تقاضا برای سئو سالانه بر اساس داده های Google Trends و Exploding Topics در حال افزایش است. برای بسیاری از کسب و کارها، دسترسی به جستجوی ارگانیک هنوز منبع قابل توجهی از ترافیک، سرنخ ها و فروش است.
با وجود این، هیچ خوش بینی قابل مشاهده ای در صنعت وجود ندارد. برخی می گویند که بحران اقتصادی در حال ظهور اولین و سخت ترین ضربه را به صنعت سئو خواهد زد، زیرا چند اخراج از مدیران ارشد سئو و رهبران صنعت به چنین ترس هایی دامن زده است.
این من را به یاد نقل قول معروفی در مورد خوش بینی در مقابل بدبینی منسوب به هنری فورد می اندازد:
“چه فکر کنید که می توانید، چه فکر کنید نمی توانید – حق با شماست.”
یک پیش گویی خودشکوفایی به این صورت عمل می کند. وقتی فکر نمیکنید میتوانید به آن برسید، حتی سعی نمیکنید یا خودتان را خرابکاری کنید. وقتی باور داشته باشید که می توان آن را انجام داد، از سوی دیگر، موفق خواهید شد و علی رغم برخی موانع، آن را محقق خواهید کرد.
به همین دلیل مهم است که وضعیت را خوش بینانه یا حداقل واقع بینانه ببینیم. در حال حاضر، ما همچنان شاهد افزایش تقاضا برای خدمات سئو و فرصت های شغلی مربوطه هستیم. بله، سئو زنده و خوب است.
سئو دیگر فقط فنی نیست
در طول سال ها، سئو به طور فزاینده ای به عنوان فنی برچسب گذاری شده است تا خود را از سایر رشته ها متمایز کند و سرمایه گذاری را توجیه کند. با این حال، در واقعیت، سئو بسیار بیشتر از اطمینان از خزیدن، نمایه سازی و رندر کردن یا مراقبت از برچسب های متعارف و نتایج غنی است.
اغلب 80 درصد از کار واقعی سئو مربوط به محتوا و وظایف اجتماعی است. سئوی محتوا معمولاً به عنوان بازاریابی محتوا یا انتشار ساده برچسب گذاری می شود و (به اشتباه) به طور کامل به تیم های دیگر اختصاص داده می شود در حالی که سئوی اجتماعی واقعاً (فقط) در مورد رسانه های اجتماعی نیست، بلکه در مورد روابط اجتماعی با افرادی است که احتمالاً به شما پیوند می دهند:
- صاحبان وب سایت
- وبلاگ نویسان
- روزنامه نگاران
- ویراستاران.
- ناشران
قبل از درخواست لطف، به خصوص موارد بزرگ مانند پیوند، باید با اینفلوئنسرهای واقعی روابط برقرار کنید. به نوعی، دسترسی واقعی تنها آخرین مرحله سئوی اجتماعی مناسب است.
دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.
یکی از دلایلی که گفته شد سئو مرده است، ترافیک رسانه های اجتماعی است. فیسبوک در دوران اوج خود، بازدیدکنندگان بیشتری را نسبت به گوگل به سمت ناشران جذب کرد – روندی که از سال 2017 معکوس شد. به سرعت تا سال 2023، ترافیک جستجوی ارگانیک غالب است در حالی که ترافیک رسانه های اجتماعی همچنان رو به کاهش است.
به هر حال این یک یا یا نیست.
امروزه سئو و رسانه های اجتماعی دست به دست هم بده – اگرچه بسیار کمتر از چند سال پیش، زمانی که Google+ و نشانهگذاری نویسندگی، شاخصهای واضح جستجوی اجتماعی بودند، آشکارتر بود. علیرغم اینکه گوگل این دو ابزار و ویژگی های اجتماعی دیگر را کنار گذاشته است، جستجو ذاتاً اجتماعی است.
فقط به این مزایا فکر کنید:
- توییتر میتواند دید شما را مستقیماً در Google بهبود بخشد.
- به روز رسانی فیس بوک عمومی تر از گذشته است.
- محتوای پرطرفدار در رسانه های اجتماعی به احتمال زیاد لینک ها را به طور طبیعی جذب می کند.
در غیر این صورت، شما باید سرمایه گذاری زیادی را در تلاش های اطلاع رسانی و سایر تلاش های روابط عمومی انجام دهید.
