پلتفرمهای بازیهای ویدیویی از زمان آتاری پیشرفت زیادی کردهاند. امروزه، پلتفرمها همهکارهتر، در دسترستر و تعاملیتر شدهاند و طیف وسیعی از تجربیات و گزینهها را به بازیکنان ارائه میدهند. فرقی نمیکند بازیکن، توسعهدهنده یا تبلیغکننده باشید، در اینجا چندین گزینه از محبوبترین پلتفرمهای بازی وجود دارد تا شروع کنید.
این سومین مقاله از مجموعه ما در مورد اینکه چرا تبلیغات بازی های ویدیویی یک فرصت بزرگ برای برندها در سال 2023 است.
روبلوکس
Roblox یک پلتفرم آنلاین و ویترین فروشگاهی است که کاربران برای بازی کردن به آنجا می روند. Roblox خود یک بازی نیست، بلکه توسعه دهندگان پلتفرم برای میزبانی بازی های خود از آن استفاده می کنند. همه بازیهای Roblox توسط کاربران آنها ساخته شدهاند و بخشی از جذابیت این است که فرصت بازیهای ساخته شده توسط کاربران و نه شرکتهای بزرگ را داشته باشید. طبق برخی منابع، حدود 20 میلیون بازی بر روی این پلتفرم وجود دارد.
برخی از توسعه دهندگان با کسب درآمد از بازی های خود در یک سال حدود 1 میلیون دلار به دست آورده اند. بسیاری از بازی ها در Roblox به صورت رایگان در دسترس هستند، کاربران می توانند ارز مجازی به نام Robux را برای خرید آیتم های زیبایی خرج کنند. توسعهدهندگان میتوانند بخشی از Robux را نگه دارند و پس از جمعآوری کافی، آن را به ارز واقعی انتقال دهند. Roblox بسیار محبوب است و روزانه حدود 43 میلیون کاربر را به خود جذب می کند و بازیکنان برخی از بازی ها می توانند از چند هزار تا بیش از 1.6 میلیون متغیر باشند. این پلتفرم رایگان است و بازی ها برای دانلود رایگان هستند.
در سال 2021 Anzu با Roblox همکاری کرد تا گزینه های تبلیغاتی درون بازی را ارائه دهد. Anzu می گوید امیدوار است با ارائه گزینه های تبلیغاتی اضافی، جریان های درآمد قابل توجهی را برای سازندگان Roblox باز کند. Roblox تقریباً نیمی از درآمد را برای بازیکنانی که روی پلتفرم خرج میکنند میگیرد، بنابراین جریانهای درآمد اضافی انگیزهای برای توسعهدهندگان است.
فناوری Anzu امکان افزودن بنرهای پویا را به اشیاء مجازی از جمله ساختمان ها و بیلبوردها می دهد. فناوری پیشرفته آنها قبلاً منجر به امضای شراکت با برخی از سازندگان برتر Roblox با امید به ارائه تبلیغات درون بازی در دنیای واقعی به خط تولید Roxlox شده است – بدون ایجاد اختلال در تجربه کاربر.

اختلاف
Discord یک برنامه ارتباطی است اما در ابتدا برای گیمرها طراحی شده بود. با محبوبیت بیشتر این برنامه، به کاربردهای دیگری مانند گروه های طرفداران و بهره وری گسترش یافته است. Discord ویژگی هایی مانند چت صوتی، ایجاد سرور و کانال های متنی را ارائه می دهد که آن را به ابزاری ضروری برای جوامع بازی تبدیل می کند.
Discord همچنین از ادغام با بسیاری از بازیهای محبوب پشتیبانی میکند و به کاربران این امکان را میدهد تا ببینند دوستانشان چه بازی میکنند، محتوای مرتبط با بازی را به اشتراک بگذارند و با بازیکنان دیگر ارتباط برقرار کنند. رابط کاربر پسند، مجموعه ویژگی های قوی و جامعه قوی این پلتفرم، آن را به مقصدی مناسب برای گیمرهایی که به دنبال ارتباط با یکدیگر هستند تبدیل کرده است.

