مقاله توسط سایت محتوا مارکتینگ
توییتر که در زمانهای اخیر به صحنه جنجالها معروف است (چه کسی هرگز در 140 کاراکتر فحش زیادی نداده است؟) هدف آنها شده است. تغییرات نامطلوب ایلان ماسک در راس این شرکت، بسیاری از کاربران را به رها کردن پرنده آبی سوق می دهد – یا حداقل قصد دارند این کار را انجام دهند.
طبق یک مطالعه در سال 2022، پیش بینی این است که تا سال 2024 حدود 32 میلیون کاربر توییتر را ترک خواهند کرد. و این همه مردم کجا خواهند رفت؟ BlueSky یکی از گزینه های جایگزین است.
BlueSky که توسط بسیاری به عنوان سوارکار جدید آخرالزمان توییتر منصوب شده است – درست همانطور که در مورد Mastodon و Substack Notes اتفاق افتاد – بسیاری از ویژگی های میکروبلاگ معروف را به اشتراک می گذارد (یکی از آنها جک دورسی، بنیانگذار توییتر است)، اما با برخی تفاوت ها که قول می دهیم روش استفاده از شبکه های اجتماعی را تغییر دهیم.
BlueSky چگونه کار می کند؟
هر کسی که وارد BlueSky شود – که فقط با دعوت از یک کاربر دیگر یا از طریق یک امکان پذیر است لیست انتظار – رابطی تقریباً مشابه توییتر پیدا می کند. در آنجا امکان ارسال، ارسال مجدد، لایک کردن، پاسخ دادن به پست ها و دنبال کردن پروفایل های دیگر نیز وجود دارد.
اما نسخه بتا، که در حال حاضر برای iOS در دسترس است و میتوان از طریق وب نیز به آن دسترسی داشت، همچنان محدودیتهای خود را دارد: کاربر نمیتواند پیامهای مستقیم ارسال کند و پلتفرم از ویدیوها یا GIFهای صوتی پشتیبانی نمیکند، علاوه بر این که سرعت بسیار پایینتری دارد. زمان بارگیری زمانی که فید به روز می شود.
با وجود تمام شباهت ها و قابلیت استفاده زیبایی شناختی، BlueSky قصد ندارد فقط یکی دیگر از شبکه های اجتماعی باشد. چیزی که جک دورسی، مدیر عامل سابق توییتر و خالق شبکه جدید، میخواهد یک «توئیتر غیرمتمرکز» را امکانپذیر کند و به کاربر آزادی کامل بدهد.
خوراک من، قوانین من
ایده عالی BlueSky فعال کردن استقلال بیشتر برای کاربر است، نه تنها با دانستن نحوه عملکرد پلتفرم – از آنجایی که برنامه منبع باز است – بلکه فعال کردن آن (از طریق API) شما الگوریتم خود را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که چه نوع محتوایی را می خواهید مصرف کنید، چه زمانی و چگونه می خواهید این کار را انجام دهید.
به گفته این شرکت، مشکل شبکههای فعلی وجود الگوریتمها نیست، بلکه این است که چگونه شبکه از آن برای هدایت کاربر به روشی شفاف (اگر اصلاً) استفاده میکند. به قول خود BlueSky: “قابلیت شخصی سازی فید شما به کاربر امکان کنترل ارزشمندترین منبع خود یعنی توجه آنها را می دهد.”
همه شبکه ها در یک مکان
تصور کنید یک اینفلوئنسر دیجیتال با هزاران دنبال کننده هستید. یک روز، یک تغییر غیرمنتظره در پلتفرمی که استفاده میکنید اتفاق میافتد – مثلاً نشان تأیید صحت خود را از دست میدهید ????. با این سطل آب سرد، میل این است که شبکه اجتماعی را برای همیشه رها کنیم، درست است؟
امروز، انجام این کار به معنای از دست دادن تمام مخاطبان و شروع مجدد عملاً از صفر است. حالا تصور کنید که بتوانید کل پایگاه فالوور خود را به جای دیگری منتقل کنید. این چیزی است که BlueSky با آن وعده داده است پروتکل انتقال تایید شده (یا به طور خلاصه پروتکل AT).
برای افراد غیر روحانی مثل من، توضیحی که توسط مایکل دلکاستیلو، سردبیر مجله فوربس، کاملاً آموزشی است: عملکرد شبکه های اجتماعی مانند ایمیل خواهد بود، شما می توانید یک آدرس با جی میل داشته باشید و من با یاهو، و این ما را از تبادل پیام باز نمی دارد.
به عبارت دیگر، پروتکل AT یک فناوری است که نوید یکپارچه سازی و انتقال ایمن و مطمئن داده ها و اطلاعات را بین پلتفرم های مختلف می دهد. درست است: پست ها و دنبال کنندگان شما از توییتر، اینستاگرام، فیس بوک، اسنپ چت و غیره. در یک مکان: یکی شما ترجیح می دهند.
برچسب “تویتر جدید” می تواند باعث ایجاد حس شود دژاوو به هر حال، ما شاهد بوده ایم که پلتفرم ها در عرض چند هفته از هیاهو به فراموشی می روند. اما آنچه در مورد BlueSky جلب توجه می کند، علاوه بر وعده های دورسی، اعداد و ارقام هستند. حتی قبل از راه اندازی رسمی، این برنامه در حال حاضر بیش از 1 میلیون نفر را در لیست انتظار برای ایجاد یک حساب کاربری دارد.
هنوز برای بررسی موفقیت یا شکست BlueSky خیلی زود است، اما نمی توان انکار کرد که این برنامه حداقل وعده ایجاد کنجکاوی در مورد آنچه در فصل های بعدی شبکه های اجتماعی در انتظار ما است را می دهد.
آیا می خواهید همچنان با بهترین شیوه های بازاریابی به روز شوید؟ اکیداً به شما پیشنهاد می کنم مشترک The Beat شوید، خبرنامه تعاملی محتوا مارکتینگ. در آنجا، تمام گرایشهای مهم در چشمانداز بازاریابی دیجیتال را خواهید یافت. آنجا میبینمت!