بک لینک ها مدت هاست که به عنوان یک عامل مهم در تعیین رتبه وب سایت در جستجو در نظر گرفته می شوند.

از لحاظ تاریخی به عنوان رای اعتماد دیده می شود، تعداد زیادی بک لینک که به یک وب سایت اشاره می کنند نشان می دهد که یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد و معتبر است. و بنابراین، هر چه یک سایت دارای بک لینک بیشتری باشد، احتمالاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت.

با این حال، در سال های اخیر، موتورهای جستجو نحوه ارزیابی ارزش بک لینک ها را تغییر دادند. گوگل، به‌ویژه، با الگوریتم‌های پیچیده‌اش، اکنون تأکید کمتری بر تعداد بک لینک‌های یک وب‌سایت دارد – و بیشتر بر کیفیت آن لینک‌ها.

بیایید به تغییرات پیرامون بک لینک ها در طول سال ها نگاه کنیم و اینکه چرا باید امروز هم به آنها اهمیت دهید – البته به میزان کمتر.

به عنوان یک عامل مهم در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) از روزهای اولیه وب، بک لینک ها نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. برخی از صاحبان وب سایت و متخصصان سئو از تاکتیک های غیراخلاقی برای به دست آوردن بک لینک استفاده می کنند تا رتبه خود را افزایش دهند.

این سوء استفاده از بک لینک ها که به عنوان ارسال هرزنامه بک لینک شناخته می شود، سابقه طولانی در اینترنت دارد و حتی منجر به انجام اقداماتی مانند به روز رسانی الگوریتم پنگوئن توسط گوگل برای جلوگیری از این طرح ها شده است.

یکی از اولین شکل‌های ارسال هرزنامه بک لینک، پرورش لینک بود، که در آن گروه‌هایی از وب‌سایت‌ها برای افزایش تعداد بک لینک‌های خود به یکدیگر لینک می‌دادند. این مزارع پیوند اغلب از وب سایت های بی کیفیت و بی ربط تشکیل می شوند. به همین دلیل، لینک ها برای کاربران یا موتورهای جستجو ارزشمند نبودند.

یکی دیگر از تاکتیک های رایج استفاده از ابزارهای لینک سازی خودکار بود که تعداد زیادی بک لینک با کیفیت پایین از وب سایت های نامربوط تولید می کرد. این عمل نه تنها ارزش کمی برای کاربران ایجاد می کرد، بلکه ارزیابی دقیق کیفیت و ارتباط بک لینک ها را برای موتورهای جستجو دشوار می کرد.

همانطور که موتورهای جستجو توسعه یافته اند، آنها اقداماتی را برای مبارزه با اسپم بک لینک و سایر تاکتیک های غیراخلاقی SEO اجرا کرده اند. این شامل استفاده از:

  • الگوریتم‌هایی که می‌توانند وب‌سایت‌هایی را که درگیر ارسال هرزنامه بک لینک هستند، شناسایی و جریمه کنند.
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ارزیابی دقیق تر کیفیت و ارتباط بک لینک ها.

با وجود این تلاش‌ها، ارسال هرزنامه بک لینک همچنان یک مشکل در وب است.

اما، همانطور که موتورهای جستجو حتی پیشرفته تر می شوند، این سوء استفاده احتمالا کمتر موثر خواهد بود، و آن را برای کسانی که به دنبال مزیت ناعادلانه در سئو هستند، جذاب نمی کند.


دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


اکثر سئوکاران امروزه بر این باورند که بک لینک ها به اندازه گذشته موثر نیستند نظرسنجی اخیر توسط بری شوارتز از میزگرد موتورهای جستجو فاش شد.

موتورهای جستجو از الگوریتم های پیچیده ای برای ارزیابی ارتباط و قابل اعتماد بودن بک لینک ها استفاده می کنند. آنها عواملی مانند موارد زیر را در نظر می گیرند:

  • ارتباط وب سایت پیوند دهنده
  • ارتباط متن لنگر استفاده شده در پیوند.
  • قدرت کلی دامنه پیوند دهنده.

این بدان معنی است که داشتن تعداد زیادی بک لینک دیگر برای افزایش رتبه وب سایت کافی نیست. در عوض، آن پیوندها باید با کیفیت بالا و از منابع معتبر تهیه شده باشند.

علاوه بر این، افزایش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در الگوریتم‌های موتورهای جستجو، شناسایی و جریمه کردن بک لینک‌های با کیفیت پایین را آسان‌تر کرده است، به‌ویژه آنهایی که از طریق طرح‌های لینک‌سازی یا سایر روش‌های غیراخلاقی به دست می‌آیند.

این باعث کاهش بیشتر ارزش کلی بک لینک ها در سئو شده است. استفاده از تاکتیک های پیوند هرزنامه به جای افزایش رتبه وب سایت به آن آسیب می رساند.

در حالی که بک لینک ها هنوز در سئو نقش دارند، اهمیت آنها در سال های اخیر کاهش یافته است. موتورهای جستجو در نحوه ارزیابی آنها پیچیده تر شده اند.

به جای تمرکز صرف بر روی دستیابی به بیشترین تعداد بک لینک ممکن، اکنون برای صاحبان وب سایت مهم تر است که بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا و مرتبط تمرکز کنند که احتمالاً بک لینک های طبیعی و ارگانیک را از منابع معتبر به دست می آورند.

این نه تنها رتبه یک وب سایت را در SERP ها بهبود می بخشد، بلکه برای کاربران آن ارزش ایجاد می کند و اعتماد موتورهای جستجو را ایجاد می کند.

Duy Nguyen خود گوگل، از تیم جستجوی کیفیت، نشان داد که اهمیت بک لینک در سال های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است. همانطور که چشم انداز جستجو در حال تکامل است، اهمیت بک لینک ها در تعیین رتبه وب سایت در نتایج جستجو کاهش یافته است.

گفته می‌شود، در حالی که بک لینک‌ها اصلی‌ترین و نهایی سئو نیستند، اما همچنان در بهبود دید وب سایت در جستجو نقش دارند.

برای به حداکثر رساندن مزایای بک لینک و جلوگیری از جریمه شدن توسط موتورهای جستجو، برای صاحبان وب سایت مهم است که بهترین شیوه ها را دنبال کنند.

اول از همه، مهم است که بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا و مرتبط که برای کاربران مفید و ارزشمند باشد، تمرکز کنید.

نتیجه طبیعی و ایده آل این است که سایر وب سایت ها بخواهند به محتوای شما پیوند دهند و در نتیجه بک لینک های ارگانیک به دست بیاورند.

علاوه بر این، از طرح های لینک بیلدینگ دوری کنید. آنها ممکن است یک تقویت کوتاه مدت ایجاد کنند، اما دوام نخواهند داشت. موتورهای جستجو وب‌سایت‌هایی را که درگیر چنین تاکتیک‌هایی هستند، شناسایی و جریمه می‌کنند، که هرگز ارزشمند نیستند.

به جای تاکتیک های اسپم، بر ایجاد روابط با سایر وب سایت ها و کارشناسان صنعت تمرکز کنید تا بک لینک های طبیعی و با کیفیت بالا به دست آورید. این کار از طریق:

  • وبلاگ نویسی مهمان
  • شرکت در بحث ها و انجمن های آنلاین.
  • به اشتراک گذاری اطلاعات و منابع مفید

برای اطمینان از کیفیت و شهرت وب سایت هایی که به شما لینک می دهند، به طور مرتب نمایه بک لینک خود را بررسی کنید. این فعالیت همچنین به شما کمک می‌کند تا لینک‌های ورودی هرزنامه‌ای را که ممکن است بخشی از حمله منفی کمپین سئو از سوی رقبای مخرب باشد، شناسایی کنید.

با استفاده از ابزارهایی مانند Google Search Console، Semrush و Ahrefs، بینش‌هایی در مورد وب‌سایت‌هایی که به محتوای شما پیوند می‌دهند و متن لنگر مورد استفاده آن‌ها به دست خواهید آورد.

به طور کلی، در حالی که اهمیت بک لینک در سئو کاهش یافته است، و به گفته گوگل، کاهش خواهند یافت، آنها همچنان در بهبود رتبه یک وب سایت نقش دارند.

با پیروی از بهترین شیوه ها و تمرکز بر ایجاد محتوای مفید که احتمالاً بک لینک های طبیعی و باکیفیت به دست می آورد، صاحبان وب سایت می توانند دید خود را در نتایج جستجو بهبود بخشند و ارزشی را برای کاربران خود فراهم کنند.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.



محتوا مارکتینگ

By psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *