیار مهم است (مخصوصاً اگر به محتوای ایجاد شده توسط نویسندگانی که با آنها ارتباطی ندارید متکی هستید).
کلید واژه تحقیق و سازمان
به طور مشابه، تعدادی کار خاص وجود دارد که ChatGPT می تواند در ارتباط با تحقیق و بهینه سازی کلمات کلیدی اجرا کند، مانند:
- پیشنهادهایی برای کلمات کلیدی برای هدف یا موضوعات وبلاگ.
- خوشه بندی یا دسته بندی کلمات کلیدی
یک نکته کلیدی برای SEO ها این است که چگونه این امر با فرآیندهای فعلی و بهینه شما برای این وظایف مرتبط است.
ChatGPT به عنوان یک “ابزار سئو” طراحی نشده است، بنابراین بر حجم جستجو، رقابت، یا ارتباط و وقوع همزمان تاکیدی که بر روی کلمات کلیدی متمرکزتر تحقیق یا ابزارهای سازمانی خواهد داشت، نخواهد داشت.
تولید کد و سئو فنی
ChatGPT است کمک به مردم برای تولید کد و ساختن چیزها، و برای کارهای فنی خاص سئو تفاوتی ندارد.
بسته به درخواستها، ChatGPT میتواند در مواردی مانند نشانهگذاری طرحواره، دستورالعملهای robots.txt، کدهای تغییر مسیر، و ساخت ویجتها و ابزارهای رایگان برای ارتقاء از طریق دسترسی به پیوند و موارد دیگر کمک کند.
مانند هر نوع تولید محتوا، باید کدی را که ChatGPT تولید میکند، QA کنید. اگر کد ایجاد شده توسط ChatGPT نادرست باشد، الگوی سایت، محیط میزبانی، CMS و موارد دیگر ممکن است خراب شود.
لینک بیلدینگ
ChatGPT میتواند فهرستهایی از اهداف توسعه، ایمیلها، ایدههای ابزار رایگان و موارد دیگر ایجاد کند که ممکن است به کار پیوندسازی کمک کند.
در اینجا دوباره (ممکن است موضوعی را حس کرده باشید) دو چیز را باید در نظر داشته باشید:
- از آنجایی که ChatGPT برای یک ابزار لینک سازی ساخته نشده است، ممکن است فرصت ها را اولویت بندی نکند یا ایده هایی تولید کند که به طور خاص به موفقیت سئو کمک کند.
- GPT-3 بر روی داده های قدیمی آموزش داده شده است، بنابراین اطلاعاتی که دریافت می کنید ممکن است اشتباه یا قدیمی باشد.
چگونه در مورد ChatGPT به عنوان یک SEO فکر کنیم
در نهایت، با توجه به عملکرد و استقبال اولیه آن به همراه تیم موسس OpenAI و سرمایه گذاران (و سطح سرمایه گذاری)، ChatGPT احتمالاً به عنوان یک ابزار عمر طولانی خواهد داشت.
این بسیار مفید است، با پتانسیل بالایی برای به دردسر انداختن افرادی که از آن سوء استفاده می کنند.
من سئوکاران را تشویق می کنم که با ChatGPT (و ابزارهایی مانند آن) آشنا شوند و به بررسی دقیق خروجی آن عادت کنند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.
جدید در زمین موتورهای جستجو