, اولین تجربیات ما با Google Analytics 4, محتوا مارکتینگ



مقاله توسط سایت محتوا مارکتینگ

Google Analytics 4 در راه است. چه آماده باشید یا نه، GA4 یک واقعیت نزدیک به روز است. در محتوا مارکتینگ، ما در حال بازی کردن با این ابزار بوده‌ایم و فرآیندهای خود را تطبیق داده‌ایم تا مطمئن شویم برای زمانی که GA4 وارد بازار می‌شود، آماده هستیم. در این مقاله، من تجربه خود را با GA4 به اشتراک می‌گذارم – از نحوه تطبیق با ویژگی‌ها و تغییرات جدید تا چیزهایی که در مورد GA4 در مقایسه با UA (Universal Analytics) دوست داشتیم و از دست داده‌ایم.

اگر شما یک بازاریاب هستید، مطمئناً این چیزی است که می خواهید در مورد آن بخوانید. بنابراین، بدون مقدمه، بیایید ابتدا نگاهی به Google Analytics 4 بیندازیم!

تاریخچه یک نام: GA4

Google Analytics 4 چهارمین نسخه از محبوب ترین سرویس تجزیه و تحلیل وب است که در اینترنت ارائه می شود. مطابق با W3Techsگوگل آنالیتیکس توسط 56.6٪ از کل وب سایت ها استفاده می شود که سهم بازار ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک 86.1٪ است.

از زمان خرید Urchin در سال 2005، گوگل به طور منظم بهبودها و به روز رسانی ها را منتشر می کند. در سال 2007، Google Analytics Classic (نسخه دوم) و در سال 2009، یک نسخه ناهمزمان را منتشر کردند که به صفحات وب اجازه می داد سریعتر بارگذاری شوند و دقت جمع آوری داده ها را بهبود بخشید.

یونیورسال آنالیتیکس (نسخه سوم گوگل آنالیتیکس) بیش از 10 سال پیش در سال 2012 متولد شد و هنوز هم پر استفاده ترین نسخه امروزی است. اطلاعات دقیق تری در مورد رفتار کاربر و بهبودهای مختلف back-end ارائه کرد.

در حالی که گوگل به طور مداوم Universal Analytics را بهبود می بخشد، مهم ترین تغییر آن راه اندازی برچسب سایت جهانی (Global Site Tag) بوده است.gtag.js) در سال 2017 به کاربران اجازه می دهد تا محصولات مختلف گوگل را با استفاده از یک برچسب مدیریت کنند. به غیر از این، ما به مدت 10 سال است که از همان نسخه تجزیه و تحلیل استفاده می کنیم.

و این در حال تغییر است. گوگل اعلام کرد که در 1 ژوئیه 2023، ویژگی‌های استاندارد Universal Analytics دیگر داده‌ها را پردازش نمی‌کنند. پس از 1 ژوئیه 2023 می‌توانید گزارش‌های Universal Analytics خود را برای مدتی مشاهده کنید. با این حال، داده‌های جدید فقط به ویژگی‌های Google Analytics 4 سرازیر می‌شوند.

بنابراین اگر هنوز از نسخه یونیورسال گوگل استفاده می کنید، وقت آن است که از منطقه راحتی خود خارج شوید و چیز جدیدی یاد بگیرید.

چرا گوگل آنالیتیکس نسخه جدیدی را عرضه می کند؟

دنیای دیجیتال در دهه گذشته تغییرات زیادی کرده است. امروزه، کسب و کارها باید با کار پیچیده ترسیم تجربیات چند پلتفرمی مشتریان خود و در عین حال حفظ حریم خصوصی کاربر، مقابله کنند.

GA4 با حفظ حریم خصوصی در هسته خود متولد شد و دیگر آدرس های IP را ذخیره نمی کرد یا منحصراً به کوکی ها متکی نبود. همچنین از یک مدل داده مبتنی بر رویداد برای ارائه اندازه‌گیری‌های کاربر محور استفاده می‌کند.

اگرچه Universal Analytics انواع مختلفی از کنترل‌های حریم خصوصی را ارائه می‌دهد، Google Analytics 4 دارای کنترل‌های جامع‌تر و دقیق‌تری برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها است. این راه‌حل‌ها و کنترل‌ها به‌ویژه برای چشم‌انداز فعلی داده‌های حریم خصوصی بین‌المللی، که در آن کاربران به طور فزاینده‌ای انتظار حفاظت از حریم خصوصی و کنترل بیشتری بر داده‌های خود دارند، ضروری هستند.