در حالی که در اوایل سال 2007 از طرفداران بزرگ رسانه های اجتماعی بودم، در نهایت متوجه شدم که بدون موتورهای جستجو به تنهایی کار نمی کند. آنها نقش های متفاوت و در عین حال مکمل دارند.
رسانه های اجتماعی برای کشف چیزهای جدید مورد نیاز هستند در حالی که جستجو در مراحل نهایی سفر مشتری استفاده می شود. جستجو برای چیزی غیرممکن است اگر حتی از وجود آن ندانید. ابتدا باید چیز جدیدی را خارج از جستجو کشف کنید تا به آن علاقه مند شوید و در نهایت آن را جستجو کنید.
هنگامی که مردم خرید می کنند، تبدیل یا فروش اغلب به جستجو نسبت داده می شود. ما می دانیم که این تنها بخش کوچکی از حقیقت است، زیرا این شکل از انتساب، آخرین کلیک را بیش از حد ارزش گذاری می کند.
گفته می شود، خریداران به ندرت مستقیماً یا از طریق رسانه های اجتماعی خرید می کنند. سفر مشتری اغلب در رسانه های اجتماعی یا جاهای دیگر شروع می شود:
- زندگی واقعی (شفاهی، بیلبوردها).
- تلویزیون و رادیو (از جمله جریان).
- چاپ (مجله، روزنامه).
ما می دانیم که حداقل چند “نقطه تماس” وجود دارد تا زمانی که شخصی تصمیم بگیرد چیزی را جستجو کند و حتی پس از آن جستجوی جستجو به احتمال زیاد در ابتدا اطلاعاتی خواهد بود، سپس ناوبری و تراکنشی فقط تا پایان.
سئوی اجتماعی در زندگی واقعی نیز زمانی کار می کند که خانواده، دوستان و همکاران شما و محصولات یا خدماتتان را به شخص دیگری توصیه کنند. آنها محصول شما را از این افراد نمی خرند، نه آفلاین و نه آنلاین. آنها هنوز باید به دنبال آن باشند.
تقاضا برای SEO: داده ها به ما چه می گویند
در میان تغییرات زیادی که همهگیری COVID-19 ایجاد کرد، ظهور همه چیزهای دیجیتالی است که نحوه زندگی و کار مردم را تغییر میدهد. کار از راه دور و خرید آنلاین هنجارهای جدید در حال حاضر و در آینده قابل پیش بینی است.
به این ترتیب، بازاریاب هایی که می توانند از کسب و کارها در جهت یابی در چشم انداز دیجیتال حمایت کنند، به دنبال آن هستند. سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست.
تقاضای رو به رشد برای خدمات و تخصص SEO در سال 2023 ادامه دارد. بیایید به داده ها نگاه کنیم.
Google Trends
بر اساس داده های گوگل ترندز، چند سالی است که تقاضا برای سئو در حال افزایش است. در ایالات متحده، در دسامبر 2022 به اوج خود رسید. (من از آن استفاده کردم فیلتر «اینترنت و مخابرات». برای رد برخی موارد مثبت کاذب از ستاره های پاپ کره ای.)

عبارات کلیدی زیر در بالای لیست “پرس و جوهای مرتبط” با “برک آوت” به جای اعداد واقعی (که معمولاً نشان دهنده رشد بیش از 100٪ است) قرار دارند:
- سئو محلی
- آژانس سئو
- محتوای سئو
- مشاور سئو
- تجزیه و تحلیل سئو

موضوعات انفجاری
Exploding Topics برای کشف روندهایی با تقاضای سرسام آور عالی است.

من از یافتن سئو در بین آنها شگفت زده شدم، از جمله:
لینکدین
لینکدین شاخص خوبی از تقاضای واقعی بر اساس تعداد موقعیت ها برای یک تخصص خاص است. سئو وارد شده است تقاضای رو به رشد برای سال ها، به ویژه در پی همه گیری.
هر منبعی که ترجیح می دهید، به نظر می رسد اعداد ثابت می کنند که سئو در سال 2023 زنده است و شروع به کار می کند.
حتی اگر نگوید SEO، ممکن است SEO باشد
شما هنوز باور نمی کنید که SEO زنده و سالم است؟
هنگامی که رئیس شما می خواهد در محتوا، بازاریابی و روابط عمومی سرمایه گذاری کند، ممکن است به معنای وظایف واقعی مرتبط با سئو باشد، به عنوان مثال:
- ایجاد آهنرباهای پیوندی
- طراحی تجربه کاربری
- گسترش بلاگر
سئو هنوز هم یک اصطلاح تکنوکراتیک است و بیشتر مردم کلمات مناسب یا کلماتی را که دارای مفاهیم منفی کمتری هستند ترجیح می دهند. بنابراین، وظایف سئو اغلب به اشتباه برچسب گذاری می شوند.
در طول سال ها تلاش های زیادی برای استفاده از زبان ساده به جای سئو صورت گرفته است. برخی از مترادف های رایج سئو عبارتند از:
- قابلیت یافتن
- قابلیت مشاهده (آنلاین).
- بهینه سازی وب سایت.
سخنگویان آموزشی و دولتی اغلب می گویند قابلیت یافتن، زیرا مستلزم رویکردی جامع تر و حتی علمی است.
حمایت از سئو
بنابراین می خواهید رئیس خود، یک مشتری بالقوه یا حتی شریک خود را متقاعد کنید که زمان، تلاش و پول خود را در سئو و فراتر از بهترین شیوه های فنی سرمایه گذاری کند؟
در اینجا ایدههایی وجود دارد که چگونه میتوان از طرف هنر بهینهسازی موتورهای جستجو که هنوز هم اغلب دست کم گرفته میشود در دامنه کامل آن صحبت کرد:
- سئو فنی
- سئوی محتوا
- سئوی اجتماعی
املاک و مستغلات Google SERP
به دلیل افزایش تعداد سایر ویژگی های جستجوی گوگل، فضای کمتری در صفحات نتایج جستجوی گوگل وجود دارد. بنابراین، رقابت برای فضای باقی مانده برای نتایج ارگانیک نیز رشد می کند. برای متمایز کردن خود به سئو نیاز دارید.
مردم همچنین می پرسند
با انبوهی از ویژگیهای جستجو، People Also Ask نیز ارائه میشود، تعداد فزایندهای از سؤالات واقعی و بالقوه (احتمالاً توسط هوش مصنوعی) که مردم ممکن است بپرسند. سئوی شما می تواند به استفاده از آنها کمک کند و ترافیک را از کلمات کلیدی اصلی تک کلمه ای منحرف کند.
سایت های خالی رتبه بندی نمی کنند
نه سایت های خالی و نه محتوای تصادفی دیگر نمی توانند به شما در رتبه بندی گوگل کمک کنند. “روزهای خوب قدیمی” صرف لینک سازی و نادیده گرفتن کیفیت و محتوای سایت خوشبختانه به پایان رسیده است.
سئوی شما هنوز هم می تواند به شما کمک کند فرصت هایی را پیدا کنید که می توانید از طریق تحقیق کلمات کلیدی برای آنها محتوا ایجاد کنید. آنها همچنین می توانند آن محتوا (سئوی محتوا) را ایجاد یا حداقل بهینه سازی کنند و در مورد آن به مردم بگویند (سئوی اجتماعی).
آیا با وجود هوش مصنوعی در همه جا، سئو همچنان اهمیت دارد؟
وقتی برای اولین بار این مقاله را نوشتم، تبلیغات ChatGPT تازه شروع شد. سپس، گوگل و بینگ پیشرفت های هوش مصنوعی و ابزارهای مربوطه خود را برای جستجو معرفی کردند.
پیشنمایش Bard گوگل کمی نیمه دل به نظر میرسد، در حالی که نتایج هوش مصنوعی غنی از ویژگیهای Bing در حال حاضر بسیار قانعکننده است.
جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه بر سئو به عنوان یک رشته تأثیر می گذارد؟ آیا هنوز هم مهم خواهد بود؟
من فکر می کنم، با این پیشرفت های سریع، کسب و کارها بیش از پیش به مشاوره سئو نیاز خواهند داشت.
از خود یا رئیستان بپرسید: آیا میخواهید جزو اولین افرادی باشید یا صبر کنید تا گرد و غبار فروکش کند و رقابت از قبل برای نتایج تقویتشده با هوش مصنوعی بهینه شده باشد؟
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.