رنگ در بسته بندی و محتوا مارکتینگ بسته محصولات یکی از مهمترین مواردی است که میتواند خلاقیت یک بسته بندی را افزایش دهد.
بسته بندی باتوجه به ماهیت محصول و هویت خود دارای رنگبندی خاصی میباشد که هرکدام از رنگ ها به خودی خود منحصربه فرد بوده ودارای مفاهیم و پیام خاص خود میباشد.
اهمیت رنگ در بسته بندی محصولات:
رنگها هر کدام معانی، مفهوم و احساس خاصی دارند ودرک رنگها از فردی به فرد دیگر و یا حتی از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. رنگ های اصلی علاوه براینکه باعث زیبایی در بستهبندی میشود میتواند معانی و مفهومهای خاصی را منتقل کند. همچنین رنگ میتواند در تبلیغات برند مؤثرباشد و میتوان از رنگ برای ماندگارکردن برند بر روی ذهن مخاطب استفاده کرد. استفاده از رنگها و ایجاد حس رضایت و مثبت در مصرفکننده را هارمونی میگویند.
استفاده از رنگبندی مناسب برای بسته بندی باعث میشود محصول شما دارای ارزش و اعتبار بالایی باشد و راندمان فروش شما نیز افزایش یابد. رنگها در یک بسته بندی میتوانند گویای مسائلی همچون محتوای خود محصول، شکل، بو، عطر و… باشند.
مؤلفههای مهم در انتخاب رنگ برای یک بسته بندی :
برای انتخاب رنگ در بسته بندی یک محصول باید دو مؤلفه مهم را درنظر گرفت:
- مشتری خود را بشناسیم: یعنی خود را به جای مشتری بگذاریم و رنگها را با توجه به فرهنگ و بازار هدف خود انتخاب کنید.
- هدف خود را بشناسید: با در نظر گرفتن هدف رنگی را انتخاب کنید که بهترین و درستترین پیام را به مخاطب منتقل کند.
در انتخاب رنگها باید به موارد زیر توجه نمود:
- رنگی خوش آیند وباعث جلب توجه باشد.
- درفروشگاهها محصول قابل دیدن باشد.
- باعث افزایش خوانایی نوشته شود.
- بین محتوا، رنگ و خود محصول رابطهای مستقیم باشد.
- باعث جلب اعتماد مشتریان و خریداران کالا شود.
- باعث ماندگاری محصول در ذهن مخاطب شود.
نقش رنگهای اصلی در بسته بندی محصولات:
همانطور که میدانید رنگهای قرمز، زرد، آبی جز رنگهای اصلی محضسوب میشوند وبا ترکیب هریک از آنها با هم رنگهای مکمل بدست میآید که دراین میان به رنگهای قرمز وزرد رنگهای گرم و به رنگ آبی رنگ سرد میگویند. برای انتخاب رنگها در بسته بندی باید به محتوای خود محصول و نوع بسته بندی دقت کرد تا بتوان بهترین رنگ را انتخاب نمود.
روانشناسی رنگها در انتخاب رنگ یک بستهبندی:
دراین قسمت به ویژگیهای چند رنگ و نمادهای آن میپردازیم:
– طلایی: رنگی لوکس که باعث ایجاد جلوههای براق و درخشان میشود همچنین ثروت و کیفیت را منتقل میکند.
– نقرهای: همانند رنگ طلایی رنگی لوکس است که حس ظرأفت را منتقل میکند.
– قرمز: رنگی است که دارای انرژی زیاد و شوروهیجان بالاست رنگی گرم که در بسته بندی مواد غذایی معمولاً استفاده میشود.
– آبی: رنگی که حس اعتماد وصداقت را منتقل میکند و بیشتر دربین آقایان محبوبیت دارد. رنگ آبی پررنگ آن مفهومی جدی و رنگ کمرنگ آن برای بهداشت و سلامت بکار میرود.
– زرد: نماد لذت و سرور است و رنگی شاد و گرم میباشد که معمولاً در بسته بندی کودکان استفاده میشود.
– سبز: بعداز رنگ آبی دومین رنگ جذاب برای آقایان است و دارای احساس ثروت، شادی و امنیت است و معمولاً برای محصولات ارگانیک استفاده میشود.
– نارنجی: رنگی ماجراجو و خوش بین است و حس اعتماد، شوروهیجان را منتقل میکند.
– بنفش: رنگی منحصر به فرد است و معمولاً با نگهای طلایی و نقرهای همراه میشود و رنگیمورد علاقه بانوان است.
– صورتی: این رنگ نیز مانند بنفش مورد علاقه بانوان است و حس آرامش، صلح، دلسوزی و صداقت را منتقل میکند. رنگ پررنگ آن برای بستههای انرژی بخش و کمرنگ آن برای محصولات مرسوم و ارزان استفاده میشود.
– خاکستری: رنگی بیطرف و محافظه کارانه است و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.
– سفید: نشان دهنده پاکی، سادگی و اعتماد و نماد صلح و آرامش است.
– مشکی: نشانه قدرت و برتری است و ترکیب آن با قرمز نماد بلوغ جنسی و جذابیت است.
چه رنگهایی در بسته بندی موجب افزایش فروش میشوند؟
قرمز – آبی – صورتی- زرد – سبز- بنفش طلایی – نارنجی- قهوهای – مشکی