GA4 یک سیستم ردیابی قابل اعتمادتر با دقت داده بهبود یافته ارائه می دهد. این بدان معناست که GA4 می‌تواند کاربران را در دستگاه‌هایشان مانند دسکتاپ، موبایل و تبلت ردیابی کند. به علاوه، برای کار با یا طراحی شده است بدون بیسکویت ها.

ردیابی کاربرانی که کوکی‌ها را غیرفعال یا مسدود کرده‌اند، با یونیورسال آنالیتیکس غیرممکن بود، زیرا دنیا از تکیه بر کوکی‌ها دور شد. یادگیری ماشین و مدل‌سازی آماری راه‌حل امیدوارکننده‌ای را از طریق GA4 ارائه می‌کند. این به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد شکاف‌های داده‌ای را پر کنند و بینش‌های ارزشمندی از مشتری که قبلاً در دسترس نبودند، به دست آورند.

طراحی با محوریت حریم خصوصی به GA4 اجازه می دهد تا علی رغم مسدود کننده های کوکی و مقررات حفظ حریم خصوصی، بینش های کلیدی را حفظ کند.

GA4 شباهت های زیادی با Universal Analytics دارد، اما تغییرات قابل توجهی را ارائه می دهد که باید از آنها آگاه بود. بیایید تجربه خود را با این ابزار بررسی کنیم.

آنچه در مورد GA4 دوست داشتیم

تفاوت های زیادی بین GA4 و Universal GA وجود دارد و ما بیشتر آنها را دوست داشتیم. در پایان، GA4 به کسب و کارها وضوح بیشتری در مورد رفتار کاربر و بینش عمیق تری نسبت به قبل ارائه می دهد.

گوگل آنالیتیکس از زمانی که در ابتدا راه اندازی شد، مهم ترین بازسازی خود را تجربه کرده است. این فقط یک لیفت صورت ساده نیست. این یک محصول کاملا جدید است!

در اینجا، می‌خواهم تغییرات عمده‌ای را که مشاهده کرده‌ایم خلاصه کنم و اگر بخواهید بیشتر آن را بررسی کنید، یک نمای کلی و پیوندهایی برای اطلاعات دقیق‌تر به شما ارائه می‌دهم.

ردیابی رویداد خارج از جعبه

اولین چیزی که در هنگام کار با GA4 برجسته می شود، سهولت راه اندازی و سرعت جمع آوری داده های رویداد است.

ایجاد رویدادهای سفارشی برای همه چیز به جز بازدیدهای صفحه برای Google Universal Analytics ضروری بود. در GA4 همه چیز بر اساس رویدادها است و شما می توانید برخی را فعال کنید به طور خودکار با اندازه گیری رویداد پیشرفته جدید گرفته می شود. علاوه بر مشاهده اجباری صفحه، می توانید ضبط صفحه اسکرول (فقط 90٪ عمق)، کلیک های خروجی، جستجوی سایت، تعاملات فرم، تعامل ویدیویی و دانلود فایل را فعال کنید.

این فرصت خوبی بود تا استراتژی ردیابی رویدادهای موجود خود را مرور کنیم و ببینیم چه چیزهایی را برای پیاده سازی سفارشی در ویژگی GA4 جدید خود نیاز داریم.

پذیرش Google Analytics 4 همچنین به ما اجازه می دهد تا تأیید کنیم که کدام KPI برای سهامداران ما مهم است. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، به این نتیجه رسیدیم که برخی از تبدیل‌های قبلی ما دیگر معنی‌دار نیستند و تاکتیک‌های جدیدی را برای اندازه‌گیری موفقیت شناسایی کردیم.

, اولین تجربیات ما با Google Analytics 4, محتوا مارکتینگ

ایجاد رویدادهای تبدیل

اهداف در Universal Analytics به طور سنتی نسبتاً محدود و سفت و سخت بوده اند. تنظیم تبدیل ها در GA4 بسیار ساده تر است. فقط هر یک از رویدادهای موجود خود را پرچم گذاری کنید به عنوان تبدیل و شما آن را دارید: یک رویداد تبدیل جدید تعریف شده است.

توصیه می‌شود با توجه به اینکه راه‌اندازی آن چقدر ساده است، افرادی را که این دسترسی را دارند محدود کنید تا از هرگونه پیکربندی اشتباه سهوی جلوگیری کنید. برای مدیریت تبدیل ها باید نقش ویرایشگر (یا بالاتر) را داشته باشید. به یاد داشته باشید: فقط اقداماتی که به یک هدف تجاری مرتبط هستند باید به عنوان تبدیل علامت گذاری شوند.

اکنون می توانید اهداف را برای آزاد کردن فضا بایگانی کنید و GA4 نیز محدودیت هدف را از 20 به 30 افزایش داده است.

رویدادهای تبدیل واقعاً مفید و ضروری هستند و به ما این امکان را می‌دهند تا با استفاده از موارد مختلف، اقداماتی را که بیشترین اهمیت را دارند ببینیم گزارش ها، تبلیغات گوگل ما را بهینه کنید مناقصه کمپین و ایجاد مخاطب که برای کمپین های بازاریابی مجدد تبدیل نشد.

, اولین تجربیات ما با Google Analytics 4, محتوا مارکتینگ

یکی دیگر از ویژگی های جدید جالب در GA4، توانایی آن است رویدادهای موجود را تغییر دهید و رویدادهای جدید ایجاد کنید از رویدادهای موجود در خود Google Analytics به جای تکیه بر Google Tag Manager. ما از این برای ایجاد رویدادها از رویدادهای دیگر و ترکیب شرایط و ویژگی‌ها استفاده کردیم که منجر به رویدادهای بسیار منحصربه‌فردتر از آنچه قبلاً ممکن بود، شد. اکنون تنظیم و نگهداری رویدادها و تنظیم سریع آنها در زمان نیاز آسان تر است.

همه چیز در مورد نامزدی است

نرخ پرش دیگر مانند Universal در GA4 وجود ندارد. و باور کنید یا نه، این چیز خوبی است! نرخ پرش به‌طور پیش‌فرض معیار خوبی نبود و نیاز به تنظیم اضافی «رویدادهای تعامل» در Universal Analytics داشت تا اندازه‌گیری تعامل محتوا را دقیق‌تر کند.

چیزی که اکنون جایگزین آن شده است چیزی است که ما آن را “جلسه درگیر” می نامیم، و به طور پیش فرض، این روش بسیار دقیق تری برای سنجش نحوه تعامل کاربران با وب سایت یا برنامه شما است. یک جلسه زمانی فعال در نظر گرفته می شود که هر یک از اقدامات زیر توسط کاربر انجام شود:

  • باز نگه داشتن وب سایت یا برنامه خود در پیش زمینه به مدت 10 ثانیه.
  • تکمیل رویدادی که به عنوان تبدیل در وب سایت/برنامه شما علامت گذاری شده است.
  • مشاهده دو یا چند صفحه یا صفحه نمایش

نرخ تعامل یک معیار جدید است که درصد جلساتی را که جلسات درگیر شده بودند را نشان می‌دهد. نرخ پرش GA4 فقط معکوس نرخ تعامل است.

علاوه بر این، معیارهای جدیدی برای کمک به درک بهتر تعامل مخاطبان ظاهر شده اند.

  • جلسات درگیر به ازای هر کاربر: این میانگین تعداد جلساتی است که هر کاربر در آن شرکت می کند.
  • میانگین زمان تعامل: مدت زمانی که یک برنامه یا وب سایت در پیش زمینه مرورگر یا تلفن همراه کاربر باقی می ماند را اندازه می گیرد.

این معیارها درک عملکرد وب‌سایت خود را برای ما بسیار آسان‌تر می‌کنند و اطمینان می‌دهند که هدف‌گذاری و تعامل موفقیت‌آمیز با مخاطبان خود را برای ما آسان‌تر می‌کنند.

, اولین تجربیات ما با Google Analytics 4, محتوا مارکتینگ

آنچه ما دوست نداشتیم: بازدیدها از بین رفته اند

تنها چیزی که ما را ناامید کرد و واقعاً ما را گیج کرد این بود که GA4 بازدیدها را حذف کرد. دیگر هیچ نمائی وجود ندارد، و ما هیچ جایگزین مستقیمی برای دقیقاً آنچه که ویژگی یونیورسال آنالیتیکس در GA4 انجام می‌دهد، نداریم.

تنها دو گزینه فیلتر داده در سطح Property وجود دارد و اینها فقط ترافیک داخلی و ترافیک توسعه دهندگان را پوشش می دهند.

ما قبلاً روی نماهای یونیورسال آنالیتیکس، داشتن نماهای مختلف برای مناطق مختلف، تفکیک کسب و کار، دامنه یا بخش‌های وب‌سایت خود بسیار تکیه می‌کردیم و وبلاگ نیز دیدگاه خود را داشت.

