Google Analytics 4 یک رویکرد قوی و مبتنی بر رویداد برای ردیابی فعالیت وب سایت ارائه می دهد.

با این حال، منسوخ شدن Universal Analytics بسیاری از بازاریابان را وادار کرده است که با استفاده از یک رابط کاربری متفاوت و طی یک فرآیند راه اندازی جدید، پلتفرم تجزیه و تحلیل مورد علاقه خود را دوباره یاد بگیرند.

تنظیم رویداد و تبدیل نیز با منحنی یادگیری بالاتری همراه است.

خوشبختانه، Google Tag Manager (GTM) می‌تواند روند راه‌اندازی GA4 را در سایت شما آسان کند و وابستگی به نیاز به سفارشی‌سازی کد را کاهش دهد.

این مقاله به شما نحوه استقرار کد رهگیری اولیه GA4 را از طریق GTM به همراه نحوه ایجاد رویدادهای سفارشی برای داده های جامع تر نشان می دهد.

نحوه تنظیم کد اصلی GA4

تگ gtag.js کد رهگیری اولیه ای است که باید در سایت خود قرار دهید. هنگامی که این مورد را برای همه صفحات فعال کردید، شروع به ضبط تمام آهنگ های پیش فرض GA4 برای بازدیدکنندگان وب سایت خواهید کرد.

GTM تنظیم این برچسب را به سادگی چند کلیک و چسباندن در شناسه حساب کاربری انجام می دهد.

توجه داشته باشید: اگر از قبل یک برچسب Universal Analytics (analytics.js) در سایت خود دارید، می توانید آن را در کنار GA4 فعال نگه دارید. با این حال، به گفته گوگل، یونیورسال آنالیتیکس ضبط داده‌ها را از اول جولای 2023 متوقف می‌کند (ویژگی‌های GA360 تا 1 ژوئیه 2024 ثبت خواهند شد). حداقل شش ماه پس از این مرحله داده ها قابل دسترسی خواهند بود.

مرحله 1

برای شروع به تنظیم تگ GA4 خود، به حساب و ظرف مورد نظر خود در GTM بروید و «افزودن یک برچسب جدید» را انتخاب کنید.

مرحله 1 - یک برچسب جدید اضافه کنید

گام 2

اکنون بر روی “Tag Configuration” کلیک کنید تا گزینه های مربوط به انواع مختلف برچسب ها را مشاهده کنید. انتخاب کنید Google Analytics: پیکربندی GA4.

مرحله 2 - پیکربندی برچسب GA4

مرحله 3

فیلدی برای وارد کردن شناسه اندازه‌گیری خود خواهید دید. شناسه اندازه گیری خود را در حساب خود پیدا کنید، و آن را در اینجا بچسبانید.

هنگامی که این تگ را ذخیره کردید، می توانید در آینده هنگام تنظیم رویدادهای GA4 به جای اینکه هر بار به صورت دستی شناسه را جستجو کنید، آن را از یک منوی کشویی انتخاب کنید.

برای اکثر کاربران، باید کادر را علامت گذاری کنید «ارسال یک رویداد نمایش صفحه هنگام بارگیری این پیکربندی». این اطمینان حاصل می کند که هر بار که کاربر از یک صفحه جدید بازدید می کند، بازدید از صفحه در انتهای GA4 ردیابی می شود.

ممکن است موارد پیشرفته تری وجود داشته باشد که شما نخواهید یک صفحه نمایش را فعال کنید. (به عنوان مثال، اگر از یک برچسب برای تنظیم ویژگی های یک کاربر وارد شده یا مشتری که تراکنش را بدون تغییر URL صفحه انجام می دهد استفاده می کنید.)

مرحله 3 - هنگام بارگیری پیکربندی، یک رویداد نمایش صفحه ارسال کنید

مرحله 4

در کادر “Triggering” کلیک کنید تا انتخاب کنید که در آن برچسب در سایت شما فعال شود. در بیشتر موارد، احتمالاً می خواهید GA4 در همه صفحات فعال شود.

با این حال، بسته به تنظیمات خود، ممکن است بخواهید صفحات خاصی مانند بخش های ورود به سیستم خصوصی را حذف کنید.

می‌توانید قوانینی را بر اساس مسیرهای URL، کلیک‌های روی عناصر صفحه خاص و موارد دیگر ایجاد کنید تا دقیقاً جایی که برچسب شلیک می‌شود سفارشی کنید.

مرحله 5

برچسب خود را ذخیره کنید و ظرف GTM خود را منتشر کنید تا آن را به صورت زنده پخش کنید. اکنون باید شاهد شلیک GA4 در سایت خود باشید.

برای بررسی مجدد اینکه آیا واقعاً جلسات را ردیابی می کنید، بخش Realtime Google Analytics را بررسی کنید. شما باید بازدید خود را به زودی پس از ورود به سایت در اینجا مشاهده کنید.

مرحله 5 - مروری بیدرنگ

با قرار دادن تگ اصلی gtag.js، می‌توانید سفارشی‌سازی اضافی مانند افزودن رویدادها را تنظیم کنید.


دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


راه اندازی ردیابی رویداد برای GA4 در Google Tag Manager

GA4 با تمرکز اصلی خود بر روی اندازه‌گیری مبتنی بر رویداد، دارای ردیابی رویداد داخلی برای چند تعامل سایت است که قبلاً به تنظیم سفارشی در Universal Analytics نیاز داشت.

مستقیماً در رابط GA4، می‌توانید Enhanced Measurement را برای فعال کردن رویدادها برای فعالیت‌های پیمایشی، کلیک‌های خروجی، دانلود فایل‌ها و مشاهده ویدیو فعال کنید.

اندازه گیری افزایش یافته GA4

با این حال، توجه داشته باشید که در مقایسه با گزینه‌های ردیابی پیشرفته‌تر که می‌توانید از طریق GTM تنظیم کنید، هنوز محدودیت‌هایی برای این رویدادها وجود دارد.

به عنوان مثال، گزینه ردیابی اسکرول زمانی که کاربر به انتهای صفحه می رسد (در نقطه 90 درصد اندازه گیری می شود) به سادگی یک رویداد “scroll” را راه اندازی می کند. به‌طور پیش‌فرض، زمانی که کاربر شروع به پیمایش به نقاط قبلی صفحه می‌کند، نمی‌توانید ردیابی کنید.

با این حال، با استفاده از GTM، می‌توانید رویدادها را با پارامترهای خاص برای آستانه‌های اسکرول مختلف در صفحه (مانند 25٪ / 50٪ / 75٪ / 100٪) برای تجزیه و تحلیل جامع تر اجرا کنید.

زیبایی GTM در توانایی فعال کردن آسان رویدادها برای مجموعه وسیعی از اقداماتی است که کاربران می توانند در سایت انجام دهند.

ما در اینجا از ردیابی پیمایش به‌عنوان نمونه‌ای از راه‌اندازی رویداد استفاده می‌کنیم، اما توجه داشته باشید که می‌توانید از برچسب رویداد GA4 برای ایجاد رویداد برای هر راه‌اندازی موجود در GTM استفاده کنید.

مرحله 1

برای شروع، یک برچسب جدید با نوع برچسب “Google Analytics: GA4 Event” ایجاد کنید. شناسه GA4 خود را در «برچسب پیکربندی» انتخاب کنید.

مرحله 1 - رویداد اسکرول GA4

گام 2

در مرحله بعد، نام رویدادی را که می‌خواهید در رابط Google Analytics ظاهر شود، وارد کنید. در این مورد، ما از “scroll” برای تراز کردن با رویداد “scroll” موجود که GA4 ردیابی می کند استفاده می کنیم.

مرحله 3

روی قسمت Event Parameters کلیک کنید تا بزرگ شود. در اینجا، می‌توانیم یک پارامتر سفارشی برای ارسال جزئیات بیشتر در مورد رویداد به Google Analytics اضافه کنیم.

در این مورد، مقادیر درصدی را برای زمانی که افراد به نقاط خاصی در یک صفحه پیمایش می‌کنند ارسال می‌کنیم.

مرحله 4

ما از “scroll_depth” برای نام پارامتر استفاده خواهیم کرد.

بعد، مقدار خواهد بود {{آستانه عمق پیمایش}}، متغیری در GTM است که با تعامل افراد با صفحه و ارسال مجدد داده‌ها، درصدهای اسکرول را جذب می‌کند.

مرحله 5

برای تعیین مقادیری که می‌خواهیم ردیابی کنیم، باید یک ماشه ایجاد کنیم. در پایین بخش Triggers کلیک کنید تا یک ماشه جدید شروع شود و انتخاب کنید ماشه عمق اسکرولr

سپس می توانید عمق اسکرول عمودی یا افقی را انتخاب کنید و بین ردیابی بر اساس درصد یا عمق پیکسل انتخاب کنید.

با توجه به اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش که ممکن است افراد در حال مرور باشند، گزینه درصد احتمالاً بهترین گزینه برای شما در اینجا است. اعداد را برای نقاط پیمایشی که می خواهید ردیابی کنید، با کاما از هم جدا کنید.

مرحله 5 - پیکربندی ماشه عمق اسکرول

مرحله 6

ماشه را ذخیره کنید، برچسب خود را ذخیره کنید و آن را به صورت زنده منتشر کنید.

اکنون باید وقتی به بخش رویدادها در Analytics نگاه می کنید، داده های اسکرول با جزئیات بیشتری را مشاهده کنید.

می توانید از همان مدل اولیه ای که در بالا ارائه شد برای شلیک استفاده کنید رویدادهای اضافی به Google Analytics

یا بکشید از رویدادهای پیش‌فرض GA4 یا نام رویدادهای سفارشی ایجاد کنید. پارامترهایی را برای گنجاندن جزئیات بیشتر و نقاط داده متغیر اضافه کنید.

راه اندازی GA4 و GTM ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید

اکنون راه اندازی GA4 را با GTM شروع کنید. از آنجایی که GA4 وارد جریان اصلی شده است، راه اندازی و راه اندازی یک ویژگی با پیکربندی مناسب برای هر کسب و کاری که به دنبال ردیابی عملکرد آنلاین است، بسیار مهم است.

GTM ساده ترین راه را برای استقرار راه اندازی GA4 ارائه می دهد که به راحتی قابل تنظیم است. اگر GA4 فعال دارید، به اقداماتی که می‌خواهید در سایت خود ردیابی کنید فکر کنید و رویدادهایی را برای آن‌ها تنظیم کنید.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.



محتوا مارکتینگ

By psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *