(آخرین به روز رسانی در: 3 ژانویه 2023)
تجزیه و تحلیل مخاطبان یک کار بسیار مهم است که کسب و کار کوچک شما باید هنگام شروع روی آن تمرکز کند. پرسیدن اینکه کاربران شما از محصولات و خدمات شما چه می خواهند، برای رشد و پایداری کسب و کار ضروری است.
اغلب، شرکتی را می بینیم که پرسشنامه یا عکسی را ارسال می کند و بازخورد کاربران را در رسانه های اجتماعی می خواهد. سپس بازاریابان داده های جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل می کنند تا نحوه بهبود محصولات و خدمات خود را بیابند و یادداشت کنند که کاربران چه چیزهایی را در مورد آنها دوست دارند یا دوست ندارند.
هر کسبوکار جدید باید برنامهای مناسب برای نزدیک شدن به یک گروه جمعیتی یا هدف خاص داشته باشد تا محصولات و خدمات خود را بهتر به صورت آنلاین تبلیغ کند.
تحقیق در مورد مخاطبان برای هر کمپین بازاریابی ضروری است و بینش هایی را به شما می دهد که از بسیاری جهات دیگر نخواهید داشت. اما تحقیق مخاطب دقیقا چیست؟ بیایید در این وبلاگ جدید محتوامارکتینگ بدانیم.
پژوهش مخاطب چیست؟
این تحقیق بر روی یک مخاطب هدف خاص یا مخاطبان بالقوه انجام می شود. هدف این است که علایق، عادات و رفتارهای مخاطب را بیابید و از طریق یک سری سؤالات و پست های خوب، مشکلات برند یا محصولات خود را شناسایی کنید.
اساسا این است راهی برای درک آنچه مخاطبان شما هستند می خواهد بنابراین می توانید تجربه ای را که به آنها ارائه می دهید بهبود ببخشید. تحقیق در مورد مخاطب همچنین یک راه عالی برای بررسی مخاطبان قبل از راه اندازی یک محصول یا خدمات عالی است. توسعه محصول می تواند طولانی باشد و به زمان زیاد و معمولاً پول نیاز دارد، بنابراین تحقیق کامل در مورد نیازهای کاربر می تواند موفقیت محصول را به حداکثر برساند.
تحقیق مخاطب و تحقیقات بازار: تفاوت چیست؟
در حالی که تحقیقات مخاطب بخش خاصی از بازار را هدف قرار می دهد، مانند دنبال کنندگان شما، به عنوان مثال، با تحقیقات بازار، ما اطلاعاتی در مورد بازاری که در آن درگیر هستیم جمع آوری می کنیم. این بدان معناست که سایر شرکت ها، محصولات، خدمات و پشتیبانی بخش به همان اندازه مهم در بازاریابی هستند. .
تحقیقات بازار می تواند اولین قدمی باشد که یک کسب و کار کوچک انجام می دهد زیرا می تواند اطلاعات مهمی مانند موارد زیر را ارائه دهد:
- اندازه بازار
- گروه جمعیتی فعال
- قدرت اقتصادی مشتری
- قیمت تمام گزینه های جایگزین
اینها اولین گامهای مهمی هستند که یک کسبوکار کوچک باید قبل از شروع سفر خود در بازار انجام دهد و تفاوت قابلتوجهی با تحقیقات مخاطبان دارد.
درک مخاطب در مقابل پژوهش مخاطب
درک مخاطبان خود عملاً همان تحقیق در مورد مخاطب است. ایجاد سؤالات کاوشگر از طریق پست های هوشمندانه راهی برای درک نیازهای مشتری شماست.
چند نوع تحقیق مخاطب وجود دارد؟
استخراج اطلاعات از مخاطبان در مورد آنچه که در محصولات شما دوست دارند یا نه مانند دریافت مسیر برای یک سفر جاده ای است. اگر فکر می کنید می توانید بدون نقشه آن را بسازید، باید تجدید نظر کنید! ایجاد روابط با مشتری، تلاش های بازاریابی شما را بهبود می بخشد و به کسب و کار کوچک شما کمک می کند تا به سطح بعدی برسد.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که پنج نوع تحقیق درباره مخاطب وجود دارد:
- رسانه های اجتماعی
- اولیه
- ثانوی
- کیفی
- کمی
رسانه های اجتماعی
اینترنت چیزهای جالب زیادی را به ارمغان آورده است و به جرأت می توان گفت که رسانه های اجتماعی نیز در میان آنها هستند. گزارش اخیر Statista می گوید که از 5 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان، 4.65 میلیارد در رسانه های اجتماعی هستند. بنابراین بازاریابان دست خود را روی آن بازار می مالند که می تواند مشتریان بالقوه زیادی را به همراه داشته باشد.
تحلیل رفتار مصرف کننده در رسانه های اجتماعی امروزه آسان است. فیسبوک و اینستاگرام ابزارهای بیشماری را ارائه میدهند تا بفهمید چند نفر محتوای شما را مشاهده کردهاند، آخرین پست شما چقدر تعامل داشته است و بسیاری موارد دیگر، بنابراین اغلب از آنها استفاده کنید.
تحقیقات اولیه
این نوع تحقیق مستقیماً توسط تجارت کوچک یا آژانس شما منتقل می شود استفاده از پست ها، پرسشنامه ها، مصاحبه ها و تست های میدانی محصول برای ثبت بازخورد مشتریان. این مستقیم ترین نوع تحقیق است، برای تولید نتایج معتبر نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد، اما به طور کلی انجام آن آسان است. دانش آموزان از تحقیقات اولیه برای پروژه های مدرسه و شرکت های خود برای ارزیابی کمپین های بازاریابی خود استفاده می کنند.
تحقیق ثانویه
همانطور که احتمالا حدس زدید، تحقیقات ثانویه اطلاعات در دسترس عموم را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند. اینها معمولاً تحقیقاتی هستند که توسط نهادهای دولتی یا سایر نهادها انجام می شود که داده های خود را به صورت آنلاین ذخیره کرده اند تا همه ببینند. در روزنامه نگاری به آن داده ژورنالیسم یا تحقیق میزی گفته می شود و به همین نوع تحقیق اطلاق می شود.
تحقیق کیفی
تحقیق کیفی باز است که از طریق نظرسنجی و مصاحبه تلفنی منتقل می شود. تمرکز بر عواطف و احساسات مخاطب به جای حقایقی مانند نوع زیر. بیشتر بر روی کیفیت داده ها تمرکز می کند تا اینکه حجم زیادی را ضبط کند. مثل اینه که یک مخاطب در یک مخاطب.
به عنوان مثال، مطالعات موردی از جمله این نوع تحقیقات هستند که بر یک موضوع یا گروه هدف خاص تمرکز دارند و به عنوان کامل شناخته می شوند.
تحقیقات کمی
کمی بیشتر است رویکرد آماری برای جمع آوری اعداد همانطور که تحقیقات کیفی نشان می دهد، به جای عواطف و احساسات، سن و درصد را دوست دارند. داده های این نوع تحقیقات از تعاملات آنلاین مانند یک وب سایت تجارت الکترونیک با تجزیه و تحلیل داده های Google Analytics برای یک صفحه وب خاص به دست می آید.
پرسشنامهها و نظرسنجیها از جمله محبوبترین اشکال تحقیقات کمی هستند که دادههای ترجیحی را بدون بیان دلیل انتخاب خاص ارائه میدهند.
به عنوان مثال، ممکن است بپرسید، “آیا فیلم A را ترجیح می دهید یا فیلم B؟” کاربران بدون اینکه به شما بگویند جنبه احساسی که بر انتخاب آنها تأثیر می گذارد، انتخاب می کنند.
شروع با تحقیق در مورد مخاطب
این مهم است که بدانید راه های زیادی برای شروع تحقیقات مخاطبان برای کسب و کار کوچک شما وجود دارد. اینها برخی از پیشنهادات ما هستند تا به شما کمک کنند.
برنامه داشته باشید
دانستن اینکه دقیقاً چه چیزی را می خواهید تحقیق کنید تقریباً نیمی از کار است! هدفی را پیدا کنید و قبل از شروع مشکل بالقوه ای را که می خواهید حل کنید شناسایی کنید. از خود بپرسید که در کسب و کار خود در تلاش برای حل چه چیزی هستید. این احتمالا کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد.
بررسی نحوه ردیابی پاسخ های خود به همان اندازه مهم است. ابزارهای آنلاین مانند Hotjat Surveys و Surveymonkey می توانند به شما کمک کنند نظرسنجی های معناداری برای مخاطبان خود ایجاد کنید، که سپس می توانید از طریق ایمیل یا کانال های اجتماعی ارسال کنید. جمله بندی دقیق و بازاریابی برخی از ابزارهای ویژه برای موفقیت نظرسنجی شما در به دست آوردن نتایج عالی هستند.
از مخاطبان خود سؤالات درست بپرسید
یاد آوردن؛ چیزی به نام سوال احمقانه یا اشتباه وجود ندارد! با پرسیدن سوالات درست از مخاطبان خود، با آنچه دنبال می کنید مرتبط بمانید.
ابتدا باید مخاطبان هدف نظرسنجی خود را قفل کنید. با پرسیدن برخی از سوالات جمعیت شناختی از جمله سن و منطقه از مخاطبان خود شروع کنید. این می تواند به ایجاد یک نمایه ناشناس برای جستجوی شما کمک کند و آنها را به گروه های کوچکتر تقسیم کند تا نتیجه گیری های متفاوتی حاصل شود.