GA4 نماها را بدون هیچ جایگزینی واقعی حذف کرد. نماها امروزه در GA4 وجود ندارند و مشخص نیست که آیا دقیقاً همانطور که ما در یونیورسال می شناسیم وجود خواهند داشت یا خیر. خبر خوب این است که با مجموعه ای از ویژگی های جامع GA4، اکثر موارد، اگر نگوییم همه، موارد استفاده قابل تصور برای نماهای Universal Analytics تا حدی بررسی می شوند.

در زیر برخی از جایگزین هایی که در نظر گرفتیم آورده شده است. در نهایت، همه چیز به شما بستگی دارد که چقدر زمان، پول و تلاش می‌خواهید برای ایجاد نماها از دارایی GA4 خود صرف کنید.

Google Analytics 360

خواص فرعی نزدیکترین ویژگی است که شبیه نماها در ویژگی های UA است، اما جایگزین مستقیم 1 به 1 نیست. به شما این امکان را می دهد که زیرمجموعه ای از داده ها را جایگزین نیاز به نماها ایجاد کنید. با این حال، این نوع جدید از ویژگی Google Analytics 4 فقط برای حساب‌های Google Analytics 360 در دسترس است. اگر Google Analytics 360 (حساب پولی) ندارید، توصیه می‌کنم برخی از راه‌حل‌های زیر را امتحان کنید تا بهترین جایگزین را برای نیازهای خود پیدا کنید.

خواص متعدد

یک ویژگی Google Analytics (GA) ایجاد کنید تا به عنوان یک نمای برای محدود کردن داده‌های مورد نیازتان عمل کند. برای انجام موفقیت آمیز این کار، بررسی کنید که چه داده هایی با استفاده از تگ های GA یا Google Tag Manager جمع آوری می شوند.

مرکز تجزیه و تحلیل

با ابعاد و متریک ها، می توانید فیلتری برای تجزیه و تحلیل خود در رابط آنالیز ایجاد کنید. این نما متعلق به شما است که می‌توانید آن را سفارشی کنید و آن‌طور که می‌خواهید از آن استفاده کنید – اما به خاطر داشته باشید که هنگام اشتراک‌گذاری با دیگران، ممکن است آن‌ها نتوانند هیچ تغییر یا اصلاحی ایجاد کنند.

سوال بزرگ

با ادغام Google Analytics 4 با BigQuery، می توانید به سرعت داده های خود را برای ذخیره سازی ارسال کنید و سپس اطلاعات ارزشمندی را در Google Data Studio یا Tableau ایجاد کنید. با وجود اینکه کمی تلاش می خواهد، اما قطعاً قابل انجام است.

افکار نهایی

Google Analytics 4 ابزاری عالی برای کسب و کارهایی است که نیاز به حفظ حریم خصوصی دارند و می خواهند از ویژگی های جدید آن بهره ببرند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که GA4 دارای محدودیت‌هایی است و ممکن است توانایی‌های مشابه Universal Analytics را ارائه ندهد.

در پایان، مهم است که به یاد داشته باشید که GA4 یک محصول جدید است و با هر فناوری جدید، همیشه دردسرهای رو به رشدی وجود دارد. اگرچه ممکن است برای انتقال از Universal Analytics به Google Analytics 4 کمی تلاش شود، اما ویژگی‌های قدرتمند آن باعث می‌شود در دراز مدت ارزش آن را داشته باشد.

برای ما در محتوا مارکتینگ، این یک تجربه مثبت بود و به ما درک بهتری از مشتریانمان داد. به ما این امکان را می‌دهد تا تعامل را تجزیه و تحلیل کنیم و رویدادهای جدید و نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کنیم تا بینش ارزشمندی در مورد رفتار کاربر برای کمک به بهبود عملکرد وب‌سایت ارائه دهیم. اگر می خواهید بینش بهتری از مشتری به دست آورید و تجزیه و تحلیل خود را به سطح بعدی ببرید، قطعا ارزش کاوش را دارد.

امیدواریم این بررسی اجمالی مفید بوده باشد و اکنون درک بهتری از نحوه انتقال از نماهای یونیورسال آنالیتیکس به Google Analytics 4 داشته باشید. با رویکرد و درک درست، می توانید از دارایی و مزایای Google Analytics 4 خود نهایت استفاده را ببرید. از ویژگی های غنی آن

موفق باشید، و تجزیه و تحلیل مبارک!

آیا می خواهید همچنان با بهترین شیوه های بازاریابی به روز شوید؟ اکیداً به شما پیشنهاد می کنم مشترک The Beat شوید، خبرنامه تعاملی محتوا مارکتینگ. در آنجا، تمام گرایش‌های مهم در چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال را خواهید یافت. آنجا میبینمت!



محتوا مارکتینگ

توسط psychen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *