“ما در حدود 100000 ترافیک ارگانیک ماهانه هستیم، اما نمی توانیم موقعیت ها و تبدیل های SERP را حفظ کنیم…”
“ما در 530000 ترافیک ارگانیک ماهانه هستیم، اما رشد ما راکد شده است و نمیتوانیم افزایش پیدا کنیم…”
من نگرانیهای مشابه سئو را از شرکتهای SaaS میشنوم. پس از کار بر روی ممیزی های متعدد، متوجه شدم که اکثر آنها با مسائل سئو که بر هزینه های جذب مشتری تأثیر می گذارد و درآمد را کاهش می دهد، دست و پنجه نرم می کنند.
1. اصطلاحات مارک دار دیده شدن بیشتری دارند
بسیاری از وبسایتهای SaaS ترافیک قابلتوجهی با نام تجاری دریافت میکنند، اما برای جستجوی غیر مارک، کمترین دید را دارند.
حتی تک شاخ های مناطقی مانند ایالات متحده، بریتانیا و هند که به سرعت در حال رشد هستند، با وجود ترافیک برندهای بیشتر، با مشکل مواجه هستند.
به عنوان مثال، blockchain.com 911500 بازدید ارگانیک ماهانه در هر Semrush دارد:
اما نگاه کردن به ترافیک مارک دار در مقابل ترافیک غیر مارکی داستان متفاوتی را بیان می کند.
همین الگو را می توان با Monzo.com نیز مشاهده کرد.
از حدود 656500 ترافیک جستجوی ارگانیک ماهانه، 94.4٪ دارای مارک و فقط 5.6٪ غیر مارک هستند.
اگر از طریق بازاریابی عملکردی و سرمایهگذاری که منجر به ارزشگذاری میشود، محبوبیت زیادی کسب کردهاید، هدایت ترافیک برند عالی است.
با نادیده گرفتن عبارات غیر مارکی که جستجوگران شما استفاده می کنند، مشتریان خود را در مقابل رقبا از دست می دهید. از دست دادن چنین فرصت هایی می توان با اولویت بندی ترافیک بدون برند و برند جلوگیری کرد.
متأسفانه، بیشتر شرکتهای SaaS تنها زمانی به اهمیت رشد ارگانیک پی میبرند که دیگر خیلی دیر شده باشد.
2. استراتژی محتوای سئو ناقص
قبل از سرمایه گذاری در سئو، اکثر تیم های بازاریابی محصول SaaS شروع به تولید محتوا بر اساس مراحل سفر مشتری می کنند.
با این حال، آنها بیشتر بر روی ایجاد محتوای ملاحظه و تصمیم تمرکز می کنند در حالی که به طور کلی مراحل آگاهی و علاقه را نادیده می گیرند.
این نوع محتوا اغلب حول محور اصطلاحات مارکی می چرخد که به بازاریابی عملکرد و اطلاع رسانی ایمیل کمک می کند – اما نه سئو.
تیم های بازاریابی محصول معیارهایی برای تعقیب دارند و این رویکرد محتوا از آن پشتیبانی می کند.
آنها میخواهند MQL (سرنخهای واجد شرایط بازاریابی) و SQL (سرنخهای واجد شرایط فروش) را سریعتر دریافت کنند تا به اهداف MRR (درآمد تکراری ماهانه) و ARR (درآمد تکراری سالانه) دست یابند.
اما وقتی روی سئو سرمایه گذاری می کنید، هدف فقط دریافت MQL و SQL بیشتر نیست، حتی اگر مشتریان یا روسای شما آنها را بخواهند.
اگرچه مدیریت ارشد از کانال ارگانیک سرنخ میخواهد، اما باید بدانند که KPI آنها بر اساس استراتژی مورد استفاده متفاوت است.
مشاور رشد گائتانو دی ناردی نکاتی را ارائه می دهد در مورد تجزیه منابع ترافیک و اهداف آنها:
آن را به این صورت تقسیم کنید:
1. جذب تقاضا – جستجوی پولی / شرکت های وابسته
2. جذب تقاضا – صفحه قیمت گذاری / درخواست نسخه ی نمایشی
3. آموزش / اکتشافی – صفحات وب سایت اصلی
4. آموزش / اکتشافی – وبلاگ و منابع
هدف اصلی یک وب سایت SaaS ایجاد دید در موتورهای جستجو برای پرس و جوهایی است که مشتریان جستجو می کنند. این تنها با هدف قرار دادن پرس و جوهای مناسب امکان پذیر است.