«چرا» و «چگونه» شخصیت داستانی و بازتابی بیشتری دارند. با این حال، سؤالات فرضی یا پیشبینیکننده میتوانند با «چه میشد» شروع شوند و میتوانند نتایج متفاوتی را از گروه هدف شما استخراج کنند.
به یادگیری ادامه دهید
حقیقت درباره مخاطب شناسی این است که هرگز به پایان نمی رسد. کاربران می توانند عادت ها را تغییر دهند یا تصمیمات خود را در طول زمان تغییر دهند. با پشتکار، بازاریابان این آمار را به روز نگه می دارند، که حیاتی است و نتایج و تجربه ای را برای آینده به ارمغان می آورد.
تحقیق در مورد مخاطب یک فرآیند مستمر است که کسب و کار کوچک شما را در طول زمان بهبود می بخشد. بنابراین، داده های جمع آوری شده خود را به صورت دوره ای بررسی کنید – به تحقیق در مورد بازار و توسعه استراتژی های جدید برای آزمایش چیزهای جدید ادامه دهید. تست A/B یکی دیگر از راه های مهم برای دیدن آنچه که مخاطبان شما ترجیح می دهند است. نسخه های مختلف محتوای خود را در تمام کانال های بازاریابی خود ببینید و تفاوت ها را با هم مقایسه کنید.
از ابزارهای مناسب استفاده کنید
ابزارهای زیادی برای درک بهتر مخاطبان به راحتی در دسترس هستند. تحقیق در مورد مخاطب بخش مهمی از بازاریابی است، بنابراین شما به ابزارهایی برای کمک به شما در آن حوزه نیاز دارید. قبل از ادامه، مهم است که توجه داشته باشید که اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، رسانههای اجتماعی درخشانترین راه برای شروع جستجو هستند.
در زیر فهرستی از ابزارهای هیجان انگیزتری وجود دارد که می توانید برای تحقیق خود از آنها استفاده کنید. ممکن است برخی از این موارد مانند Yelp برای شما عجیب به نظر برسند، اما منبع اطلاعاتی عالی هستند، بنابراین آنها را در فهرست نهایی خود نگه دارید زیرا مطمئناً به آنها نیاز خواهید داشت!
نمونه های تحقیق مخاطب
برای خاتمه، اجازه دهید به نمونههای تحقیق درباره مخاطبین از شرکتهای معروفی مانند لگو و مکدونالد و همچنین تلاش ناموفق کوکاکولا در دهه 70 نگاهی بیندازیم!
همانطور که Sapio Research، یک شرکت تحقیقات بازار B2B، خاطرنشان می کند، لگو دریافته است که تنها 9٪ از مشتریان آنها را زنان تشکیل می دهند. بنابراین آنها تصمیم گرفتند محصولاتی را تولید کنند که برای مخاطبان زنانه جذاب تر باشد.
مک دونالد تشخیص داد که مردم بیشتر مشتاق غذای سالم و ارگانیک هستند، بنابراین تصمیم گرفتند غذاهای مغذی تری را در منوی غذایی خود بگنجانند و در مورد نحوه پرورش حیواناتشان شفافیت بیشتری ارائه کنند.
از نظر شکستها، باید معرفی «کک جدید» را فهرست کنیم، تلاشی که شرکت کوکاکولا پس از کاهش فروش نوشابه در دهه 1970 انجام داد.
این شرکت فکر میکرد که طعم و مزه دلیل این کاهش است، بنابراین تصمیم گرفتند تا New Coke، یک نسخه شیرینتر از نسخه اصلی را برای بهبود وضعیت منتشر کنند، اما نتایج ایدهآل نبود. برعکس، این کاهش حتی تندتر بود و شرکت را مجبور کرد تا چند سال بعد با موفقیت بزرگ دوباره وارد کوکای کلاسیک شود. جامعه آنقدر از این تصمیم قدردانی کردند که به برندی که امروز نیز ادامه دارد، پایبند ماندند.
با داده های عالی، تحقیقات مخاطب عالی ارائه می شود!
با این گفته، بدیهی است که تحقیقات مخاطبان می تواند بینشی به شما بدهد که می تواند به کسب و کار شما کمک زیادی کند. این نوعی تحقیق است که زمینه داده های شما را فراهم می کند و گامی ضروری برای رسیدن به نتیجه استراتژی بازاریابی مطلوب است.
بدون این بخشهای مهم اطلاعات، تحقیقات مخاطب به شما نتایجی نمیدهد که بتوانید با آن بازی کنید. همانطور که جهان در حال تکامل است، پایگاه مشتریان شما نیز تغییر می کند. به روز نگه داشتن تحقیقات شما تضمین می کند که نیازها، علایق و رفتارهای مخاطبان خود را به صورت آنلاین درک می کنید، بنابراین می دانید که چگونه محصولات و خدمات خود را به درستی برای آنها تنظیم کنید.