اپل آرکید
Apple Arcade یک سرویس اشتراک بازی ویدیویی از اپل است. صدها بازی وجود دارد که اکثر آنها توسط اپل انتخاب شده اند و در ژانرهای مختلف از جمله خانوادگی، پازلی، ورزشی، RPG و استراتژی قرار دارند. حتی دستهای وجود دارد که بازیهایی را برای «مبتدیها» پیشنهاد میکند.
این یک نیست پلت فرم بازی ابری، مانند گوگل استادیا یا مایکروسافت بازی ابری با Xbox Game Pass Ultimate، اما بیشتر شبیه اصلی است Xbox Game Pass سرویس. شما بازی ها را به طور کامل در دستگاه خود دانلود می کنید و می توانید هر چند وقت یکبار که دوست دارید آنها را بازی کنید.
Apple Arcade 4.99 دلار در ماه است و به طور خودکار تمدید می شود. متأسفانه هیچ خرید یا تبلیغات درونبرنامهای وجود ندارد، بنابراین زمان زیادی را برای بررسی این پلتفرم صرف نمیکنیم.

تکان دادن
Amazon Twitch یک پلتفرم زنده است که گیمرها را در حال انجام بازی های ویدیویی استریم می کند. 91 درصد از کل پخش بازی های ویدیویی در توییچ میزبانی می شود و به یکی از محبوب ترین پلتفرم ها در اینترنت تبدیل شده است که روزانه بیش از 2 میلیون بیننده را میزبانی می کند.
بسیاری از موفقیتهای توییچ از همهگیری ناشی میشود، که آن را به یک مرکز سرگرمی در میان کسانی که در خانه گیر کرده بودند تبدیل کرد. اکنون این پلتفرم دارای بیش از 7 میلیون استریمر در ماه است.
بینندگان و مشارکت توییچ در اواخر سال 2020 به شدت افزایش یافت زیرا بسیاری از مصرف کنندگان در خانه خسته شده بودند و به دنبال کارهایی برای انجام دادن بودند. ورزش های حرفه ای پخش نشدند، بنابراین کاربران به دنبال پر کردن این خلاء با بازی بودند. فروش بازی های ایالات متحده در آگوست 2121 نسبت به سال 2019، 37 درصد افزایش یافته است. بازی های موبایل حتی در برخی کشورها در همان دوره تا 50 درصد افزایش یافته است.
Twitch اغلب بهعنوان «هاب مرکزی» برای بهروز ماندن با استریمرها، آخرین پیشرفتها در بازیها و مشارکت در جامعه در نظر گرفته میشود. مطابق با Twitch Tracker، بیش از 3 میلیون بیننده، 91500 کانال پخش، 1.2 میلیون استریمر منحصر به فرد و 2900 بازی در حال حاضر (در زمان انتشار این مطلب) وجود دارد. این اعداد بزرگی هستند که برندها باید در نظر بگیرند.
گزینههای برندهایی که به دنبال تبلیغ در توییچ هستند، قوی هستند. این پلتفرم نمایشگرهایی با تاثیر بالا و همچنین تبلیغات غیرقابل رد شدن را ارائه می دهد که در پخش ها ادغام می شوند.
- تبلیغات چرخ و فلک صفحه اصلی در مرکز صفحه اصلی در یک شکاف چرخ فلک چرخشی نشان داده می شود.
- تبلیغات سرفصل صفحه اصلی موجودی پریمیوم را احاطه می کند و می تواند با وضوح و اندازه های مختلف صفحه نمایش بدون به خطر انداختن کیفیت تبلیغ مقیاس شود.
- تبلیغات مستطیلی متوسط در قسمت محتوای هر صفحه قرار می گیرد.
- تبلیغات قابل پخش، بینندگان را به یک جریان افزایش میدهند و بازدیدهای بالاتری را افزایش میدهند.
- تبلیغات سوپر لیدربورد بینندگان را در حین جستجوی محتوا با نمایش یک بنر بزرگ در بالای صفحه درگیر می کند.
- تبلیغات ویدیویی ممتاز در پخش زنده در دسکتاپ، تلفن همراه، تبلت و تلویزیون متصل گنجانده شده است.
- تبلیغات تصاحب اولین برداشت به بینندگان این امکان را می دهد که به محض ورود به توییچ تبلیغ شما را ببینند
اگر برند شما علاقه مند به تبلیغات با Twitch است، به راهنما مراجعه کنید مستندات و برای مشاوره با یک استراتژیست، تهیه کننده یا متخصص بازی برنامه ریزی کنید.

فیس بوک
مطابق با فیس بوک، 40 درصد از 500 برنامه برتر با شبکه مخاطبان یکپارچه شده اند. آنها همچنین ادعا می کنند که بیش از 1 میلیارد نفر در هر ماه یک تبلیغ شبکه مخاطب را مشاهده می کنند. علاوه بر این، 80٪ از تبلیغات شبکه مخاطبان بومی هستند، که به کسب درآمد بسیار بالاتر از فرمت های تبلیغاتی بنری رایج کمک می کند.
تبلیغات در پلت فرم فیس بوک برای اکثر تبلیغ کنندگان جدید نیست. اما اگر نام تجاری شما برای تبلیغات درون بازی جدید است، ممکن است ساده ترین مکان برای شروع باشد. شبکه مخاطبان یک شبکه تبلیغاتی خارج از فیس بوک و درون برنامه ای است که برای برنامه های تلفن همراه طراحی شده است. تبلیغکنندگان میتوانند تبلیغات خود را به مشتریانی که از سایتها و برنامههای موبایلی غیر از فیسبوک استفاده میکنند نشان دهند. این شامل بازی های iOS و اندروید می شود.
برندها گزینه های زیادی برای قرار دادن تبلیغات در شبکه مخاطبان دارند از جمله:
- تبلیغات بنری و مستطیلی متوسط ساده ترین، رایج ترین و عموما غیر مزاحم هستند.
- تبلیغات بینابینی تمام صفحه هستند و از وقفه های طبیعی در جریان کاربر یا توقف در بازی استفاده می کنند
- تبلیغات بومی قابل تنظیم هستند و با ظاهر و احساس کلی طراحی اپلیکیشن مطابقت دارند
- بنرهای بومی بنرهای قابل تنظیمی هستند که با ظاهر و احساس کلی برنامه مطابقت دارند
- تبلیغات ویدیویی با پاداش، کاربر را از طریق یک تجربه تبلیغاتی همهجانبه همراه با انگیزه در ازای یک نمای تکمیل شده مانند موارد قدرت یا موارد زیبایی شناختی می برد.
- تبلیغات بینابینی دارای پاداش، تبلیغات غیر مزاحم و قابل رد شدن هستند که برای تماشا در طول مکث یا وقفه طبیعی پاداش ارائه می کنند.
برای استفاده از شبکه مخاطبان فیس بوک و ایجاد یک کمپین تبلیغاتی درون بازی، می توانید به اسناد راهنما مراجعه کنید اینجا.

گوگل پلی
پلتفرم تبلیغات بازی های موبایلی گوگل به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که بازی ها را رایگان نگه دارند، در حالی که توسعه دهندگان درآمد مورد نیاز خود را برای به روز نگه داشتن بازی کسب می کنند. از آنجایی که کاربران انتظار بازی های رایگان را دارند، کسب درآمد به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا خریدهای درون برنامه ای را ارائه دهند که در آن کاربران برای ارتقای تجربه خود هزینه پرداخت می کنند. از آنجایی که تنها کسری از کاربران در بازیهای موبایل خرید میکنند، تبلیغات راهی عالی برای به خطر انداختن و تبادل دیدگاههای تبلیغاتی برای زندگیهای اضافی، پاداشها یا سایر «اضافی» است.
تبلیغکنندگان هنگام برنامهریزی کمپینهای خود، این امکان را دارند که بین سه نوع تبلیغات مختلف انتخاب کنند. دومین مقاله ما در این مجموعه به بررسی عمیقتر این انواع مختلف تبلیغات میپردازد.
- تبلیغات بنری
- تبلیغات بینابینی
- تبلیغات بومی
- تبلیغات با پاداش
تبلیغات بنری به راحتی قابل اجرا هستند و بهترین گزینه برای بازی های معمولی و تک صفحه هستند. تبلیغات بنری تجربه کاربر را مختل نمی کند و می تواند به طور منظم به روز شود و تجربه منحصر به فردی را برای پخش کننده فراهم کند. بنرهای تبلیغاتی همچنین می توانند اندازه را تغییر دهند تا با صفحه نمایش ها و دستگاه های مختلف سازگار شوند و آن را به بهترین انتخاب برای بسیاری از تبلیغ کنندگان تبدیل می کنند.
تبلیغات بینابینی پوشش های تمام صفحه هستند. پیاده سازی آنها آسان است و به دلیل اندازه بزرگشان هیچ وقفه ای در بازی ایجاد نمی کنند. این نوع تبلیغات برای بازیهایی با تغییرات طبیعی ایدهآل است و میتوان آنها را در حین استراحت به کاربران نشان داد. قبل از انتخاب تبلیغات بینابینی، تبلیغکنندگان باید جریان بازی، طرز فکر کاربر در حین بازی را در نظر بگیرند و اینکه آیا تبلیغ در صورت نمایش در زمان نامناسب باعث ناامیدی میشود یا خیر.
تبلیغات بومی را می توان برای مطابقت با ظاهر، احساس و طراحی بازی که در آن نشان داده می شود، سفارشی کرد. تبلیغات شامل یک تصویر یا ویدیو به همراه متن همراه خواهد بود. به گفته گوگل بهترین شیوه ها“تبلیغات بومی زمانی که کاربران در حال خواندن از طریق صفحه نمایش هستند بهتر نشان داده می شوند، نه زمانی که آنها درگیر فعالیت اصلی برنامه هستند. رویکردهای رایج برای ادغام تبلیغات بومی در تجربه بازی عبارتند از قرار دادن تبلیغات در یک منو، یک صفحه نمایش اسپلش قبل از شروع بازی، یا در ویترین فروشگاه بین خرید درون برنامه ای و گزینه های ارتقا.
تبلیغات با پاداش زمانی را نشان می دهد که کاربر در ازای دریافت “پاداش” در برنامه، با یک تبلیغ مشارکت می کند. این پاداشها میتوانند زندگی، ابزارها یا قدرتهای اضافی باشند. تبلیغات پاداش به بازیکن این قدرت را می دهد که تصمیم بگیرد که آیا می خواهد درگیر شود یا خیر. تبلیغات پاداش در سال گذشته 400٪ رشد کرده است زیرا باعث تعامل کاربر می شود و در بین توسعه دهندگان محبوب است.

بازی های اسنپ
پلتفرم بازی اسنپ چت اسنپ گیمز نام دارد. این به عنوان “روشی برای معاشرت با دوستان خود در اسنپ چت” مطابق با خود اسنپ چت ایجاد شده است. کمک مستندات. به گفته اسنپ چت، حدود 300 میلیون کاربر اسنپ گیمز را بازی کرده اند و بیش از یک سوم شرکای فعلی بازی اسنپ چت بیش از 1 میلیون دلار درآمد داشته اند.
بازیهای اسنپ را میتوان در چندین مکان در سراسر برنامه یافت. بازیکنان حتی میتوانند از طریق پیامرسانی درون بازی، چت صوتی، و از طریق اشتراکگذاری نکات برجسته بازی در Snaps، Chat و Stories با دوستان خود در بازی صحبت کنند.
تبلیغات موبایل اول اسنپ و خریدهای درون برنامه ای می تواند به کسب و کارها کمک کند تا کسب و کار خود را توسعه دهند و درآمد کسب کنند. تبلیغات در بازی های اسنپ، تبلیغات شش ثانیه ای غیرقابل رد شدن هستند که در سایر فضاهای اسنپ یافت می شوند. اگر کاربران تماشای یک تبلیغ را انتخاب کنند، میتوانند سلاحها را ارتقا دهند، زندگی اضافی دریافت کنند، یا مزایای خاص بازی را دریافت کنند که در دسترس کسانی نیست که انصراف میدهند.
«به نظر می رسید اسنپ چت راهی ساده و تمیز برای ادغام تبلیغات پیدا کرده است. وقتی یکی میگیرم واقعا اذیتم نمیکنه. کریس هیگا، خالق رسمی لنز در اسنپ چت که نقش Bitmoji Tennis و Tiny Royale را بازی می کند، می گوید: اگر یکی باشد، نمی توانم از آن بگذرم، اما از آنجایی که برای تماشای آن جایزه دریافت می کنم، اهمیتی نمی دهم. این ساختار تبلیغاتی یک انحراف از سایر بازیهایی است که خریدهای درون برنامهای را ارائه میکنند. برای مثال پوکمون گو یک عمر اضافی را به قیمت 3.99 دلار یا 9.99 دلار برای سه عمر اضافی به فروش می رساند. برخی از مدیران استراتژی تبلیغات دیجیتال می گویند، اگرچه سودآور است (انتظار می رود این شرکت تا پایان سال 3 میلیارد دلار درآمد داشته باشد)، تبلیغات به بازیکنان یک گزینه را می دهد – که کاربر پسند و در درجه اول مردمی است. بازیکنانی که بودجه کمتری دارند از داشتن گزینه های اضافی استقبال می کنند.

برند شما هر چه باشد، پلتفرمی برای تبلیغ آن وجود دارد. یادگیری اینکه چه کسانی مخاطبان هدف ایده آل شما هستند، زمان خود را کجا می گذرانند، چه چیزی بازی می کنند و بودجه شما عوامل تعیین کننده خوبی برای تصمیم گیری در مورد پلتفرم های بازی برای شما هستند.