اگر مشتری ایده آل شما به دنبال آن نیست [Your product name + feature benefits]، از طریق موتورهای جستجو قابل مشاهده نخواهید بود.
اگر علاقه ای به هدایت افراد مرحله آگاهی به وب سایت ندارید، استراتژی محتوای شما برای سئو باید پرس و جوها و موضوعاتی را هدف قرار دهد که حداقل در مرحله علاقه قرار می گیرند.
3. ارزش محتوای ناپایدار
اخیراً با دو استارتآپ صحبت کردم که قبلاً یک کتابخانه یا منبع محتوای گسترده دارند. با این حال، به گلوگاهی برای پوسته پوسته شدن رشد ارگانیک تبدیل شده است.
چگونه؟ آنها وبلاگ های زیادی نوشته اند، اما تنها تعداد کمی از آنها به صورت ارگانیک خوب عمل می کنند.
ممکن است موضوع چه بوده باشد؟
هنگام نوشتن و انتشار بسیاری از محتواها بدون بررسی و تحلیل مناسب، ارزش محتوا در تمام محتوا حفظ نمی شود.
من تیم های بازاریابی SaaS یا SEO را دیده ام که در مورد هدف گذاری برای انتشار 40 تا 60 مقاله در ماه هیجان زده اند. در چنین مقیاسی، کنترل کیفیت محتوا ممکن است آسیب ببیند.
به همین دلیل است که من یک فرآیند بررسی کامل محتوا را توصیه می کنم که به موارد زیر نگاه می کند:
- الزامات: آیا مطالب طبق بریف تحویل داده شد؟
- نیت متنی: آیا محتوا زمینه مناسبی دارد؟ آیا هدف کاربر را برآورده می کند؟
- پیام های برند و بررسی تبلیغاتی: آیا نام تجاری و محصولات/خدمات آن با پیام رسانی مناسب در سراسر قطعه قرار گرفته اند؟
اکنون، با قویتر شدن ChatGPT، به هر حال باید یک ویرایشگر داشته باشید.
قرار دادن محتوای زیاد برای افزایش مقیاس خوب است، اما اگر ارزش کمتری نسبت به رقبای شما ارائه دهد، نتایج هرگز پایدار نخواهد بود.
4. تمرکز بر خلاقیت در سئو
یکی دیگر از چالش های مهم با سئوی SaaS این است که تیم بازاریابی محصول برای جذب جمعیت به خطوط خلاقانه نیاز دارد.
به عنوان مثال، به تیتر فوق العاده ای که توسط Dyte.io نوشته شده است نگاه کنید.
خوب، این یک ارائه دهنده SDK پخش ویدئو است. مخاطبان توسعهدهنده یا CTO آنها میتوانند SDK را درک کنند، اما از آنجایی که خطهای پانچ جذاب و جذاب هستند، از آنها به عنوان سرفصل استفاده میکنند.
بیایید مثال دیگری از یک عنوان شگفتانگیز از Adapt.io بگیریم.
آنها پلتفرم تسریع فروش هستند که تجزیه و تحلیل هوشمند خریدار را برای هدف گیری مناسب ارائه می دهند.
هیچ مشکلی وجود ندارد، اما کمک به کاربران و موتورهای جستجو را از دست می دهد تا بفهمند دقیقاً چه کاری را از طریق عنوان انجام می دهند.
راهنمای شروع SEO گوگل معتقد است که باید از تگ های عنوان برای تأکید بر متن مهم استفاده کنید.
اسناد Google در مورد سرفصلها و عنوانها همچنین نوشتن عناوین اسناد را بر اساس هدف اصلی سند پیشنهاد میکند.
بیایید نمونه ای از بزرگترین پلتفرم SaaS را که بسیاری از مشتریان ما از آن الهام گرفته اند، Salesforce، در نظر بگیریم:
تیتر خود را ذکر کرده اند.
بیایید مثال دیگری از پلتفرم حقوق و دستمزد محبوب منابع انسانی، Keka را در نظر بگیریم:
نه تنها خوانندگان، بلکه موتورهای جستجو می توانند بفهمند که این پلت فرم چیست.
شما باید یاد بگیرید که چگونه به موتورهای جستجو کمک کنید تا بفهمند شما چیست و چه کاری انجام میدهید تا بتوانند در زمان مناسب شما را در مقابل مشتریانتان قرار دهند.
بنابراین خطوط خلاقانه برای بازاریابی عملکرد عالی هستند، اما متعادل کردن آنها با پرس و جوهای صحیح می تواند شما را حتی در سئو به اوج برساند.
دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.
5. محتوای پوسیده
کتابخانه های محتوای گسترده اغلب از تحلیل محتوا، کاهش مداوم اما آهسته در برداشت ها، کلیک ها و ترافیک محتوا رنج می برند.
بنابراین زمانی که به انتشار مطالب جدید ادامه می دهید، باید مطالبی را که در گذشته منتشر شده اند به خاطر بسپارید. هنگامی که آنها دیگر برای مخاطب ارزشمند نیستند، موتورهای جستجو ممکن است برای بسیاری از پرس و جوها، محتوا را از SERP حذف کنند.
انتشار محتوا تنها 20 درصد از کار است. بقیه در حال بهینه سازی آن برای داشتن قطعه های برجسته است.
6. هیچ طرحی برای بهینه سازی محتوا وجود ندارد
هنگامی که محتوا نوشته و منتشر شد، تیم باید به خاطر داشته باشد که عملکرد آنها را نظارت کند.
و این فقط در مورد شرکتهای SaaS صدق نمیکند، بلکه بسیاری از شرکتها در بخشهای مختلف که به خطوط لوله محتوای سنگین برای سئو متکی هستند.
آنها فقط وبلاگ ایجاد می کنند تا ارزش صفحات تجاری را افزایش دهند. اگر آن وبلاگ ها این ارزش را به ارمغان می آورند، خوب است. در غیر این صورت، تمرکز باید بر روی تولید محتوای جدید باشد.
اما زمانی که محتوا را به صورت دوره ای بهینه نمی کنید:
- نمیتوانید بازگشت سرمایه محتوا را به حداکثر برسانید زیرا تمام محتوایی که منتشر میکنید باعث ایجاد ترافیک یا تبدیل نمیشود.
- شما فرصت های داشتن نقاط تماس مختلف را برای آوردن مخاطب هدف به وب سایت از دست می دهید.
- اگر فیلترهایی را به مخاطبان هدف خود اضافه کنید یا موقعیت نام تجاری خود را تغییر دهید و آنها را در تمام محتوا به روز نکنید، با پیامرسانی ثابت برند مشکل دارید که میتواند مخاطبان هدف شما را گیج کند.
7. آدمخواری کلمات کلیدی
آدم خواری کلمات کلیدی نیز یک مشکل بزرگ در بین وب سایت های SaaS است.
به عنوان مثال، این موضوعات می توانند آدمخواری کلمه کلیدی را برای یک برنامه تلفن نرم افزاری VoIP ایجاد کنند:
- Softphone چیست؟ چرا شما به آن نیاز دارید؟
- Softphone: تعریف، مزایا، چالشها و موارد دیگر
- اهمیت یک تلفن نرم افزاری
- 6 مزیت تلفن نرم افزاری
وقتی اولین موضوع را می نویسید، به طور انحصاری به تعریف یک تلفن نرم افزاری و مزایای آن با جزئیات پرداخته اید.
و اکنون می دانید که منظور دوم و همه موضوعات دیگر همین است.
در این مورد، احساس می کنید که اولین وبلاگ دارای پرس و جوهای هدف زیر است:
- Softphone چیست؟
- دلایلی که شما به یک تلفن نرم افزاری نیاز دارید
و دومی دارد:
- تعریف تلفن نرم افزاری
- مزایای گوشی های نرم افزاری
- مزایای گوشی های نرم افزاری
- چالش های گوشی های نرم افزاری
هدف کسی که دو مطلب اول را می خواند یکی است. و از این رو، پرس و جوهای هدف نیز یکسان هستند. آنها فقط از نظر معنایی به هم مرتبط هستند.
ممکن است موضوعات متمایز به نظر برسند، اما مخاطبان، زمینه و پرسشها ثابت میمانند. در واقع، فقط عنوان ها متفاوت است.
برای رفع این مشکل، میتوانید هر دو مقاله را ادغام کنید و مقالهای را که عملکرد ضعیفی دارد یا ارزش کمی دارد حذف کنید.
8. استفاده کم از پیوندهای داخلی
پیوند داخلی در وب سایت های SaaS به دو صورت انجام می شود:
قرار دادن بخشهای «بیشتر بخوانید» بین پاراگرافها
حتی اگر آنها را به صورت متنی پس از چند پاراگراف اضافه کنید، در حین خواندن وقفه ایجاد می کند. افزودن آنها در جملات با استفاده از متن لنگر صحیح بهتر است تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد.
بخش «بیشتر بخوانید» باید هنگام اشتراکگذاری نسخه توسعه یافته موضوع مورد بحث استفاده شود.
پیوند دادن متن لنگر سطح بالا ذکر شده در محتوا انجام نشد
تمام محتوا فقط در حالی که به جستجویی که محتوا برای آن نوشته شده است نگاه می شود منتشر می شود.
برای مثال، اگر محتوا درباره «نحوه عملکرد سیستمهای مدیریت منابع انسانی» باشد، پیوندها به همه وبلاگها و صفحات فرود در اطراف منابع انسانی داده میشود، اما به صفحه حقوق و دستمزد داده نمیشود، حتی اگر در جایی در محتوا استفاده شده باشد.
در زیر صفحه پیوند داخلی برای یکی از مشتریان ما آمده است:
این نیز یک اشتباه در بهینه سازی محتوا است که می تواند ارزش محتوای شما را کاهش دهد.
همانطور که راهنمای شروع گوگل نشان می دهد، متن لنگر باید به کاربران و موتورهای جستجو کمک کند تا بفهمند صفحه درباره چیست.
سیروس شفارد آخرین مطالعه در اولویت لینک انتخابی گوگل پیشنهاد میکند انکر متن و تصویر خود را عاقلانه انتخاب کنید.
ایجاد یک ساختار پیوند داخلی قبل از ایجاد محتوا می تواند بازگشت سرمایه سئو را به حداکثر برساند.
9. کپی کورکورانه رقبا برای بک لینک
اکثر مشتریانی که با آنها صحبت کردهام، بک لینکهای تمام رقبای خود را میخواهند – حتی اگر سایت خودشان در حال حاضر 600000 بازدیدکننده ارگانیک ماهانه داشته باشد.
رقیب من بک لینک را از آمازون گرفته است. ما به اون نیاز داریم!”
خوب، نه واقعا. فقط به این دلیل که رقیب شما آن بک لینک را به دست آورده است به این معنی نیست که مرتبط است.
آنها ممکن است دنبال بک لینک های نامربوط رفته باشند. آیا شما نیز باید آن را انجام دهید؟
این نباید در مورد کپی کردن کورکورانه استراتژی شخص دیگری باشد. بک لینک های رقبای خود را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و شناسایی کنید که مرتبط ترین آنهاست.
این به شما کمک میکند تا از تلاشها در جهت اشتباه و هدر دادن منابعی که میتوانستند در جای دیگری به خوبی خرج شده باشند، جلوگیری کنید.
10. توزیع محتوای کافی یا صفر
از آنجا که رشد باید برای مشاغل SaaS سریع اتفاق بیفتد، سئو باید سرعت خود را افزایش دهد. نکته منفی این است که توزیع محتوا به یک فکر بعدی تبدیل می شود.
کار شما به انتشار محتوا ختم نمی شود. شما باید یک استراتژی توزیع داشته باشید.
سئو نمی تواند به تنهایی در بازی بازاریابی و تجارت بازی کند.
شما باید به «سئوی بازاریابی مجدد» فکر کنید که بر آنچه میتوانید در جستجو کمک کنید، خواه افراد، پلتفرمها یا حضور SERP تمرکز کند.
محتوای SaaS را میتوان برای اطمینان از اینکه تلاشهای شما نتایج مورد انتظار را هدایت میکند، تغییر کاربری داده، توزیع مجدد یا سندیکا کرد. به طور خلاصه، ROI محتوا به حداکثر می رسد.
سئوی SaaS باید یک سرمایه گذاری دقیق و استراتژیک باشد
برای شرکتهای SaaS، تمرکز بر بازاریابی عملکرد و استراتژیهای تولید سرنخ خروجی انتظار میرود.
اما وقتی به درستی انجام شود، سئو این قابلیت را دارد که هزینه های جذب مشتری شما را کاهش دهد و بازگشت سرمایه بازاریابی را به طور چشمگیری به حداکثر برساند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.